۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

سفارش ساخت ۱۸۷ کشتی جدید کانتینری سبز در ۹ ماه ۲۰۲۳

خطوط کشتیرانی کانتینری بزرگ جهان با جاه طلبی خاصی در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ به سمت سفارش کشتی‌های کانتینری سبز رفته و ۱۸۷ کشتی سفارش دادند. این در حالی است که نرخ حمل کانتینر از ابتدای سال تا‌کنون با روند کاهشی مواجه است و در این ارتباط کارشناسان پیش بینی می‌کنند با افزوده شدن تناژ این کشتی‌ها  که  ۱.۷۵ میلیون teu است، آینده  صنعت حمل کانتینری غیر‌قابل پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۹۷۲۸۶

سفارش ساخت ۱۸۷ کشتی جدید کانتینری سبز در ۹ ماه ۲۰۲۳

به گزارش گروه بین‌الملل مانا مؤسسه آلفالاینر؛ با انتشارجدیدترین گزارش هفتگی به بررسی میزان سفارش کشتی‌های جدید در سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخت و نوشت: با سفارش ساخت ۱۸۷ کشتی در ۹ ماه سال ۲۰۲۳ میلادی و افزوده شدن کشتی‌های سفارشی سال‌های قبل که در حال حاضر در دست ساخت می‌باشند بیش از ۷.۸۸ میلیون teu به ظرفیت حمل کانتینر افزوده خواهد شد که حدود ۲۹ درصد از ناوگان کشتیرانی کانتینری امروز است.

تحلیلگران و کارشناسان آلفا‌لاینر به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چرا سفارشات  به این حجم انبوه ادامه دارد و مقیاسی برای توقف این روند مشاهده نمی‌شود.

این تعداد سفارش ساخت کشتی‌ها که امروزه شاهد آن هستیم از زمان همه‌گیری کووید بی‌سابقه است و به نظر می‌رسد که اپراتور‌های خطوط کشتیرانی کانتینری با سود‌های بی‌سابقه‌ای که در دوران همه گیری کرونا به آن دست یافتند میل به سفارش کشتی‌های جدید در آن‌ها بیشتر می‌شود.

از دید تحلیلگران آلفا‌لاینر با توجه به شرایط فعلی کاهش نرخ حمل کانتینر و چشم اندازی که چندان روشن نیست این کار دیوانگی محسوب می‌شود.

در ادامه گزارش آمده است کشتی‌های سفارش داده شده با سوخت LNG کار خواهند کرد، اما ۵۹ درصد آن‌ها دو‌گانه سوز بوده و سوخت متانول را هم مصرف خواهند کرد.

به طور کلی از مجموع سفارشاتی که در سال ۲۰۲۳ میلادی سفارش داده شده سهم کشتی‌های سبز به ۸۳ درصد می‌رسد.

سقف سفارشات کشتی‌های تازه سفارش داده شده به ۱۶۰۰۰ TEU بالغ می‌گردد و در کنار آن‌ها کشتی‌هایی با ۱۳۷۰۰ TEU و ۹۲۰۰ TEU ۱۰۳۰۰، TEU  و ۱۱۴۰۰  TEU  نیز قرار دارند. همچنین در بین کشتی‌های سفارش داده شده ۱۵ کشتی با سوخت متانول و با تناژ ۳۵۰۰ TEU مشاهده می‌شود.  

بیشترین تعداد کشتی‌های  سفارش داده شده با سو‌خت LNG از سوی خطوط کشتیرانی CMACGM، MSC و یانگ مینگ است و بیشترین کشتی‌هایی که با سوخت متانول سفارش داده شده‌اند از سوی شرکت‌های کشتیرانی Evergreen، MERSK، CMA CGM  و HMM کره جنوبی می‌باشد.

سفارش ساخت ۱۸۷ کشتی جدید کانتینری سبز در ۹ ماه ۲۰۲۳

ارسال نظرات
آخرین اخبار