۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷

نرخ اجاره کشتی و شاخص کشتی‌های فله و کانتینر در دریای سرخ بالا رفت

بحران در دریای سرخ باعث بالا رفتن سرسام‌ آور نرخ اجاره کشتی‌ها شده و نرخ شاخص بالتیک ویژه کشتی‌های حمل فله خشک نیز پس از چهار هفته کاهش با متأثر شدن از بحران دریای سرخ بالا رفت، همچنین نرخ شاخص جهانی کانتینر در هفته گذشته ۶.۱ درصد افزایش نشان داد.
کد خبر: ۹۸۰۳۱

نرخ اجاره کشتی و شاخص کشتی‌های فله و کانتینر در دریای سرخ بالا رفت


به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سایت container-news از افزایش سرسام آور نرخ‌های اجاره روزانه کشتی‌های کانتینری خبر داد و نوشت با توجه به انحراف کشتی‌ها از دریای سرخ نرخ روزانه کشتی‌های کانتینری به ویژه کشتی‌های متوسط و کوچک به شدت بالا رفت.  

این سایت به نقل از مؤسسه کلارکسون اعلام کرد در بازار اجاره کشتی‌ها با توجه به وضعیت دریای سرخ در حال حاضر بحران‌های عملیاتی بین مالکان و اپراتور‌ها از یک سو و صاحبان کالا از سوی دیگر به مرحله جدیدی رسیده است، زیرا حملات موشکی و پهپادی از سوی شبه نظامیان حوثی بسیاری از اپراتور‌های کشتی را وادار کرده تا کشتی‌ها به سمت دماغه امید نیک دور بزنند که این کار نرخ‌های نقدی و قراردادی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

بر‌اساس تحلیل موسسه کلارکسون تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی میانگین شاخص نرخ اجاره کشتی‌ها نسبت به ابتدای سال ۳۲ درصد کاهش یافته بود، اما در حال حاضر ۲۰ درصد بالا رفته است.

بر این اساس در حال حاضر در اکثر مسیر‌ها نرخ اجاره کشتی حداقل ۴۵ درصد بالا رفته و کشتی‌های بزرگتر در این زمینه بیشترین سود را دارند، اما کشتی‌های متوسط از استقبال و رونق بیشتری برخوردارند.

بر‌اساس پیش‌بینی تحلیلگران این مؤسسه تا زمانی که بحران در دریای سرخ وجود دارد و کشتی‌ها به سمت بنادر آفریقا تغییر مسیر می‌دهند شرایط صعودی نرخ اجاره کشتی و نرخ جابه‌جایی جعبه‌های کانتینر حفظ خواهد شد.  

تحلیلگر کلارکسون با اشاره به اینکه کشتی فله‌بر هندی توسط شبه نظامیان حوثی و یا به احتمال دیگر دزدان دریایی سومالی علیرغم وجود گشت‌های  کشور‌های چند ملیتی ربوده شده اظهار داشت که همین کار باعث شده نگرانی در بین مالکان و اپراتور‌ها و صاحبان کالا افزایش یابد و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده همچنان شاهد افزایش نرخ‌های اجاره کشتی‌های کانتینر‌ی و سایر کشتی‌ها باشیم.

گزارش کلارکسون حاکی است در حال حاضر نرخ روزانه کشتی ۸۰۰۰ TEU به طور میانگین حداقل ۳۶۰۰۰ دلار می‌باشد که ۴۵ درصد بیشتر از زمان همه‌گیری کرونا است، همچنین نرخ اجاره یک کشتی ۶۵۰۰ teu، معادل ۲۵۵۰۰  دلار آمریکا  می‌باشد که ۲۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ میلادی است.  

بر این اساس نرخ اجاره کشتی‌های ۵۶۰۰ و ۴۲۰۰ TEU، حدود ۳۸ و ۵۳ درصد نسبت به اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی بالا رفته است.

در گزارش کلارکسون آمده اگرچه در سال ۲۰۲۳ میلادی مالکان و اپراتور‌ها از کمبود کالا و پایین بودن نرخ اجاره ناراضی بودند، اما در حال حاضر حرف اول را در تعیین نرخ‌ها می‌زنند و در این زمینه دست بالا دارند.

برای مثال شرکت OOCL اخیراً یک کشتی ۶۸۴۰ TEU را به مدت ۱۰ ماه به قیمت روزانه ۲۰۵۰۰ دلار اجاره داد.

به گفته «وادی بنی خالد» کارگزار کشتی شدت تنش‌ها و چالش‌های دریای سرخ باعث بالا رفتن نرخ ها‌ی روزانه شده و هم اکنون نرخ‌ها در هر بخشی لحظه‌ای تعیین می‌شود، به گونه‌ای که یک کشتی که دیروز نرخ اجاره آن ۱۶۵۰۰ دلار بود امروز به قیمت ۱۷۰۰۰ دلار اجاره داده شد.

افزایش شاخص کشتی‌های فله و کانتینری

از سوی دیگر شاخص بالتیک ویژه حمل کشتی‌های فله با توجه به بحران دریای سرخ بعد از چهار هفته کاهش، افزایش هفتگی خود را به ثبت رساند.  

بر این اساس نرخ کشتی‌های فله‌بر کیپ‌سایز، پاناماکس و سوپرا‌ماکس به طور متوسط  ۱۱.۸ درصد صعود کرد. برای مثال میانگین درآمد کشتی‌های کیپ‌سایز ۱۵۰ هزار تُنی به ۳۱۴۹۷ دلار و میانگین درآمد پاناماکس ۶۰ هزار تُنی به ۱۴۹۹۳ دلار رسید.

مؤسسه drewry نیز از افزایش ۶.۱ درصدی شاخص جهانی کانتینر با توجه به بحران دریای سرخ خبر داد.

بر‌اساس گزارش مؤسسه drewry شاخص ترکیبی کانتینر در هفته منتهی به ۴ ژانویه با ۶.۱ درصد افزایش به ۲۶۷۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید که نسبت به هفته قبل ۲۵ درصد بالا رفت.

در همین حال نرخ حمل‌و‌نقل شانگ‌های روتردام با ۱۱۵ درصد افزایش به ۳۵۷۷ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید که نسبت به یک سال اخیر بی‌سابقه است، نرخ حمل کانتینر از شانگ‌های به جنوآ با ۱۱۴ درصد افزایش به ۴۱۷۸ دلار در هر جعبه ۴۰ فوتی رسید.

مؤسسه drewry در گزارش خود آورده است به همین ترتیب در تمامی مسیر‌ها صرفاً شاهد افزایش این نرخ‌های حمل کانتینر هستیم، در این میان نرخ کانتینر ۴۰ فوتی شانگ‌های به نیویورک با ۲۶ درصد افزایش به ۳۸۵۸ دلار رسید.

 drewry در پایان پیش بینی کرد با توجه به بحران دریای سرخ، نرخ‌های شرق به غرب بدون شک در هفته آینده بالا خواهد رفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار