۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

آشفتگی قیمت در بازار سوخت!

آشفتگی قیمت در بازار سوخت!
درحالی‌که قیمت سوخت گازوئیل دریایی کم سولفور عمدتاً پایدار باقی مانده است، اما قیمت نفت کوره با سولفور بالا در ماه‌های اخیر بی‌ثباتی و دگرگون پذیری بیشتری را به نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۸۵۱۵۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا بیمکو نوشت: اخیراً، حوادث ژئوپلیتیکی تغییراساسی را در بازار ایجاد کرده است، اما از حوادث ژئوپلیتیکی نمی‌توان به عنوان تنها عامل توجیه کنندۀ نوسان قیمت بین سوخت با سولفور بالا و پایین نام برد. بلکه بلاتکلیفی پیرامون قانون سوخت کم سولفور ۲۰۲۰ آیمو یک تأثیر بزرگ را بر روی بازار بانکرینگ به جای گذاشته است. درحالی‌که قیمت سوخت گازوئیل دریایی کم سولفورعمدتا‌ً پایدار باقی مانده است، اما قیمت نفت کوره با سولفور بالا درماه‌های اخیر بی ثباتی و دگرگون پذیری بیشتری را به نمایش گذاشته است.

این گزارش ادامه داد: مالکان به خوبی آگاه هستند که از یکم ماه ژانویه ۲۰۲۰ دیگر اجازۀ سوزاندن نفت کوره با انتشارسولفور بالای نیم درصد را نخواهند داشت، مگر اینکه اسکرابر را بر روی عرشۀ خود داشته باشند. این قانون چالش عظیمی را برای صنعت کشتیرانی ایجاد کرده، جائیکه بخش اعظمی از کشتی‌ها با نفت کوره و با سولفور بالای ۳.۵ درصد فعالیت می‌کنند.

لازم به ذکراست: اختلاف قیمت سوخت نشان می‌دهد که بازار بانکرینگ چه حد بی‌نظمی و آشفتگی را طی دو ماه گذشته متحمل شده است.

به گفتۀ پترسند تحلیلگر ارشد بیمکو، از یکم ماه اکتبر الی یکم ماه نوامبر، تفاوت قیمت بین گازوئیل دریایی کم سولفور و نفت کوره با سولفور بالا در بندر روتردام هلند از ۲۲۹ دلار در روز به ۲۷۷ دلار در روز برای هر متریک تُن رسید.

گازوئیل دریایی کم سولفور مانند سوخت‌های دیگر کشتی در معرض تحولات اساسی بازارِ نفت قرار گرفت، اما نوسان و بی ثباتی کمتری را از خود نشان داد، با این حال در نقطۀ مقابل، تزلزل و بی ثباتی قیمت نفت کوره با سولفور بالا طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.  

نکتۀ قابل توجه دیگر اینکه دسترسی سوخت‌ها در بین بنادر تا حدی زیادی متغیر خواهد بود و به شدت قیمت‌های سوخت را تحت تأثیر قرارمی‌دهد. برخی بنادر مانند سنگاپور به طور فزاینده‌ای بر روی ذخیرۀ گازوئیل دریایی کم سولفور متمرکزهستند. درنتیجه عرضۀ نفت کوره با سولفور پایین درحال کاهش است که به طور بالقوه‌ای در نوسانات قیمت سهیم خواهد بود.

این گزارش در پایان نوشت: در کانال پاناما، یکی از هاب‌های بانکرینگ اصلی در آمریکای مرکزی، داستان مشابه‌ای نیز روایت می‌شود. به طوریکه در کل سال جاری قیمت گازوئیل دریایی با سوخت کم سولفور نسبتاً پایدار باقی مانده است، اما از سوی دیگر قیمت نفت کوره با سولفور بالا در نیمه دوم سال به طورچشم گیری از ۳۰۰ الی ۵۰۰ دلار در هر روز برای هر متریک تُن متغیر گزارش شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار