۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بخش توسعه ناوگان کشتیرانی/ پیگیری کاهش آب دریای خزر با مقامات ارشد روسیه/ صادرات و واردات ۵ درصد رشد داشته است

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بخش توسعه ناوگان کشتیرانی/ پیگیری کاهش آب دریای خزر با مقامات ارشد روسیه/ صادرات و واردات ۵ درصد رشد داشته است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی سال جاری مبلغی در حدود یک میلیارد دلار در حوزه تأمین ناوگان و تجهیزات دریایی و‌ بندری همچنین ساخت و خرید‌ شناورهای اقیانوس‌ پیما در بخش دریایی کشور سرمایه‌گذاری می‌شود.
کد خبر: ۹۶۷۲۸

به گزارش خبرنگار مانا؛ علی اکبر صفایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (شنبه) در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، با اشاره به اینکه مباحث اقتصاد دریا به صورت جدی از سوی مسئولان ارشد کشور پیگیری می‌شود، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت مدون در خصوص اقتصاد دریا ورود کرده و دولت مردمی نیز کارگروه ملی اقتصاد دریا را مدنظر قرار داده و برای اولین بار در برنامه هفتم توسعه در برنامه‌های اقتصادی، سرفصل دریایی درج شده است.
وی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان کمیسیون مرتبط با حوزه دریا، فعالیت بسیار خوبی در این زمینه داشته است، ادامه داد: نظرات دولت و اعضای کمیسیون عمران مدنظر قرار گرفته و هم اکنون مسائل در کمیسیون تلفیق دنبال می‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع اقتصاد دریا و تکالیفی که دستگاه‌های مختلف در حوزه دریا و ساحل در دستورکار دارند، آغاز شده است، عنوان کرد: امیدواریم طرح جامع اقتصاد دریا به عنوان ضرورت و نقشه راه مدنظر قرار گیرد و تا پایان سال جاری در کارگروه ملی اقتصاد دریا به تصویب برسد.
صفایی با اشاره به اینکه امیدواریم سهم اقتصاد دریا را از رشد اقتصاد کشور افزایش دهیم، در مورد مباحث عملی کارگروه ملی اقتصاد دریا، اظهار داشت: پروژه‌های مربوطه تعریف شده و با دستگاه‌های متولی مسائل مربوط به زمین، مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل، مجوز‌های مربوطه و... در حال پیشبرد است و پتروشیمی‌ها با اعتبار بالا نیز ایجاد می‌شوند تا شاهد شکل گیری قطب‌های اقتصادی و جذب جمعیت در سواحل باشیم.
وی افزود: در بخش اقتصاد دریا و حمل‌و‌نقل دریایی ۱۸۹ هزار میلیارد تومان پروژه اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته است و در بحث توسعه ناوگان و در موضوعات تجهیزات بندری و شناور‌های باری اقیانوس پیما، نزدیک به یک میلیارد دلار پروژه در دست اقدام است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بخش نوسازی ناوگان به ویژه ناوگان‌های با سن کمتر اقدامات مهمی در دست اقدام است، اعلام کرد: در موضوع پروژه‌های عمرانی اعم از توسعه بنادر کوچک و بزرگ نیز ۵۳۰ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام که از سوی سازمان بنادر تعریف شده و ۴۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته است.
صفایی درباره مقوله توسعه دریانوردی، بیان کرد: برخی دانشگاه‌های دریایی ظرفیت‌های بسیار خوبی ایجاد کرده‌اند و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت آن‌ها در حال استفاده است و امیدواریم جوانان به شغل دریانوردی به عنوان یک شغل هیجان برانگیز که حقوق و مزایای خوبی دارد، ورود کنند.
وی تصریح کرد: هر شغلی سختی‌های خاص خود را دارد و شاید مسائلی نظیر دوری از خانواده مطرح باشد، اما شغل دریانوردی از شرایط خوبی نظیر استراحت‌های چند ماهه برخوردار است و باید بدانید که جایگاه دریانوردی در جامعه بسیار ارزشمند است.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم اکنون با کمبود ۴۶۰۰ دریانورد به ویژه در شناور‌های زیر ۳۰۰۰ تن روبه‌رو هستیم.
صفایی در ادامه اظهارات خود به رخداد سانحه پیش آمده برای کشتی White Purl  در بندر عسلویه پرداخت و در این خصوص گفت: این شناور جهت بارگیری گاز ال. پی. جی وارد لنگرگاه عسلویه شده بود که در ساعت ۱۵ روز پنجشنبه هفته گذشته گزارشی مبنی بر شرایط اضطرار از سوی آن دریافت شد.
وی ادامه داد: این شناور با پرچم پاناما و فعالیت خدمه اوکراینی و هندی روز پنجشنبه هفته گذشته ساعت ۱۵ دچار سانحه آتش سوزی در کمپرسور مایع سازی شد و می‌توانست منجر به یک سانحه بزرگ در کشور شود که با درایت و همکاری وزارت نفت، پرسنل کشتی که تعداد آن‌ها ۲۲ نفر بود به موقع نجات پیدا کردند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پس از آن با فراغ بال به کنترل آتش پرداخته شد و بدون آنکه کشتی غرق شود، آتش سوزی مهار شد، عنوان کرد: خوشبختانه امروز صبح پایان عملیات مربوط به شناور حادثه دیده اعلام شد و برگ افتخار دیگری برای کشور رقم خورد و کشتی در اختیار خدمه خارجی قرار گرفت تا فعالیت‌های خود را دنبال کند.
صفایی در خصوص عملکرد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور نیز بیان کرد: خوشبختانه با کاهش واردات کالا‌های اساسی همراه هستیم و این مسأله حاکی از افزایش تولید داخلی است.
وی افزود: میزان عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر کشور از ابتدای سال جاری تا کنون معادل ۸۲ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۲ درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کشور به مقوله کانتینر باز‌می‌گردد، گفت: شاهد رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و خوشبختانه در بخش صادرات، تراز خارجی صادرات رشد چشمگیری داشته است.
صفایی در مورد مقوله گردشگری و مسافری دریایی نیز، اظهار داشت: در بخش تردد شناورها، مسافرت‌ها و گردشگری دریایی شاهد رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و در برخی بنادر شمالی آمار رشد ۳۲ درصدی در حوزه ترانزیتی در دریای خزر داشته ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کاهش آب دریای خزر طی سال‌های گذشته پرداخت و در این باره، تأکید کرد: بحث دریای خزر بسیار مهم است و وزارت راه وشهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: ولگا یکی از رود‌های آبریزش به خزر است که البته مهمترین رود خزر محسوب می‌شود.
صفایی تاکید کرد: موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چراکه بخشی از تجارت ایران از خزر انجام می‌شود و در ٢٠ سال گذشته شاهد کاهش قابل توجهی در آب خزر بوده‌ایم.
وی همچنین درباره میزان لایروبی دریای خزر با توجه به کاهش ورودی آب به این دریا  از سمت روسیه گفت: طی دو سال اخیر به دلیل کاهش آب ورودی به دریای خزر، حجم لایروبی در بنادر شمالی کشور حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است.
صفایی همچنین با اشاره به رشد ٣٩ درصدی ترانزیت، گفت:  وضعیت ترانزیت در خزر وضعیت بسیار خوبی است.
وی با بیان این‌که ۳۳ فروند از شناور‌ها برای دریای خزر است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از این شناور‌ها وارد ناوگان شده و مابقی نیز به‌مرور الحاق خواهد شد.
صفایی با اشاره به این‌که ۱۰ فروند کشتی نیز برای سواحل جنوبی است، بیان کرد: برنامه دولت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی در شمال و جنوب کشور است.
جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در پاسخ به پرسشی در رابطه با ظرفیت کانتینری بنادر کشور، گفت: تا امروز حدود یک میلیون و ۵۰ هزار TEU در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که امیدواریم تا پایان سال به حدود سه میلیون TEU افزایش یابد.
وی افزود: ظرفیت کانتینری بنادر کشور حدود ۴.۵ میلیون TEU است و با توجه به برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی در فاز ۳ بندر شهید رجایی در حال مذاکره برای تأمین تجهیزات مورد نیاز عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری هستیم.
اسلامی همچنین درباره میزان حمل بار ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران، اظهار کرد: وقتی درباره کریدور‌های جدید حرف می‌زنیم باید بدانیم راه‌اندازی مسیر جدید بین دو کشور و چند کشور کار پیچیده‌ای  است. اما با این حال طی ۱۸ ماه اخیر برای تقویت کریدور‌های عبوری از مسیر ایران اقدامات خوبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.
وی با بیان این‌که برای اولین بار شرکت‌های ایرانی دارای توانایی حمل مبدأ و مقصد در مسیر این دو کشور را شناسایی و معرفی کرده‌ایم، افزود: ظرفیت حمل کنونی در مسیر ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران حدود ۱۰ میلیون تن کالاست.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری این‌که وقتی مسیری جدید در ارتباط با مسیر‌های قدیمی مطرح می‌شود، پارامتر‌هایی از جمله قیمت و زمان تمام شده مهم است، گفت: نکته مهم این است که در کشور‌های هند و روسیه شرکت‌های خصوصی صاحب بار هستند و برای آن‌ها باید بصرفد تا بتوانند در مسیر جدید تردد داشته باشند. از سوی دیگر در ایران نیز علاوه بر تأمین زیرساخت‌ها باید هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها فراهم شود. در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده در بندرعباس، چابهار، بندر امام (ره) ظرفیت کافی برای ورود ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی را داریم.
وی با بیان این‌که آمار سالانه هشت میلیون تن است که اگر دو برابر هم شود مشکلی برای هندلینگ آن نداریم، اضافه کرد: سازمان بنادر اقدامات زیادی برای همگرایی انجام داده و شرکت‌های ایرانی در مسیر مسکو-بمبئی می‌توانند کالا را از طریق دریا  و زمین حمل کنند.
اسلامی با یادآوری این‌که سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ترانزیت در مسیر رفت و برگشت هند و روسیه صورت گرفته است، گفت: در مجموع از مسیر دریای خزر و کریدور شمال-جنوب حدود هشت میلیون تن ترانزیت صورت گرفته است.
 

ارسال نظرات
آخرین اخبار