۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

بازار فله خشک از نگاه بیمکو

بازار فله خشک از نگاه بیمکو
نرخ های کرایه حمل در بازار فله خشک ممکن است روند بهبود را طی کند، اما چالش‌ها برای فصل پاییز به قوت خود باقی می‌ماند.
کد خبر: ۸۴۷۹۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، بیمکو در جدیدترین تحلیل خود از بازار فله خشک با اشاره به اینکه نرخ‌های کرایۀ حمل ممکن است روند بهبود را طی کند، اما چالش‌ها برای فصل پاییز به قوت خود باقی می‌ماند، نوشت: درآمد فله‌بر کیپ سایز در دوم ماه سپتامبر سال جاری میلادی به ۳۶ هزار و ۱۰۱ دلار در روز رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۳ به این طرف را نشان می‌دهد.

هم چنین درآمد فله‌بر‌های سایز کوچکتر از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون روند صعودی را طی کرده است. برای مثال نرخ کرایۀ حمل فله‌بر پاناماکس در دوم ماه سپتامبر سال جاری میلادی ۱۸ هزار و ۱۱۶ دلار در روز فیکس شد که بالاترین رقم طی ۹ سال به شمار می‌آید. آخرین باری که درآمد پاناماکس بالاتر از ۱۷ هزار دلار در روز قرار گرفت، ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی بوده است.

این گزارش ادامه داد: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار DWT ظرفیت تناژ تحویل داده شد، اما از سوی دیگر تنها پنج میلیون و ۵۰۰ هزار DWT ظرفیت به اوراق رفت، ازاین رو ظرفیت ناوگان جهانی فله خشک ۲.۴ درصد گسترش یافت.

لازم به ذکراست: درحال حاضر ظرفیت ناوگان جهانی فله خشک بر روی ۸۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار DWT قرار دارد، بیمکو انتظار دارد ناوگان در کل سال جاری میلادی رشد ۳.۷ درصد را تجربه کند.

نکتۀ قابل توجه اینکه دراین میان بازار فله‌برکیپ سایز به گونه‌ای متفاوت روایت می‌شود، رشد ناوگان کیپ‌سایز از ماه فوریه سال جاری به این طرف پایین‌تر از سه درصد بوده است و این بدان معنی است که دست کم تا این لحظه بخش عرضه تحت کنترل قرار داشته، همچنین ۲۲ فروند کیپ سایز با ظرفیت حمل چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن از ابتدای سال تاکنون روانه یارد‌های اوراق شده‌اند که حکایت از بازار قوی و پرجنب و جوش اوراق در این بخش دارد. ناگفته نماند از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۴۳ فروند فله‌بر کیپ سایز تحویل داده شده است.

این گزارش درپایان نوشت: زمان فرا رسیدن اجرای قانون سوخت ۲۰۲۰ آیمو و هزینه‌های اضافی که با خود به همراه خواهد داشت، نزدیک و قریب الوقوع است. توانایی مالکان برای اینکه این هزینه‌های اضافی را بر روی خطوط کشتیرانی تحمیل کنند، عمدتاً بستگی به شرایط بازار دارد، تا زمانی‌که عرضۀ تناژ جلوتر از تقاضای بازار حرکت کند، قطعا این امر مشکل خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار