۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

نگاهی بر وضعیت بازار‌های فله و تانکر

نگاهی بر وضعیت بازار‌های فله و تانکر
پیش بینی می‌شود در بازار فله خشک، شاهد افزایش تقاضا برای جذب شناور‌ها در ماه جاری (مارس ۲۰۲۱) باشیم، اما در نقطه مقابل تقاضای پایین اجازه نخواهد داد بازار تانکر دست‌ِکم تا دوماه آینده روی خوش به خود ببیند.
کد خبر: ۸۹۴۱۸
به گزارش گروه بین الملل مانا؛ Drewry در جدیدترین تحلیل خود از بازار فله خشک نوشت: از آنجایی‌که فعالیت ساخت وساز پس از تعطیلات سال نوی چینی شیبِ تند صعودی را درپیش گرفته است، تقاضا برای شناور‌های فله خشک در ماه مارس افزایش پیدا خواهد کرد. به دنبال رشد تولید فولاد خام چینی و افزایش واردات سنگ آهن، فرصت‌های جذب بیشتری برای فله‌بر‌های کیپ سایز و حمل کننده‌های غول پیکرسنگ معدن در مسیر برزیل-چین و استرالیا- چین فراهم خواهد شد.

همچنین افزایش تجارت غلات و کالا‌های فله خشکِ جزئی مثل سویا و فرتیلایزر (کود ارگانیک) تقاضا برای دیگرشناور‌های فله خشک را تقویت خواهد کرد. ناگفته نماند به دنبال برداشت قوی غلات، صادرات استرالیا رشد ۳.۵ میلیون تن را در ماه دسامبر‌۲۰۲۰ تجربه کرد که ۲.۴ میلیون تن بالاتر از ماه دسامبر ۲۰۱۹ قرار گرفت.

پیش‌بینی می‌شود، تجارت ذرت روند رو به بهبودی را طی کند. افزایش کشت سویا و ذرت برای واردات فرتیلایزر امری مطلوب و خوشایند است که منجر به رشد تجارت در مسیر روسیه- برزیل و خاورمیانه- برزیل خواهد شد. با این وجود، عرضه تناژ، نگرانی در خصوص بهبود پایدار نرخ‌های چارتری را در پی دارد. به طوری‌که اگر نرخ‌های چارتری منجر به ترغیب مالکان برای به کارگیری شناور‌ها شود و سطح شناور‌های بیکار و غیرفعال به طور چشمگیری پایین آید، در نتیجه ظرفیت ناوگان افزایش می‌یابد که به طبع این روند سبب سرکوب نرخ‌های چارتری از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ خواهد شد.

این گزارش در ادامه نگاهی به بازار تانکر انداخت و نوشت: طی دوماه آینده، مجال تنفسی برای مالکان حمل تانکرنفت خام باقی نخواهد ماند، چرا‌که به دلیل تقاضای پایین، نرخ‌های کرایه حمل روند نزولی را در پیش می‌گیرند. فعالیت پایین پالایشگاه در اروپا و آمریکا در فصل تعمیر (فصل بهار)، به پیکرۀ تقاضای تناژ در بازار نفتِ خام آسیب وارد خواهد کرد که مانع هرگونه افزایش نرخ‌های کرایه حمل می‌شود. آنچه مسلم است اینکه برای هرگونه بهبود قابل توجه در تقاضا، مالکان مجبورند به انتظار جهش فعالیت پالایشگاه‌ها در فصل تابستان بنشینند.

شایان ذکراست: تولید پایین‌ترنفت خام و صادرات از آمریکا، افزایش تقاضا برای نفت خام منطقه و در نتیجه رشد تجارت درون منطقه‌ای نفت خام در اروپا را به همراه داشت. این افزایش ناگهانی تقاضا سبب شیب صعودی نرخ‌های تانکر افراماکس گردید. از طرف دیگر، به دلیل ضعیف بودن فعالیت پالایشگاه‌ها در آسیا و اروپا، نرخ‌های کرایه حمل در بازار نفتکش‌های غول پیکر و سوئزماکس پایین باقی ماند.

این گزارش در پایان نوشت: در بخش عرضه، در حالیکه شناور‌ها برای بهبود هزینه سفر دریایی در اکثر مسیر‌ها تلاش می‌کنند، صنعت اوراق در ماه‌های آینده فعال خواهد شد. نرخ‌های کرایه حمل پایین به همراه قیمت‌های بانکرینگ بالا، مالکان را مجبور می‌سازد تا به سمت کشتیرانی با سرعت پایین در ماه‌های آینده به منظور کاهش هزینه‌های بانکرینگ، روی آورند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار