۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷

پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی لافت به زودی نهایی می‌شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان گفت: به زودی پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی لافت تکمیل و جهت تصویب نهایی در یونسکو به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال خواهد شد.
کد خبر: ۹۷۲۴۷

پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی لافت به زودی نهایی می‌شود

محمد محسنی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت بندر تاریخی لافت به عنوان یکی از مهمترین مواریث خلیج فارس اظهار داشت: تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی لافت طی چند سال اخیر توسط کارشناسان میراث فرهنگی در استان هرمزگان در دست تهیه بوده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه تهیه و تکمیل این پرونده مراحل نهایی خود را سپری می‌کند، گفت: چندی پیش نیز جلسه‌ای با حضور کارشناسان جهت بررسی روند تهیه این پرونده در شواری ثبت میراث فرهنگی برگزار شد.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، این پرونده شامل شناخت بافت، آسیب‌شناسی، تهیه نقشه جی‌آی‌اس، الگوی معماری و شهرسازی بود که در شورای ثبت میراث فرهنگی موردبررسی قرار گرفت.

محسنی با اشاره به اینکه خروجی این مطالعه، اساس تعیین ضوابط اختصاصی این بافت تاریخی است، افزود: این مطالعه در مدیریت بافت تاریخی لافت نقشه راه خواهد بود.

 مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان عنوان کرد: پس از تائید نهایی پرونده مطالعه بافت تاریخی لافت، این پرونده برای تعیین ضوابط اختصاصی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور ارسال می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی لافت به شماره ۱۶۳۱۵ در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، عنوان کرد: امیدواریم به زودی شاهد ثبت جهانی بندر تاریخی لافت به عنوان بخش مهمی از تاریخ خلیج فارس و به دنبال آن اثبات هر چه بیشتر سیادت تاریخی ایرانیان بر خلیج همیشگی فارس باشیم.

وی همچنین به تعیین عرصه و حریم خانه هودی در بندرلنگه، برکه‌های بندرکنگ و آبگرم تیربوئیه در شورای فنی میراث‌فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: برکه‌های بندرکنگ به‌استثنای برکه دریا دولت که به‌صورت جداگانه و در محلی دور از بافت بندرکنگ ساخته‌شده، در سمت جنوب غربی بافت تاریخی قرار گرفته اند.

به گفته محسنی، تعیین عرصه و حریم این آثار باهدف مشخص کردن محدوده گستردگی و جلوگیری از تخریب، ساخت‌وساز غیرمجاز و... انجام می‌شود؛ پرونده‌های تاریخی و طبیعی بررسی‌شده در شورای فنی پس از بررسی، برای تائید نهایی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار