۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
سرپرست اداره کل مهندسی عمران سازمان بنادر اعلام کرد:

به ثمر نشستن تلاش‌های سازمان بنادر در خصوص بازگشایی کانال آشوراده/ وارد شدن ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب دریا به سمت خلیج گرگان

سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرح‌ها سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تلاش‌های چند ساله این سازمان در خصوص بازگشایی کانال آشوراده به ثمر نشست و در نهایت عملیات بازگشایی پس از لایروبی کانال، انجام شد.
کد خبر: ۹۷۶۸۲

به ثمر نشستن تلاش‌های سازمان بنادر در خصوص بازگشایی کانال آشوراده/  وارد شدن ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب دریا به سمت خلیج گرگان

به گزارش مانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سعید حسن عباسی درخصوص تلاش‌های چند ساله این سازمان به منظور بازگشایی کانال آشوراده، اظهار داشت: پس از انجام مطالعات چند ساله و تفضیلی منتهی به سال ۱۴۰۰ با دستور ویژه ریاست محترم جمهوری در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، بلافاصله مطالعات تفصیلی و پیرو آن عملیات اجرایی پروژه با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: در نهایت عملیات بازگشایی پس از لایروبی کانال به حجم یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب با طول ۱۱ کیلومتر و عرض ۳۰ تا ۴۵۰ متر انجام شد.

سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرح‌ها سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: با این بازگشایی، حجمی در حدود ۱.۵ میلیارد مترمکعب از سمت دریا وارد خلیج خواهد شد و طی حدود دو تا سه هفته هم‌ترازی سطح آب دریا و خلیج رخ می‌دهد.

حسن عباسی افزود: انشاءالله تا پایان سال، اقدامات تکمیلی محیط زیستی نظیر احیای پوشش گیاهی روی ۱۰۰ هکتار اراضی و پایش پارامترهای کیفی آب خلیج گرگان در پروژه انجام خواهد شد.

تشریح اثرات اجرای بازگشایی کانال آشوراده و احیای خلیج گرگان

وی در خصوص اثرات اجرای پروژه بازگشایی کانال آشوراده و احیای خلیج گرگان در منطقه، عنوان کرد: زیر سطح آب بردن ۱۵ تا  درصد از خلیج نسبت به وضعیت کنونی و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، بالا رفتن کیفیت آب با ایجاد جریانات آبی به ویژه در خیزاب‌ها و کاهش شوری آب (شوری در آخرین روزهای قبل از بازگشایی تا ۴۵ هم رسیده بود) از جمله مهم‌ترین اثرات اجرای پروژه مذکور است.

سرپرست اداره کل مهندسی عمران و نظارت بر طرح‌ها سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: جلوگیری از مرگ تدریجی خلیج و حفظ حیات آبزیان، پرندگان و پناهگاه حیات‌وحش و همچنین رونق گردشگری و اقتصاد بومی از دیگر اثرات پروژه است.

بازگشایی کانال آشوراده؛ مجموعه‌ای از اولین‌ها در کشور

حسن عباسی با بیان اینکه پروژه بازگشایی کانال آشوراده شامل مجموعه‌ای از اولین‌ها در کشور است، گفت: طراحی منحصر به فرد کانال از لحاظ جهت و شکل هندسی  ذوزنقه‌ای و قیفی شکل برای بهینه‌ترین حجم آب ورودی به خلیج گرگان و همچنین طراحی و اجرای حفاظ رسوب‌گیر در اطراف کانال با استفاده از تراورس و تیر چوبی در حدود ۵۴۰۰ متر سازگار با محیط‌زیست از جمله موارد قابل اشاره است.

وی افزود: ایجاد کرت آزمایشی از مصالح پروژه و تنوع کشت برای انواع گیاهان شورپسند توسط مشاور طرح، انجام عملیات لایروبی با حجم و وسعت بالا در عمق بسیار کم که امکان عملیات لایروبی توسط شناورهای مناسب لایروب فراهم نبود و استفاده از ترکیب ماشین‌آلات راهسازی، بیل مکانیکی دوزیست، پمپ‌های لایروبی، لایروب دوزیست و لایروب کوچک ۱۲۰۰ و نیز پیشروی در دریا با استفاده از مصالح ماسه‌ای موجود و انجام عملیات لایه‌برداری سازگار با محیط‌زیست از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کرد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار