۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

برگزاری جشنواره نوروز دریا در قشم

آیین سنتی جشن نوروز دریا در روستای سلخ جزیره قشم برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۱۰۵

برگزاری جشنواره نوروز دریا در قشم

 

به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، رئیس شورای اسلامی روستای سلخ در این ارتباط اظهار کرد: جشن نوروز دریا یکی از آئین‌های کهن جزیره نشینان قشمی با قدمت بیش از ششصد سال است که مردم این جزیره با همکاری منطقه آزاد قشم، سعی در زنده نگه داشتن آن دارند.

وی افزود: این جشن با شرکت بیش از ۵۰۰۰ نفر از مردم روستا‌های سُوزا، رَمچاه، سَلَخ، دَرگهان، لافت، هَنگام، مِسِن، لارَک و هرمز برگزار شد.

احمدی گفت: مسابقات غواصی، قایق‌های پارویی، طناب کشی، دو و میدانی ساحلی، شنا، مسابقه بادبادک‌های کاغذی و مسابقات ورزشی بومی- محلی مانند َرمازا، جَلکِش و مُشند از برنامه‌های این جشن بود.

رئیس شورای اسلامی روستای سلخ با بیان اینکه همزمان با آغاز فصل صید و صیادی در جزیره قشم، نوروز دریا آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: ساحل نشینان خلیج فارس معتقدند همه ماهی‌ها در نوروز دریا آزادند تا نسل خود را افزایش دهند، بنابراین از هرگونه صید خودداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آداب و رسوم این روز، شنا کردن همه روستائیان در دریا است، بیان کرد: اجرای موسیقی محلی ازوا یا رزیف خوانی، لیوا، مسابقه ماهیگیری و برپایی نمایشگاه صنایع دستی دریایی از برنامه‌های پر نشاط جشن نوروز دریا است.

احمدی با اشاره به اینکه سال صید صیادان چهار فصل دارد که نخستین فصل آن جوزا است، تصریح کرد: این فصل که از اوایل دهه سوم فروردین آغاز می‌شود صد روزه است و بیشتر ماه‌های آن با بهار طبیعت همراه است. 

رئیس شورای اسلامی سلخ اضافه کرد: فصل گرما شصت و پنج روزه است، نخستین روز آن صیاد نامیده می‌شود و روز به یاد ماندنی برای صیادان است.

گفتنی است، قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس، دارای پنج بندر فعال صیادی و بیش از هفت هزار صیاد است.

اضافه می‌شود، جشنواره نوروز دریا از ۱۵ شهریور در قشم آغاز شده و تا ۳۱ شهریور نیز، با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری ادامه می یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار