۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
افندی زاده در اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو در تاشکند مطرح کرد:

ابتکار "ایران –راه" برای استفاده کشور‌ها از مسیر و ظرفیت‌های ترانزیتی و لجستیکی ایران

معاون حمل‌نقل وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل‌ونقل اکو در تاشکند با تأکید بر اینکه ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جهت تحقق و تکمیل راهبردها و برنامه‌های اکو در حوزه زنجیره‌های تأمین، تجارت، لجستیک و ترانزیت است از ابتکار "ایران –راه" برای استفاده کشورها از مسیر، امکانات و ظرفیتهای ترانزیتی و لجستیکی ایران یاد کرد.
کد خبر: ۹۷۴۳۹

ابتکار

به گزارش مانا، شهریار افندی زاده امروز پنج‌شنبه ۱۱ آبان  در رأس هیئتی در دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل در تاشکند ازبکستان ضمن اظهار امیدواری از اینکه  در این اجلاس، اولویت‌ها و راهکار‌های تقویت و تعمیق مناسبات و پیوندهای حمل‌ونقل و لجستیکی منطقه‌ای بین کشور‌های اکو، به نحو مؤثری احصاء، تبیین و به توافق اعضا برسد بیان کرد: سرزمین جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان چهار راه تلاقی کریدور‌های شمالی-جنوبی و شرقی-غربی به ویژه کریدور‌های اکو از پاکستان و افغانستان و کشور‌های آسیای مرکزی تا آذربایجان و ترکیه و فراتر از آن و از بنادر جنوبی ایران تا کشور‌های آسیای مرکزی، کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، کریدور چین- آسیای مرکزی- غرب آسیا در ابتکارکمربند و راه چین، کریدور اروپا-قفقاز-آسیا موسوم به تراسیکا، کریدور چابهار فی‌مابین ایران، هند و افغانستان، کریدور عشق آباد از آسیای مرکزی تا جنوب ایران و سپس تا جنوب شرقی آسیا، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، ظرفیت قابل توجهی را در اختیار اعضای اکو قرار می‌دهد تا بر مبنای توسعه متقابل و مشترک، حمل‌و‌نقل و پیوند‌ها این سازمان را توسعه و تقویت دهند.

وی ادامه داد: در این میان، ابتکار "ایران-راه" که حدود شش ماه از طرح آن از سوی جمهوری اسلامی ایران در رویداد‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ترانزیتی می‌گذرد، به‌عنوان دروازه‌ای به سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که برای پیوند‌های امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.  بدین ترتیب، کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی به حاضرین اعلام کرد:  این ابتکار، که انتظار می‌رود حتی در کوتاه مدت نیز، آثار ملموسی در رونق ترانزیت بین طرف‌های حاضر در این نشست یعنی اعضای اکو و کشور‌های فراتر از این پهنه جغرافیایی داشته باشد، یک ابتکار راهبردی و آینده‌نگر، جهت ایجاد هم‌افزایی کلیه کریدور‌ها و مسیر‌های ترانزیتی کشور‌های حاضر در نشست، از جمله کریدور‌ها و مسیر‌هایی که یک یا چند کشور حاضر در آن‌ها واقع نشده‌اند،   تحت هدایت دولت‌ها در چارچوبی منسجم و مشخص می‌باشد.

سرپرست هیئت اعزامی از کشورمان در این اجلاس، ابتکار "ایران-راه" را دارای همپوشانی کامل با اهداف و برنامه‌های کلان و حمل‌ونقلی سازمان اکو دانست، که در زمینه‌های ارتقای شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار و افزایش سطح زندگی و رفاه مردم؛ گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حذف موانع تجاری؛   ادغام تجارت کشور‌های منطقه با تجارت جهانی و نقش بیشتر منطقه اکو در رشد تجارت، توسعه زیرساخت‌های حمل ونقلی و ارتباطاتی، همکاری متقابل سودمند با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نظیر شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیوند برنامه‌های اقتصادی، توسعه ملی با اهداف آنی و بلند مدت اکو خواهد بود.

وی تصریح کرد: این نگاه مبتکرانه و فرصت‌ساز ایران، در عملیاتی کردن و رونق مسیر‌های ترازیتی شرقی-غربی اکو، که مورد تأکید، حمایت و پیگیری ایران است، متبلور می‌شود. همچنین، راه‌اندازی مسیر‌های جذاب و با صرفه چندوجهی، مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فنّاورانه با تأکید بر اتصال پلتفرم‌های آنلاین و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌ها  برای امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور، افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه‌های مالی در مناسبات حمل‌و‌نقل و ترانزیتی و تعمیق همکاری‌های راهبردی در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه زیرساخت‌های کلیدی حمل‌و‌نقل و لجستیکی مربوطه جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن­ها است.

افندی‌زاده در پایان، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به بیانیه‌های پیشین این اجلاس و تلاش برای تحقق و عملیاتی نمودن طرح‌ها و ابتکارات اکو در زمینه توسعه ترانزیت تأکید کرد.

در این اجلاس که با محوریت تبادل نقطه نظرات و اتخاذ تصمیماتی درباره تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه حمل‌ونقل و پیوند‌ها برگزار شد، رؤسای هیئت‌های حاضر به نمایندگی از اعضای اکو، از جمله شهریار افندی زاده معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به نیابت از وزیرراه و شهرسازی در این اجلاس حضور داشت، به بیان نقطه نظرات و مواضع خود پرداختند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی موسوم به اکو ۵۲ سال پیش، با پایه‌گذاری ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل شد و اکنون ۱۰ عضو دارد. کشور‌های پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، ایران عضو مشترک مابین اکو و سازمان همکاری شانگ‌های‌ می‌باشند. برآورد‌های اقتصادی نشان می‌دهد که با تغییر جایگاه اقتصادی برخی اعضای مؤثر اکو در دهه آینده، سازمان اکو در آسیا کلید تعامل شرق و غرب خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار