۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳

رو‌سفیدی خطوط کانتینری در مقابل اپیدمی کرونا

رو‌سفیدی خطوط کانتینری در مقابل اپیدمی کرونا
اپراتور‌های کشتی‌های کانتینربر موفق شدند در سال ۲۰۲۰ با قدرت از بحران کرونا عبور کنند و عملکرد چشمگیری را از خود نشان دهند.
کد خبر: ۸۹۴۲۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا آلفالاینر نوشت: اپراتور‌های کشتی‌های کانتینربرعملکرد بسیار قوی‌تری در برابر بحران اپیدمی کووید ۱۹ در مقایسه با بحران مالی ۲۰۰۸ به نمایش گذاشتند. حمایت قوی از سوی دولت، حجم پُررونق عملیات جابه‌جایی کانتینر، نظم خطوط و همچنین حجم ملایم سفارش ساخت کشتی‌های جدید، همه دست به دست هم دادند تا خطوط کانتینری قدرتمندانه از این بحران عبور کنند.

این گزارش ادامه داد: علی‌رغم اُفت شدید ۳.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۰، اما حجم جابه‌جایی جهانی کانتینر تنها ۱.۴ درصد اُفت را تجربه کرد، که بر این اساس باید اذعان داشت بازار کانتینری نسبتاً آسیب کمتری را متحمل شد. این درحالی است که به واسطه بحران مالی سال ۲۰۰۸، حجم جابه‌جایی جهانی کانتینر، اُفت ۸.۲ درصد را تجربه کرده بود.

یک سال پس از بحران مالی یعنی در سال ۲۰۰۹، شاخص چارتری آلفالاینر به زیر ۴۰ واحد رسید و سهم ظرفیت ناوگان بیکار و غیرفعال کانتینربر به ۱۰ درصد از کل ناوگان افزایش پیدا کرد. اما در حال حاضر و پس از گذشت یک‌سال از شیوع ویروس کووید ۱۹، ظرفیت ناوگان کشتی‌های کانتینربر بیکار تنها به یک درصد از کل ظرفیت ناوگان می‌رسد و نرخ‌های چارتری نیز در بالاترین سطح طی ۱۳ سال گذشته قرار دارند.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: کشتیرانی مرسک دانمارک در جایگاه بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری دنیا مدعی است که بازار در سه ماه جاری شیب صعودی را طی خواهد کرد، رفتار خطوط نیز نشان می‌دهد که آن‌ها نسبت به وضعیت بازار در بلند‌مدت نسبتاً خوش‌بین هستند. به طوری‌که بسیاری از خطوط اصلی تمایل خود را به سمت امضای قرارداد‌های چارتری ۱۰ ساله نشان می‌دهند، در عین حال بازار سفارش ساخت شناور حرکت رو به جلویی به خود گرفته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار