۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
بررسی صعود‌های هفته گذشته بورس:

بازار سهام و روز‌های خوش

گروه حمل و نقل در هفته گذ‌شته توانست با بازدهی روزانه بیش از یک درصد برای سهامدارانش، سود‌های خوبی را رقم بزند.
کد خبر: ۸۵۵۳۳

بازار سهام و روز‌های خوش

به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار سهام در آخرین هفتۀ پاییز روز‌های خوبی را برای سهامداران رقم زد. رکورد زنی‌های پی‌در‌پی شاخص بورس با تکیه بر نماد‌های بزرگ و بنیادی مهمترین اتفاق‌های هفته گذشته بود. به این ترتیب که شاخص کل بورس در پنج روز معاملاتی که گذشت توانست با گذر از کانال‌های جدید، رقم‌های تازه‌ای را در کارنامه عملکرد خود ثبت کند.

رشد نرخ دلار را شاید بتوان مهمترین محرک بازار به خصوص در نماد‌های بزرگ و بنیادی دانست که از ابتدای سال نتوانستند هم‌گام با نماد‌های کوچک بالا بروند.

در این میان ثبات و رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی نیز موضوع دیگری است که باعث شده گروه‌های وابسته به نرخ کامودیتی‌ها مورد توجه قرار بگیرند.

رکود بازار‌های موازی و پیش‌بینی تورم انتظاری در بازار باعث شده این روز‌ها شاهد ورود جریان جدیدی از نقدینگی به تالار حافظ باشیم. این روند رشد حجم و ارزش معاملات را رقم زده و شاهد افزایش ارزش معاملات خُرد در بازار هستیم.

در مجموع هفته گذشته با رشد بیش از سه درصدی شاخص کل بورس به پایان رسید و بازار بعد از یک اصلاح کوتاه و یک روزه مجدداً توانست خود را در مسیر صعوی قرار دهد. افزایش تقاضا و قدرت خریداران باعث شده تا دوره‌های استراحتی بازار کوتاه مدت و در حد یک روزه و گاهاً کمتر باشد.

آمار معاملات هفته‌ای که گذشت

در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۷ آذرماه ۹۸، شاخص کل با ۱۰ هزار و ۹۳۶ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۳۵۰ هزار و ۳۲۳ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن که نشانگر عملکرد صنایع کوچک است هم  با پنج هزار و ۷۰۶ واحد افزایش معادل ۵.۵ درصد  به رقم ۱۱۰ هزار و ۹۰۷ واحد را به نمایش گذاشت.

در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۳ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان بالغ شد. همچنین ۲۴ میلیارد و ۲۲ میلیون برگه انواع اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت که هشت درصد بیشتر از هفته ماقبل بود.

حمل و نقلی‌ها در هفته گذشته

صنعت حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت با بازدهی نزدیک به شش درصدی توانست بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاران این گروه به همراه داشته باشد.

بررسی عملکرد ۱۵ نماد حاضر در این صنعت نشان می‌دهد که تنها سه نماد با بازدهی منفی مواجه بودند، این در حالی بود که اکثر نماد‌های گروه حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت توانستند سود خوبی را با رشد قیمت سهام نصیب سهامداران خود کنند. در این میان سهام شرکت آسیا سیر ارس با نماد حاسا و کشتیرانی آریا با نماد حاریا طی هفته گذشته با بازدهی بیش از ۱۸ درصدی توانستند بیشترین رشد قیمت را داشته باشند و از این محل سود خوبی نصیب سهامداران خود کنند. سهام شکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز که با نماد حکشتی در تابلوی معاملات بورس قرار دارد طی هفته گذشته با بازدهی بیش از دو درصدی مواجه بود.

جزئیات عملکرد صنعت حمل و نقل طی هفته گذشته در جدول زیر قابل بررسی است. (منبع جدول نرم افزار رهاورد)
 
بازار سهام و روز‌های خوش


پیش بینی هفته

کارشناسان معتقدند با توجه به خبر‌های خوش سیاسی که پایان هفته منتشر شد، در کنار بهبود فضای بازار‌های جهانی و رشد قیمت نفت به نظر می‌رسد بازار در یک سیر صعودی متکی بر سهام بزرگ و بنیادی قرار گرفته است.

البته نباید فراموش کرد که در سر راه هر صعودی، اصلاح و استراحت وجود دارد و این موضوع جزء جدایی ناپذیر بازار‌های مالی در همه دنیا است. اما روند کلی بازار مثبت است.

برای این هفته بازاری مثبت در کلیت بازار و صنایع پیش بینی می‌شود. البته کارشناسان معتقدند شاخص کل بورس در محدوده ۳۵۵ تا ۳۶۰ هزار واحدی ممکن است با اصلاح و استراحت مواجه شود.

به نظر می‌رسد از این به بعد صنایع بزرگی مثل فلزات اساسی، پتروپالایشی‌ها و معدنی‌ها مورد توجه باشند. البته نماد‌های گروه خودرو و همچنین صنایعی که برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند نیز همچنان مورد توجه بازار هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار