۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳

صید ۸۴۳ تن کیلکای خزر در سال جاری/ کاهش ۱۲ درصدی دریاروی شناور‌های کیلکاگیر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: میزان صید کیلکای دریای خزر طی تیرماه معادل ۸۴۳ تن بوده است که از این میزان حدود ۵۱۱ تن مربوط به صید در استان مازندران و ۳۳۲ تن نیز مربوط به صید در استان گیلان است.
کد خبر: ۹۶۵۷۰

صید ۸۴۳ تن کیلکای خزر در سال جاری/ کاهش ۱۲ درصدی دریاروی شناور‌های کیلکاگیر

رضا عباسپور نادر در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به شروع فصل صید کیلکاماهیان از اوایل تیر ماه گفت: کیلکا ماهیان از آبزیان ارزشمند دریای خزر هستند که با استفاده از روش صید تور‌های قیفی شکل توسط لنج‌های صیادی کیلکا گیر برداشت می‌شوند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: ارزش غذایی و پروتئینی بالا در کیلکا ماهیان می‌تواند پتانسیل مناسبی برای مصرف انسانی و ایفای نقش بیشتر در تغذیه روزمره مردم باشد تا هم نیاز به پروتئین سفید را مرتفع نموده و هم به دلیل فروش با قیمت بهتر، تأمین منافع جامعه صیادی زحمتکش و پر‌تلاش را به صورت مناسب‌تری انجام دهد.

به گفته وی، در سال جاری پس از خاتمه دوره زمانی ممنوعیت صید نسبت به آغاز و گشایش فصل صید از ابتدای تیر ماه اقدام شد و تعدادی از صیادان کیلکا با تجهیز شناور‌های صیادی عازم صید شدند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران ادامه داد:  حدود ۷۰ فروند لنج صیادی کیلکا گیر در فعالیت صیادی سال جاری مشارکت کردند.

وی میزان صید انجام شده طی تیرماه را معادل ۸۴۳ تن اعلام کرد و بیان داشت: حدود ۵۱۱ تن از این مقدار مربوط به صید در استان مازندران و ۳۳۲ تن نیز مربوط به صید در استان گیلان است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: تعداد شب‌های دریاروی در تیرماه با ۸۸۰ شب حدود ۱۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد که ناشی از شرایط جوی و بدی آب و هوا برای فعالیت ایمن شناور‌ها بوده است.

وی ادامه داد: متوسط میزان صید در شب هر شناور نیز معادل ۹۵۸ کیلو‌گرم محاسبه شده است که این مقدار در استان گیلان حدود ۱۳۰ کیلوگرم بیشتر از استان مازندران است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: امید آن می‌رود تا در ادامه فصل صید شاهد صید موفق و افزون صیادان سخت کوش کیلکا باشیم و شرایط پایدار ذخیره کیلکا ماهیان در دریای خزر تداوم یابد.

به گفته عباسپور نادری، کیلکا ماهیان از آبزیان ارزشمند و با ارزش غذایی و پروتئینی بالا در دریای خزر هستند که هم مورد مصرف تغذیه‌ای است و هم قابلیت استفاده در صنایع تولید پودر ماهی را دارد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متاسفانه به مصرف پودر ماهی می‌رسد.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

عباسپور نادری با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

عباسپور نادری در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: از دیگر ذخایر آبزی ارزشمند در دریای خزر ماهیان خاویاری است که ذخیره آن در وضعیت حساس و تحت مدیریت قرار دارد؛ با توجه به توافق سران پنج کشور حاشیه دریای خزر، صید تجاری این گروه از ماهیان ممنوع بوده و صید فقط با اهداف تحقیقاتی و جهت حفظ و بازسازی ذخایر انجام می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار