۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

دیدگاه فعالان دریایی جهان پیرامون چالش‌های سال ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰ از دید کارشناسان و فعالان دریایی یک سال پُر تنش و چالش برانگیز برای همه جهانیان به‌ ویژه جامعۀ دریایی بود که مختص یک یا دو کشور نبود بلکه صنعت کشتیرانی در جای جای این کرۀ پهناور از پس‌لرزه ویروس منحوسی به نام کرونا در امان نمانده و با تمامی سختی‌ها و مشکلات آن را پشت سرگذاشته و به امید روز‌های بهتر وارد سال جدید میلادی می‌شوند.
کد خبر: ۸۸۶۸۸
به گزارش گروه بین‌الملل مانا برخی از فعالان جامعۀ دریایی در گفتگو با سایت‌های خبری دریایی در گزارشی تحت عنوان خداحافظ ۲۰۲۰ سلام ۲۰۲۱ نمای کلی سال جاری میلادی را به عنوان سالی پُرچالش عنوان کرده و یاد‌آور شدند جامعۀ دریایی به خوبی توانست مشکلات و چالش‌ها را مدیریت کرده و علی‌رغم  تداوم همه‌گیری کووید ۱۹ چشم به ماه‌های روشن سال ۲۰۲۱ بدوزند.
دیدگاه فعالان دریایی جهان پیرامون چالش‌های سال ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۲۱
بر اساس این گزارش "Sunil Kapoor" مدیر شرکت مدیریت کشتی FML قبرس با اشاره به اینکه سال پُر‌چالش و بحث بر‌انگیزی را پشت سر می‌گذاریم  یاد‌آور شد: باید از حوادث گذشته درس گرفته و استانداردها، فنّاوری‌ها و رویه‌های ایمنی را بهبود بخشیده و از وقوع حوادث و حملات دزدی دریایی جلوگیری کنیم.

وی در ادامه گفت: از همین جا ضمن اعلام همبستگی با دریانوردانی که به علت بروز و شیوع ویروس کرونا در استرس، اضطراب و افسردگی به سر می‌برند اظهار همدردی کرده و امیدوارم که در سال جدید گشایشی در مشکل تغییر خدمه پدید آید.

وی در ادامه بزرگترین چالش سال ۲۰۲۰ را بسته شدن مرزها، قرنطینه اجباری و کاهش تردد کشتی‌ها برای جابه‌جایی کالا‌های مورد نیاز مردم عنوان کرده و گفت: متاسفانه حتی اگر هم اکنون تمام جهان واکسینه شوند شش ماه تا یک سال طول خواهد کشید تا وضعیت بهبود یابد.

بنابر این در نیمه اول سال ۲۰۲۰ نیز هممچنان با همین مشکلات روبه‌رو خواهیم بود.

من در اینجا و در یک کلام  اعلام می‌کنم طی سال ۲۰۲۱ با دشواری‌های جدیدی مواجه خواهیم بود، اما آینده به خوبی روشن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید دریانوردان دسترسی سریع به واکسن کرونا داشته باشند، زیرا آنان در اوج این ویروس به استحکام پایه‌های یک صنعت متحول دریایی کمک کردند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های حمل و نقلی با ایجاد محدودیت به سمت و سوی دستیابی به فنّاوری ها‌ی جدید گام گذاشته‌اند و اعتقاد دارم جامعۀ دریایی با بیرون آمدن از بیماری همه‌گیر متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود و بالاخره ناوگان‌هایی که در معرض بیشترین چالش و مشکلات قرار گرفتند باید از موقعیت‌ها بیشترین بهره وری را به عمل آورند.
دیدگاه فعالان دریایی جهان پیرامون چالش‌های سال ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۲۱
"David Hammond" از فعالان حقوق بشر دریایی نیز در رابطه با چالش‌های ۲۰۲۰ گفت: با توجه به بحث‌های کارشناسی و تخصصی مسلماً رعایت حقوق بشر خواست جامعۀ دریایی و سازمان‌های مردم‌نهاد است و قوانین و فعالیت‌های مدیریتی باید در سراسر زنجیرۀ تامین رعایت شود که علی‌رغم وجود ویروس کرونا چنین اتفاقاتی افتاد.

اگرچه در سال ۲۰۲۰ با برخی از مشکلات در این زمینه مواجه بودیم، اما جامعۀ دریایی توانست با کارنامۀ خوبی از بحران موجود بیرون بیاید.

وی با اشاره به تصویب منشور جهانی حقوق بشر پیشنهادی از سوی سازمان IMO مبنی بر اینکه دریانوردان از حقوق اساسی انسانی برخوردارند و آنان نیرو‌های کلیدی محسوب شوند آن را از نتایج و تأثیرات مثبت دوران کرونا یاد کرد.

وی گفت: به نظر می‌رسد به منظور توجه به حقوق بشر دریایی به یک بیماری همه گیر نیازمند بودیم.

وی در زمینۀ چالش‌های سال ۲۰۲۱ دریایی نیز گفت: توجه به معیشت دریانوردان به ویژه تغییر خدمه از مسائلی است که باید جامعۀ دریایی به آن توجه ویژه نشان دهد و مسائل اساسی حقوق بشری در تمام قرارداد‌ها‌ی کاری آینده لحاظ شود.

دیدگاه فعالان دریایی جهان پیرامون چالش‌های سال ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۲۱
"Lars Lange" مدیر‌عامل اتحادیۀ بین‌المللی بیمۀ دریایی نیز به ارزیابی مسائل، حوادث و رویداد‌های سال ۲۰۲۰ پرداخته و مقابله با چالش‌های زیست محیطی و بازگشت صنعت دریایی به روز‌های عادی را با عبور از بیماری همه گیر از چالش‌های عمدۀ سال جدید عنوان کرد.

وی گفت: اگرچه بازگشت به حالت عادی پس از همه‌گیری کووید ۱۹ برخی  بی‌ثباتی‌ها را در بازار دریایی ایجاد خواهد کرد، اما نحوه فعالیت مردم تغییر کرده و حالت عادی جدیدی ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تغییر خدمه یکی از مشکلات جهانی جامعه دریایی بود که بر اثر بیماری همه‌گیر کرونا ایجاد شد و خوشبختانه می‌توان ادعا کرد که به مرحلۀ طبیعی خود نزدیک است که  سازمان IMO آن را بحران انسانی خواند.

وی در ادامه افزود: کاهش سفارش ساخت کشتی‌ها و همچنین کاهش جابه‌جایی کالا و کاهش حجم بیمه در نهایت بر بیمه‌های دریایی بیش از یک میلیارد دلار خسارت وارد کرد.

وی پیرامون چالش‌های ۲۰۲۱ گفت: همانگونه که اشاره شد بزرگترین چالش پیشِ رو مسائل مربوط به محیط زیست دریایی و بازگشت صنعت کشتیرانی به روز‌های عادی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سال آینده به عنوان یک شریک آموزشی در صنعت بیمۀ دریایی فعال خواهیم بود و تا حد ممکن به شناسایی چالش‌های آیندۀ صنعت، دیجیتالی شدن، دستیابی به فنّاوری‌های جدید، افزایش آگاهی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات کمک خواهیم کرد.

دیدگاه فعالان دریایی جهان پیرامون چالش‌های سال ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۲۱
"Elina Papageorgiou" رئیس LR دریایی و رئیس دریایی انگلیس و ایرلند در این زمینه گفت" در سال ۲۰۲۰ شاهد یک همکاری گسترده در صنعت حمل و نقل دریایی برای دستیابی به هدف کربن‌زدایی اساسی بودیم و علی‌رغم شیوع کرونا نتایج مثبتی حاصل شد که به نظرم در سال ۲۰۲۱  روز‌های بهتری در پیش است.

وی افزود: با توجه به اینکه  جامعۀ دریایی در سال ۲۰۲۰  سال پُرچالش و سوال برانگیز و مشکل‌زایی در پیش داشت هیچ تردیدی وجود ندارد که صنعت دریانوردی در سال ۲۰۲۱ نیز از عهدۀ چالش‌های پیشِ رو به خوبی بر‌می‌آید.

وی در ارزیابی از سال ۲۰۲۰ خاطر نشان ساخت: در این سال دیجیتالی شدن شتاب زیادی گرفت و باعث شد فعالان جامعۀ دریایی چابک‌تر و با قابلیت‌های بهتر دیجیتالی روبه‌رو شوند و این امر باعث شد تا دسترسی مستقیم و فوری به شبکه‌های آنلاین گسترش یابد در واقع علی‌رغم اینکه کرونا آدم‌ها را از یکدیگر دور می‌کند، اما خوشبختانه جامعۀ دریایی در سال ۲۰۲۰ به هم نزدیکتر شدند اگرچه حضور فیزیکی بسیار محدود بود، اما فنّاوری دیجیتالی محدودیت‌های مرزی را از بین برد.

وی در ادامه پیرامون چشم انداز سال ۲۰۲۱ گفت: به اعتقاد من کربن‌زدایی در صنعت کشتیرانی همچنان در اولویت برنامه‌های سال ۲۰۲۱ خواهد بود، زیرا صنعت کشتیرانی تصمیم گرفته با ساخت کشتی‌های جدید با کربن صفر درصد وارد سال ۲۰۳۰ شود. مسلماً پایه‌ریزی اساسی آن به سال ۲۰۲۱ بر‌می‌گردد.

وی در پایان صحبت‌های خویش گفت: آینده نوید چشم‌انداز روشن‌تری را می‌دهد و تردیدی وجود ندارد که صنعت دریانوردی با آموخته‌های گسترده و کارآیی بیشتر همانگونه که توانست در سال ۲۰۲۰ بر چالش‌ها پیروز شود از چالش‌های سال ۲۰۲۱ نیز سرافراز بیرون خواهد آمد.
دیدگاه فعالان دریایی جهان پیرامون چالش‌های سال ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۲۱
"George Teriakidis" مدیر منطقه شرق مدیترانه و دریای سیاه DNV GL نیز با ارزیابی مثبت همه‌گیری کرونا به علت تسریع حرکت جامعۀ دریایی به سمت دیجیتالی شدن اظهار امیدواری کرد در سال ۲۰۲۱ جامعۀ دریایی ایمنی و عملیات سازگاری حفظ محیط زیست را همچنان در دستور کار خود قرار دهد.

وی در ادامه گفت: فنّاوری کنترل از راه دور در سال ۲۰۲۰ به علت وجود ویروس کرونا افزایش چشمگیری یافت به طوریکه در حال حاضر اکثر مدیران جامعۀ دریایی از آموزش‌های از راه دور و سایر  فعالیت‌های مربوط به کنترل از راه دور استفاده می‌کنند که بر اکثر آن‌ها DNVGL  صحه گذاشته است.

وی خاطر نشان ساخت: جامعۀ دریایی در سال ۲۰۲۱ راهی برای بهبود کامل دارد و اهداف کربن‌زدایی IMO و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای به یک عامل تعیین کننده در تصمیم گیری برای صنعت حمل و نقل دریایی تبدیل می‌شود.

وی در پایان گفت: پس از بحران قابل توجهی که همه‌گیری کرونا نام داشت  انتظار می‌رود سال آینده جامعۀ دریایی با یافتن راه‌هایی جدید یک سال ویژه را پشت سر بگذارد.
دیدگاه فعالان دریایی جهان پیرامون چالش‌های سال ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۲۱
"Jenny Braat" مدیر‌عامل شرکت دریایی دانمارک سال ۲۰۲۱  را زمینه‌ای برای دستیابی به حمل و نقل سبز عنوان کرد و آرزو کرد با دستیابی جامعه دریایی به واکسن ویروس کرونا این صنعت دوباره مشتریان خود را بازیابد و کارکنانی که مجبور به دوری از محل  کار شدند به محل کار خود بازگردند.

وی در ادامه گفت: مدتهاست که جامعۀ دریایی با  ذهنیت سبز فعالیت می‌کند و هم‌اکنون در حال پیشرفت مستمر فنّی هستیم.

خوشبختانه نه تنها ویروس کرونا نتوانست آسیبی به این ذهنیت بزند بلکه باعث شد سرعت بیشتری بگیرد.

اعتقاد دارم اگر می‌خواهیم یک پیشرفت سریع در صنعت کشتیرانی داشته باشیم باید راه‌حل‌های حمل و نقل سبز را انتخاب کنیم.

وی در ادامه گفت: ممکن است این دیدگاه من از نظر برخی بدبینانه باشد، اما معتقدم حتی اگر واکسن ضد ویروس کرونا در تمام جهان به وفور قابل دسترس باشد باز هم مشکلات جامعۀ دریایی تمام شدنی نیست و در سال آینده نیز تداوم دارد.

چرا‌که زیر‌ساخت ها‌ی مهم برای توسعه اقتصاد، تجارت دریایی و صنعت سبز به تلاش بیش از پیش نیاز دارد. از سوی دیگر تغییرات آب و هوایی و حفظ محیط زیست برای نسل‌های بعدی نباید فراموش شود.
دیدگاه فعالان دریایی جهان پیرامون چالش‌های سال ۲۰۲۰ و چشم انداز ۲۰۲۱
"Seiichi Gyobu" مدیر منطقه دریای مدیترانه شرقی و دریای سیاه شمالی در ClassNK در این ارتباط گفت: صنعت حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۲۰ به لطف فداکاری دریانوردان و متخصصان صنعت کشتیرانی مقاومت در برابر چالش‌های ناشی از ویروس کرونا را به اثبات رساند. این درحالی است که ما در میان یک عدم اطمینان بی‌سابقه به سر می‌بردیم، اما صنعت دریایی به خوبی توانست بر این مسائل و چالش‌ها غلبه کند.

وی افزود: ۲۰۲۰ به علت همه‌گیری کووید ۱۹ سال سختی برای همه جهانیان به ویژه بخش حمل و نقل بود، زیرا صنعت حمل و نقل دریایی از یک سو قصد داشت برای اولین بار طرح کربن‌زدایی را اجرا کند، اما در میانۀ راه با چالش‌های جدیدی مواجه شد که آن هم تن دادن اجباری به استفاده از فعالیت‌های آنلاین بود اگرچه خیلی‌ها آمادگی لازم را نداشتند، اما با تجزیه و تحلیل شرایط به مرور به آن دست یافتند.

بدین ترتیب صنعت کشتیرانی ضمن کنار آمدن با شرایط کرونایی جهان به اثر‌بخشی فنّاوری دیجیتال اعتراف کرد و مرحلۀ جدیدی را با فنّاوری‌های نوآورانه تجربه کرد.

وی در پایان گفت: معتقدم که این صنعت با همکاری و مشارکت قوی بازیگران عرصۀ دریا که متفکر و وفادار به صنعت هستند بر چالش‌های سال ۲۰۲۱ نیز غلبه خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار