۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲

ترانزیت کالا در گمرک بوشهر ۱۳۱ درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرک بوشهر از افزایش ۱۳۱ درصدی ترانزیت کالا در گمرک بوشهر خبر داد و گفت: ۱۸۷ هزار تن کالا به‌صورت ترانزیت با بیش از ۸۳۰۰ دستگاه کامیون در یک ماه گذشته به این گمرک وارد شده است.
کد خبر: ۹۸۶۰۶

ترانزیت کالا در گمرک بوشهر ۱۳۱ درصد افزایش یافت



علی سلیمانی در گفتگویی با خبرنگار مانا در بوشهر از افزایش ۱۱ درصدی صادرات از گمرکات استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۹.۷ میلیارد دلار از گمرک‌های این استان صادر شده که از نظر وزنی ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان بوشهر با اشاره به صادرات بدون احتساب میعانات گازی از استان بوشهر عنوان کرد: در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ افزون بر ۲۷ میلیون و ۷۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن از نظر وزن ۱۱ درصد افزایش و از نظر ارزش ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: عمده کالا‌های صادراتی از گمرک‌های استان شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، سیمان و کلینکر، انواع ماهی و میگو، سنگ گچ و گچ بنایی و سبزیجات و صیفی‌جات تازه بوده است.

سلیمانی کشور‌های چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، پاکستان، آفریقای جنوبی، قطر، سریلانکا، افغانستان و ویتنام را مقصد کالا‌های صادراتی از گمرک‌های استان بوشهر دانست.

مدیر کل گمرک بوشهر همچنین به واردات از گمرک‌های استان اشاره کرد و گفت: در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۶۱۹ هزار تن کالا به ارزش بیش از دو میلیارد دلار از گمرک‌های استان بوشهر به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن از نظر وزنی ۷ درصد و ارزشی ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی عمده کالا‌های وارداتی از گمرک‌های استان بوشهر را شامل ماژول نمایشگر، قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت و دوچرخه، انواع پارچه، قطعات و لوازم یدکی خودروی سواری، انواع بلبرینگ و رولبرینگ، انواع لاستیک، بلندگو، پمپ، واتر پمپ خودرو، الکتروموتور و موز بوده است.

سلیمانی گفت: کشور‌های چین، امارات متحده عربی، فیلیپین، هند، روسیه، جمهوری کره، سریلانکا، ژاپن، کانادا و ویتنام بیشترین سهم را از کالا‌های وارداتی به گمرک‌های استان بوشهر داشته‌اند.

وی درآمد گمرک‌های استان بوشهر را در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ را افزون بر ۱۵ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ما قبل آن ۱۳۱ درصد افزایش یافته است.

مدیر کل گمرک بوشهر همچنین از ترخیص ۲۸۱ دستگاه خودرو امداد و نجات از گمرک بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این تجهیزات در ۱۰ اظهارنامه به ارزش ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از طریق گمرک بوشهر وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: این خودرو‌ها برای تقویت ناوگان امداد و نجات شهری و جاده‌ای کشور در اختیار سازمان‌های هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌های امدادی قرار خواهد گرفت.

سلیمانی گفت: اکنون ۵۰۰ دستگاه خودرو امدادی در محوطه بندر است که گمرک بوشهر این آمادگی را دارد پس از اظهار کالا، تشریفات گمرکی را در سریع‌ترین و کمترین زمان ممکن انجام دهد.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع ترانزیت در ایجاد رونق و فرصت‌های شغلی جدید در استان، مشتقات نفتی اقلیم کردستان عراق بعد از عبور از مرز باشماق به گمرک بوشهر وارد و بعد از انجام تشریفات ترانزیت گمرکی به کشور امارات ترانزیت خارجی می‌شوند.

مدیر کل گمرک بوشهر گفت: در همین ارتباط در یک ماه اخیر تعداد ۱۷۵ فقره اظهارنامه به وزن بیش از ۱۸۷ هزار تن کالا به‌صورت ترانزیت با ۸ هزار و ۳۲۶ دستگاه کامیون به گمرک بوشهر وارد شده است که این رویه در ایام نوروز نیز به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار