۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
دبیر شورای عالی مناطق آزاد در همایش بین المللی بندر چابهار:

فرآیند سرمایه گذاری خارجی در چابهار تسهیل می شود

فرآیند سرمایه گذاری خارجی در چابهار تسهیل می شود
دبیر شورایعالی مناطق آزاد گفت: امروز چابهار دوره جدیدی از ایفای نقش جهانی در حمل و نقل و ترانزیت و صادرات کالا را شروع کرده است.
کد خبر: ۸۳۱۲۶
به گزارش مانا، مرتضی بانک در همایش بین المللی «روز چابهار» گفت: مزیت‌های منطقه‌ای منطقه آزاد و مستثنی بودن از قوانین گمرک، مالیات، کار و ویزا ظرفیت حرکت جهانی را برای منطقه آزاد چابهار فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه امروز چابهار دوره جدیدی از ایفای نقش جهانی در حمل و نقل، ترانزیت و صادرات کالا را شروع کرده است تصریح کرد: همکاران بنده در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی تلاش می‌کنند با تسهیل فرآیندها و تکمیل زیرساخت های نهادی و فیزیکی لازم و رفع موانع حضور سرمایه ‌گذاران و تسهیل و گسترش تجارت و کسب و کار در تحقق اهداف توسعه اقتصادی کشور، این منطقـه را به کانون مهم سرمایه گذاری در ابعاد مختلف اقتصاد دریا محور و هاب لجستیک و ترانزیت منطقـه ای تبدیل کنند.
 به گفته بانک، در این فرآیند از حضور و مشارکت همه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از همه کشورهای منطقـه و دیگر کشورها استقبال می شود.
 وی خطاب به مهمانان همایش ادامه داد: به همه شما اطمینان مـی دهم که همه فعالیت ها و سرمایه گذاری ها از حمایت کامل دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برخوردار خواهد بود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد یادآور شد: کمتر از دو سال پیش بود که با امضای توافقنامه سه جانبه بین رؤسای سه کشورایران، هند و افغانستان، تلاش برای بهره‌گیری مطلوب از این ظرفیت ها و تحرک جدی در روابط فی مابین به صورت نهادینه آغاز شد.
بانک گفت: اراده محکم سیاسی بین سه کشور برای همکاری و توسعه روابط اقتصادی بین ملت های سه کشور و سایر کشورهای منطقـه را جانی دوباره بخشید.
 این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در توافقنامه چابهار به امکان الحاق سایر کشورها به آن تصریح شده است، تاکید کرد: از دیگر کشورهای منطقـه بویژه کشورهای آسیای میانه و دریای عمان نیز دعوت مـی کنیم که با پیوستن به این توافقنامه ملت های خود را در فرصت های فراوان اقتصادی و فرهنگی منبعث از این اراده سیاسی سهیم کنند.
بانک با بیان اینکه بی‌تردید منطقه آزاد چابهار از مزیت های متعدد در ابعاد مختلف برخوردار است، خاطر نشان کرد: زیرساخت‌های نهادی (مشوق ها و معافیت های مالیاتی و گمرکی) و زیرساخت‌های فیزیکی در حال توسعه به خصوص بندر راهبردی چابهار و خط آهن چابهار زاهدان، فرودگاه بین المللی در دست برنامه ریزی، موقعیت جغرافیایی و نزدیکترین راه دسترسی افغانستان و دیگر کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب های آزاد، می‌تواند نقش پیشران اصلی را در این اتحاد اقتصادی ایفا کند.
مشاور رئیس جمهوری با بیان این که چابهار به عنوان یکی از قطب های مهم منطقه‌ای حمل و نقلی و مرکز اصلی کریدور بین‌المللی حمل و نقل و ترانزیت بین سه کشور و آسیای میانه است چابهار را منطقه ایده‌آلی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات مورد نیاز بازارهای مصرف منطقه‌ای به ویژه بازار عظیم یک میلیارد و 400 میلیون نفری هند، افغانستان و آسیای میانه دانست و افزود:  به تعبیر نخست‌وزیر هند این منطقه می‌تواند به مرکز منطقه‌ای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود.
وی علاوه بر مزیت‌های پیش گفته برای تولید و سرمایه‌گذاری صادرات محور در این منطقه به قرابت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: سبک‌های زندگی نزدیک و مشابه کشورمان با این کشورها از نقطه نظر تجارت و مباحث نوین بازار، مؤلفه‌های مهمی برای کسب و کارهای تولید و تجارت است.
بانک از جمله فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری داخلی و خارجی در چابهار را اقتصاد دریا محور و صنایع مختلف مزیت گیرنده از جغرافیا و موقعیت منطقـه و صنایع بزرگ آب بر دانست و بیان داشت: قطعا برنامه های توسعه ای بندر چابهار و ظرفیت های جدید و تجهیزات روزآمد آن، این سرمایه گذاری ها را جذاب تر و آسان تر می کند.
وی در پایان تاکید کرد: بندر چابهار بهترین، نزدیکترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازارهای اروپایی و جهانی است که موجبات تسریع و تسهیل تجارت بین المللی بین کشورهای مختلف حاشیه آسیایی اقیانوس آرام با اروپا و آسیای میانه را نیز فراهم خواهد کرد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار