۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

خطر در کمین کشتی های خودران!

خطر در کمین کشتی های خودران!
خودران شدن کشتی ها می تواند هزینه ها را به طور چشم گیری کاهش دهد، اما خطر بزرگ هک شدن سیستم‌ها در کمین است.
کد خبر: ۸۲۹۴۷

به گزارش گروه بین المل مانا، اگر نگاهی گذرا به تاریخ داشته باشیم، همیشه بر روی عرشه کشتی ها انسان هایی مشاهده می شدند که هر یک نقشی را برای آغاز و پایان یک سفر در دریا برعهده می گرفتند. اما با ظهور تکنولوژی و توسعه آن، الزامات حضور نیروی انسانی برای انجام کارها به تدریج روند کاهشی به خود گرفته است.

برای مثال در اوایل قرن بیستم، موتور بخار با سوخت ذغال سنگ در یک کشتی بزرگ مستلزم دارا بودن چند صد نیروی انسانی بود، اما با معرفی موتور دیزل، تعداد نیروی انسانی مورد نیاز به طور چشم گیری کاهش پیدا کرده است.

اگرچه تلاش برای ساخت کشتی ها با سیستم ناوبری خودران آغازشده است، اما نکته قابل توجه اینکه، چالش اصلی برای اجرای سیستم های تمام اتوماتیک و خودران که از سوی اپراتورهای از راه دور یا الگوریتم ها کنترل می شود، به کار انداختن آنها نیست، بلکه امن بودن به اندازه کافی است.

این گزارش ادامه داد: خودران شدن کشتی ها می تواند هزینه ها را به طور چشم گیری کاهش دهد، اما یک خطر بزرگ در کمین است و آن هک شدن سیستم‌ها است. معرفی تکنولوژی های جدید برای اتوماتیکی کردن و کنترل وظایف به طور بالقوه سبب دگرگونی و تغییر کل سیستم خواهد شد. برهمین اساس، باید انتظار ظهور ریسک های تکنولوژی جدید، چالش های اجتماعی جدید و همچنین انواع جدیدی ازعملیات که مستلزم مهارت جدید هستند را داشته باشیم.

دراکثر کشتی ها، هدایت و ناوبری (navigation) ماموریت اصلی از لحاظ نیاز به حضورخدمه به شمار می آید. یک  یا چند خدمه که به عنوان افسر ناوبری واجد شرایط شناخته شده اند، برای انجام تشخیص شرایط (condition detection)، تحلیل شرایط (condition analysis) و برنامه اجرایی (action plan )باید حضور داشته باشند.

لازم به ذکراست: برای اینکه یک سیستم ناوبری خودکار و اتوماتیک باشد، طرح ریزی باید به جای یک اپراتور انسانی ازسوی یک الگوریتم انجام بگیرد. الگوریتم های تصمیم گیری می توانند از پیش برنامه ريزی شده (Preprogrammed) یا خودفراگیر (self-learning) باشند.

در ادامه این گزارش آمده است: به دلیل متکی بودن برسیستم های نرم افزار و اتصال connectivity، ریسک حملات سایبری درکشتی های خودران و کنترل از را دور افزایش پیدا کرده است. این ریسک وجود دارد که افرادی با نیت های شوم بدافزار malware یا ویروس هایی را به نرم افزارهای آگاهی موقعیتی  (situational awareness) یا تصمیم گیری decision-making وارد کنند.

در کشتی های کنترل از راه دور، امکان کنترل مستقیم فعالیت از طریق حک کردن لینک ارتباطات وجود دارد. هر اندازه وابستگی یک کشتی به نرم افزار و ارتباطات بیشتر باشد، عملیات کشتی آسیب پذیرتر به این گونه تهدیدها خواهد بود. ناگفته نماند تهدیدها تنها محدود به عملیات کشتی نیست، بلکه عملیات تجاری و محیط عملیاتی را نیز تحت شعاع خود قرار می دهد.

اخیرا موسسه رده بندی DNV GL نروژ به منظور بهبود انعطاف پذیری سایبری و جلوگیری از خرابی عملیات کشتی، یک class notation را منتشر کرده است. اما با این وجود، ریسک های امنیت سایبری ایستا و ساکن نیستند و باید الزامات، روند اخذ تائیدیه و اقدام های متقابل به طور مدام به روزرسانی شوند.

درکنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) بر تجهیز شناورهای دریایی به سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS به منظور ایمنی جان انسان در دریا، ایمنی ناوبری و حفظ محیط زیست دریایی تاکید شده است.

این گزارش در پایان نوشت: "یارا بیرکلند" (Yara Birkeland) نخستین کشتی باری تمام الکتریکی و خودکار دنیا با همکاری شرکت صنایع شیمیایی یارا (chemical company Yara) و شرکت فناوری دریایی کونگسبر(maritime technology company Kongsberg) نروژ، تحت نظارت شرکت مسترلی (Massterly) نخستین شرکت کشتیرانی خودکار جهان درحال ساخت است. هدف ازساخت این کشتی افزایش بهره وری و کاهش آلودگی دریایی عنوان می شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار