۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

درخواست ۱۷ سازمان دریایی از IMO برای حمایت از صندوق کمک به کربن زدایی

۱۷ سازمان بزرگ دریایی که تصمیم گیرندگان اصلی جامعۀ دریایی جهان محسوب می‌شوند طی نامۀ سرگشاده‌ای خواستار حمایت سازمان IMO از تاسیس صندوق تحقیق و توسعه دریایی بین‌المللی (IMRB) با پنج میلیارد دلار سرمایه اولیه شدند.
کد خبر: ۹۰۰۶۴
درخواست ۱۷ سازمان دریایی از IMO برای حمایت از صندوق کمک به کربن زدایی
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ در نامۀ ۱۷ عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی خطاب به دبیرکل این سازمان آمده است صنعت حمل و نقل دریایی به منظور کربن زدایی به صورت اضطراری به طیف وسیعی از سوخت‌های جایگزین نیاز دارد. از آن جایی‌که طول عمر تجاری یک کشتی بین ۲۰ تا ۳۰ سال است به همین جهت در راستای دستیابی به اهداف قانون IMO۲۰۲۰  باید در اسرع وقت کشتی‌های کم کربن و بدون کربن در سطح دریا‌ها حرکت کنند که لازمۀ این کار سرمایه گذاری برای ساخت کشتی‌های جدید با همکاری همه کشور‌های ذی‌نفع است.

این گزارش حاکی است یکی از اعضای IMO که از امضا کنندگان نامۀ سرگشاده به شمار می‌رود در زمینه تأسیس صندوق تحقیق و توسعۀ دریایی بین‌المللی گفت: تاکنون ۲۳ دولت ساحلی متعهد شده‌اند تا مسیر دستیابی به انرژی پاک و مقابله با تولید گاز‌های گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ تسریع کنند. در این ارتباط حرکت‌های خوبی از سوی کشور‌ها به عمل آمده است، اما کافی نیست.

وی در ادامه یاد‌آور شد: صنعت حمل و نقل دریایی با شناخت نقاط ضعف موجود با سرمایه پنج میلیارد دلاری تحت مدیریت IMO، صندوق تحقیق و توسعه دریایی را بنیان گذاشته است تا برنامه‌های دستیابی به سوخت سبز را تقویت کنند که در این راستا انتظار می‌رود سازمان IMO با اقدامی جدی کشور‌های عضو را برای سرمایه گذاری در این صندوق ترغیب کند.

بر این اساس اعضای هیئت بنیانگذار صندوق خواستار اعمال مالیات کربن به ازای هر تُن از سوی IMO است تا بتوان بر میزان سرمایه گذاری صندوق افزود، چراکه برنامه‌های متعددی برای دستیابی به سوخت‌های کم کربن و به تعبیری سبز‌تر در نظر داریم.

وی در پایان گفت: با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری برای دستیابی به سوخت کم کربن، تجارت دریایی به تنهایی نمی‌تواند از عهدۀ این میزان سرمایه گذاری بر‌آید به همین جهت حمایت IMO و همکاری دولت‌های عضو این سازمان ضروری است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار