روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲

ارزش دارایی ۱۰ کشور جهان در بخش صنعت کشتیرانی اعلام شد

ارزش دارایی ۱۰ کشور برتر جهان در بخش حمل‌ونقل دریایی که در سال ۲۰۲۳ میلادی در رتبه‌های اول تا دهم قرار گرفته‌اند اعلام شد. نکات جالب توجه این گزارش پیشی گرفتن ژاپن از چین، جلو افتادن نروژ از آلمان و پیوستن هنگ‌کنگ به لیست ۱۰ کشور برتر جهان است.
کد خبر: ۹۸۴۸۲

ارزش دارایی ۱۰ کشور جهان در بخش صنعت کشتیرانی اعلام شد

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، اسامی کشور‌ها با ارزش دارایی در صنعت کشتیرانی براساس گزارش سایت کانتینر نیوز به نقل از موسسه پژوهشی VesselsValue به شرح زیر است:

۱- ژاپن: این کشور بالاترین ارزش دارایی ناوگان کشتیرانی جهان با حدود ۲۰۶.۳ میلیارد دلار را دارا است و در رتبه اول  لیست ۱۰ شرکت برتر جهان قرار دارد.  

ژاپن در بخش تانکر سرمایه گذاری کرده و ۱۰۰ کشتی به ناوگان تانکر خود افزوده است که ارزش کل آن‌ها  ۱۵ درصد به دارایی بخش صنعت کشتیرانی ژاپن کمک کرده است. در میان کشور‌های مالک کشتی ژاپن دارای بالاترین ارزش ناوگان برای کشتی‌های LNG و LPG به ارزش به ترتیب ۳۷.۸ میلیارد دلار و ۱۳.۴ میلیارد دلا‌ر است که  کشتی‌های LNG به تعداد  ۲۰۲ فروند و تعداد کشتی‌های LPG به تعداد  ۳۴۴ فروند می‌باشد؛ ژاپن تعداد ۳۳۴ فروند از انواع کشتی‌ها را  به ارزش ۲۲ میلیارد دلار در اختیار دارد که با ارزش‌ترین ناوگان حمل‌و‌نقل را از دید کارشناسان برعهده دارد، این کشورهمچنین از ۸۴ فروند کشتی رو- رو  نیز بهره‌مند است.

۲- چین: با ۶۰۸۴ فروند کشتی به ارزش دارایی ۲۰۴ میلیارد دلار در ردیف بعدی قرار دارد، چین بزرگترین ناوگان فله را از نظر کشتی و دارایی در اختیار دارد. چین در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۰ درصد به  تناژ و ارزش دارایی کشتی‌های فله افزوده که میانگین ظرفیت آن‌ها ۱۸۰ هزار DWT است که ارزش هر یک از آن‌ها  به طور متوسط  از ۵۴ میلیون دلار به ۷۱ میلیون دلار بالا رفته که بیشترین سطح از مارس ۲۰۱۰ میلادی تا کنون است.

چین دارای تعداد زیادی کشتی تانکر و کانتینر است. ناوگان نفتکش این کشور ۱۵۷۶ فروند به ارزش ۴۷ میلیارد دلار و ناوگان کانتینر آن با ۱۰۱۱ کشتی به ارزش ۴۲ میلیارد دلار است. اگرچه ناوگان کانتینری چین به تعداد کشتی‌های خود افزوده است، اما ارزش ناوگان کانتینری آن ۲۳ درصد کاهش یافته است.  

۳- یونان: سومین جایگاه شرکت‌های برتر کشتیرانی را در لیست دارد، ارزش کلی ناوگان این کشور ۶۹.۳۱ میلیارد دلار است. ارزش دارایی یونان در بخش تانکر ۲۲ میلیارد دلار بیشتر از ارزش دارایی چین در بخش تانکر است؛ از زمان شروع تحریم‌های غرب علیه روسیه درآمد نفتکش یونان بیشتر شده است؛ علاوه بر آن با توجه به بحران دریای سرخ نفتکش‌های این شرکت به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

نفتکش‌های ۱۶۰ هزار تُنی این کشور ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالا رفته است، نرخ هر کدام از ۳۸ میلیون دلار به ۴۶ میلیون دلار رسیده است. یونان دومین ناوگان LNG با ۱۴۳ کشتی به ارزش ۳۱ میلیارد دلار در اختیار دارد.

۴- آمریکا: با مجموع دارایی ۹۹.۹ میلیارد دلاری در صنعت کشتیرانی در جایگاه چهارم قرار دارد که نسبت به گزارشات قبلی یک میلیارد دلار ارزش دارایی کشتی‌ها بالا رفته است. از ارزش کل دارایی این کشور ۴۹ میلیارد دلار مربوط به کشتی کروز تفریحی است و این کشور تسلط خود را بر صنعت کروز حفظ کرده است، آمریکا یک مالک برجسته در بخش کشتی‌های رو-رو نیز می‌باشد که بزرگترین ناوگان این قبیل کشتی‌ها به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار به شمار می‌رود، تعداد کشتی‌های رو-رو این کشور به ۴۰ فروند می‌رسد که پس از ژاپن  در لیست ۱۰ کشور برتر جای دارد.

۵- سنگاپور: جایگاه پنجم خود را مثل سال قبل حفظ کرده و ارزش ناوگان این کشور به ۸۵ میلیارد دلار می‌رسد که پس از آمریکا قرار دارد. ناوگان کانتینری سنگاپور به ارزش ۲۲ میلیارد دلار سومین ناوگان جهانی است که یک چهارم ارزش ناوگان کانتینری جهان را تشکیل می‌دهد، در بخش کشتی LPG ارزش خرید و فروش کشتی‌های سنگاپور به ۹.۳ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به قبل ۵۷ درصد افزایش داشته است، سنگاپور در بخش کشتی‌های LPG به رتبه دوم جهان رسیده است.

۶- کره جنوبی: در رتبه ۶ جایگاه خود را حفظ کرده و ارزش ناوگان آن ۶۷ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به گزارش قبلی یک میلیارد دلار افزایش یافته است. البته ارزش دارایی این کشور در بخش ساخت کشتی در این گزارش محاسبه نشده است، این کشور از نظر کشتی‌های ملکی دارای ۱۰ کشتی برتر می‌باشد که از کشور‌های امارات، روسیه و هلند پیشی گرفته است.  

کره جنوبی در بخش  کشتی‌های LNG سرمایه گذاری کرده و ارزش این بخش در سطح ثابت باقی مانده است، کره جنوبی نقش محوری را در صدور خودرو دارد و برای  خرید و ساخت کشتی‌های حامل خودرو سرمایه‌گذاری کرده و در بخش دریافت سفارش ساخت کشتی با توجه به تعداد سفارشات دریافتی خط کشتیرانی شرکت HMM  سفارش ۱۰ کشتی را به چین داده تا بین سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ میلادی تحویل شود.

۷- نروژ: با ارزش کل ناوگان ۵۹.۳ میلیارد دلار از آلمان جلوتر افتاده و این میزان ارزش دارایی ناشی از سرمایه گذاری در بخش گاز و حامل‌های گازی بوده و ارزش ناوگان LNG نروژ در حال حاضر  به میزان ۱۶ درصد افزایش یافته و نسبت به آخرین گزارش دریافتی به ۱۴.۲ میلیارد دلار رسید و ارزش ناوگان LPG با افزایش ۵۵ درصدی به ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یافته و این کشور در فروش کشتی‌های دست دوم حامل گاز پیشتاز است.  

در سال ۲۰۲۳ میلادی نروژ ۱۰ کشتی LPG را به سفارش کشتی‌های خود اضافه کرده و پنج فروند کشتی حامل LPG را به صنایع سنگین هیوندا سفارش داده که قیمت متوسط آن‌ها بین ۱۰۶ تا ۱۰۷ میلیون دلار است که قرار است در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ میلادی دریافت شود.  

نروژ مالک بزرگ کشتی‌های حامل خودرو است که ارزش فعلی ناوگان حمل خودرو این کشور ۹.۲ میلیارد دلار است که نسبت به گزارش قبلی ۱۳ درصد افزایش یافته است.  

۸- انگلیس: از نظر میزان ارزش دارایی صنعت کشتیرانی با ۵۳.۸ میلیارد دلار از جایگاه نهم به جایگاه هشتم رسیده است، این کشور در بخش کروز ۲۵ درصد به تعداد کشتی‌ها و ۱۵ درصد به تعداد کشتی‌های کانتینری افزوده است، در بخش کشتی‌های نفتکش ارزش ناوگان این کشور ۳۶ درصد افزایش یافته و ارزش آن از ۵.۲ میلیارد دلار به ۷.۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.  

انگلیس در بخش LPG سرمایه گذاری کرده و با افزایش ۳۰ درصدی در این بخش ارزش کل دارایی آن پنج میلیارد دلار است.

۹- آلمان: با ارزش ناوگان ۴۹.۴ میلیارد دلار در رتبه نهم جا خوش کرده است؛ بخش اعظم ناوگان کشتیرانی این کشور کشتی‌های کانتینری است که از نظر تعداد کشتی‌های کانتینری در جایگاه دوم جهان قرار دارد، در نتیجه ارزش ناوگان کانتینری آلمان از ۳۲.۱ میلیارد دلار در آخرین گزارش اعلام شده به ۱۷.۸ میلیارد دلار رسیده که نشان دهنده کاهش ۴۵ درصدی است.

آلمان در سال جاری میلادی یک میلیارد دلار در بخش ناوگان LNG سرمایه گذاری می‌کند.  

۱۰- هنگ‌کنگ: با ارزش دارایی ۴۴.۷ میلیارد دلاری به تازگی وارد فهرست جهانی شده و سرمایه گذاری بیش از حد این کشور در بخش کشتی‌های فله در رتبه پنجم لیست ۱۰ شرکت برتر قرار دارد، بخش فله این کشور ۲۹ درصد از ارزش کل ناوگان فله جهان  را به میزان ۱۳ میلیارد دلار در اختیار دارد و ارزش هر کدام از کشتی‌های ۱۸۰ هزار DWT بین ۴۲ تا ۵۶ میلیون دلار ارزش دارد.

ارزش دارایی ۱۰ کشور جهان در بخش صنعت کشتیرانی اعلام شد

ارزش دارایی ۱۰ کشور جهان در بخش صنعت کشتیرانی اعلام شد

ارسال نظرات
آخرین اخبار