۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸

صید ۷۳۰ تن میگوی دریایی خلیج فارس طی ۲۳ روز / کاهش ۲۹ درصدی صید میگوی دریایی خلیج فارس

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به صید ۷۳۰ تن میگوی دریایی بوشهر از تاریخ ۱۷ مرداد ماه تا ۱۰ شهریور ماه از کاهش ۲۹ درصدی صید میگو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۹۶۹۴۳

صید ۷۳۰ تن میگوی دریایی خلیج فارس طی ۲۳ روز / کاهش ۲۹ درصدی صید میگوی دریایی خلیج فارس

دکتر رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: مقدار کل صید میگوی دریایی در آب‌های استان بوشهر از تاریخ ۱۷ مرداد تا تاریخ ۱۰ شهریور ماه حدود ۷۳۰ تن گزارش شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: با توجه به این که در مدت مشابه سال گذشته صید میگوی دریایی در بوشهر هزار و ۳۳ تُن بوده است، آمار امسال حاکی از کاهش ۲۹ درصدی صید میگوی دریایی در خلیج فارس است.

وی با اشاره به اینکه دلیل این کاهش صید ناشی از کاهش تلاش صیادی و کاهش حجم صید در میزان ذخیره جمعیتی میگو در صیدگاه‌های مربوطه است، بیان داشت: تعداد ۴۲۳ فروند لنج صیادی با مجموع ۶۶۵ تُن و تعداد ۲۳۰ فروند شناور قایق با مجموع ۶۶ تُن از تاریخ ۱۷ مرداد ماه تا کنون به صید میگوی دریایی بوشهر اشتغال داشته‌اند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، اظهار داشت: قیمت عمده فروشی میگوی ببری از ۳۲۰ تا ۴۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلو در اسکله گزارش شده است.

وی با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی قیمت میگوی دریایی در مقایسه با سال گذشته، گفت: سال گذشته میگوی دریایی بوشهر بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان در اسکله معامله می‌شد.

وی بیان داشت: با توجه به افزایش قیمت فروش میگو در سال جاری می‌توان گفت که کاهش نسبی صید میگو با مابه‌التفاوت قیمت فروش برای صیادان جبران شده است؛ هر‌چند ممکن است با ورود جمعیت جدیدی از ذخیره میگو به صیدگاه شاهد افزایش میزان صید باشیم که در ادامه فصل این موضوع روشن خواهد شد.

به گفتۀ دکتر نادری بر‌اساس نتایج گشت‌های تحقیقات جهت بررسی ذخیره میگو که طی تیر ماه و اوایل مرداد ماه انجام شد در نهایت تاریخ هفدهم مرداد ماه به عنوان زمان شروع صید میگوی دریایی خلیج فارس در محدوده آب‌های استان‌های بوشهر و خوزستان اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه میگو در سبد اقتصادی صید صیادان نقش قابل توجه و ارزش بالایی دارد، گفت: گونه اصلی و هدف صید در آب‌های بوشهر گونه ببری سبر و در خوزستان گونه ببری و سبز است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: در راستای مدیریت ذخایر میگوی دریایی و جلوگیری از صید غیرمجاز در دوره قبل از شروع صید، یک دوره زمانی خاص تحت عنوان دریا‌بست اجرا شد که طی این مدت هیچ شناور‌های مجوز ورود به دریا را نداشت.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های نظارتی با شیلات همکاری لازم را دارند تا شاهد شرایط بهتری برای جلوگیری از صید غیرمجاز و در نهایت بهره برداری پایدار از دریا باشیم.

وی یادآور شد: صید میگوی دریایی در آب‌های استان‌های خوزستان و بوشهر تا زمانی که بر‌اساس گشت‌های تحقیقاتی از سوی پژوهشکده میگو اعلام می‌شود، ادامه خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، به طور متوسط هر ساله بین یک ماه تا ۴۰ روز زمان صید میگوی دریایی خلیج فارس در محدوده استان‌های بوشهر و خوزستان به طول می‌انجامد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان این که گونه‌های ببری و موزی ارزش اقتصادی بالاتری دارند، اذعان داشت: معمولاً گونه‌های سفید و خنجری به مصرف تازه خوری می‌رسد و گونه ببری فرآوری و بسته بندی می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: عمده صید میگو در استان هرمزگان گونۀ موزی، استان بوشهر گونۀ ببری و در استان خوزستان گونۀ سفید است؛ هر ساله بخش اعظم صید میگوی خلیج فارس به استان‌های بوشهر و خوزستان اختصاص دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار