۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲

ارتقای ارزش افزوده و صادرات تون ماهیان با برگزاری همایش ماهیگیری مسئولانه/ برنامه شیلات جهت عرضه تون ماهیان به صورت تازه در بازار‌های کشور

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از تلاش این سازمان جهت افزایش ارتقای ارزش افزوده تون ماهیان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با توسعه روش‌های صید جدید، کیفیت صید را افزایش دهیم و بتوانیم تون ماهیان را علاوه بر کنسرو به صورت تازه به بازار مصرف عرضه کنیم تا به این ترتیب شاهد ارتقای ارزش افزوده این محصول مهم شیلاتی باشیم.
کد خبر: ۹۸۱۳۰

ارتقای ارزش افزوده و صادرات تون ماهیان با برگزاری همایش ماهیگیری مسئولانه/ برنامه شیلات جهت عرضه تون ماهیان به صورت تازه در بازار‌های کشور

به گزارش خبرنگار مانا، رضا عباسپور نادری در دومین نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر ارزش افزوده تون ماهیان، گفت: سال گذشته میزان صید آبزیان از خلیج فارس و دریای عمان ۷۵۱ هزار تُن بوده است که از این میزان صید، ۳۴۵ هزار تُن به صید آبزیان سطح زی درشت اختصاص داشته است.

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه خانواده تون ماهیان بخش اصلی آبزیان سطح زی درشت را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از مجموع ۳۴۵ هزار تن صید شده، ۲۹۰ هزار تن به صید گونه‌های تن ماهیان اختصاص داشت.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار اخذ شده صید برخی از گونه‌های تون ماهیان مثل «گیدر» و گونه «هوور مسقطی» که جزء گونه‌های گرمسیری محسوب می‌شوند، حجم برداشتی بیش از ۱۲۰  هزار تُن داشته‌اند.

عباسپور نادری با اشاره به اینکه بر اساس اعلام فائو ۷ درصد صید تون ماهیان در جهان توسط صیادان ایرانی انجام می‌شود که از نظر وزنی ۷ درصد جهانی و از نظر ارزش ۸ درصد صید جهانی است، گفت: ایران جایگاه نخست صید ماهیان تون در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم در کل اقیانوس هند را از حیث صید تون ماهیان داراست.

این مقام مسئول از برگزاری همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر ارزش افزوده تون ماهیان دوم بهمن ماه در تهران خبر داد و افزود: این همایش دوم بهمن ماه سال جاری در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، اظهارداشت: براساس رایزنی‌های انجام شده میهمانانی از برخی کشور‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند و نیز سفرای برخی کشور‌ها در همایش حضور خواهند داشت.

دبیر کمیته علمی همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر ارزش افزوده تون ماهیان گفت: این همایش با محور‌های مدیریت صید، پژوهش، فنّاوری، ترویج، فرآوری، بازار و صادرات برگزار خواهد شد که با توجه به ضرورت موضوعی و مباحث قابل ارائه در این همایش، مقالات به دو شکل سخنرانی و پوستری ارائه خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، در همایش هفت مقاله در قالب سخنرانی کلیدی و هفت مقاله دیگر به صورت پوستر در سطح ملی و بین‌المللی ارائه خواهد شد.

عباسپور نادری یکی از مهمترین اهداف برگزاری این همایش را ارتقای ارزش افزوده تون ماهیان اعلام کرد و بیان داشت: در تلاش هستیم با ایجاد روش‌های صید جدید، کیفیت صید را افزایش دهیم و بتوانیم تون ماهیان را علاوه بر کنسرو به صورت تازه به بازار مصرف عرضه  کنیم تا به این ترتیب شاهد ارتقای ارزش افزوده این محصول مهم شیلاتی باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: برگزاری این همایش همچنین فرصتی را برای صادرات بخشی از محصول صید شده و تنوع در تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و همچنین حضور در عرصه‌های تجارت جهانی تون ماهیان فراهم خواهد کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به حضور برخی مدیران عالی رتبه دستگاه‌های مرتبط در این همایش گفت: امیدواریم برگزاری این همایش منجر به شناسایی و احصای مسائل و مشکلات اصلی در حوزه ارتقای ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتر محصول تون ماهیان شده و علاوه بر آن با جلب همکاری مشارکت و مساعدت دستگاه‌های متولی نسبت به رفع موانع احتمالی اقدام شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار