۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

افت تقاضای جهانی کانتینر در پی جنگ تجاری

افت تقاضای جهانی کانتینر در پی جنگ تجاری
جنگ تجاری منجر به افت تقاضای جهانی کانتینر در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به سه ماهه دوم سال شده است.
کد خبر: ۸۲۴۰۵

به گزارش گروه بین الملل مانا بیمکو نوشت: درماه سپتامبرسال جاری میلادی، سیزده میلیون و 700هزارTEU کانتینر درسراسر جهان حمل شد، درحالیکه این رقم نسبت به ماه سپتامبرسال 2017 میلادی حکایت از رشد چهاردرصدی دارد، اما به طورکلی رشد نرخ کرایه حمل طی شش ماه گذشته روند کاهشی را درپیش گرفته است. پیش بینی می شود، درکل سال جاری میلادی مجموع 125میلیون و200 هزارTEU کانتینرجابه جا شود.

این گزارش ادامه داد: درطول فصل اوج شاهد رشد قوی نرخ کرایه حمل درمسیرتجاری شرق دور به اروپا بودیم. حجم تجاری به بالاترین سطح درسه ماهه سوم سال جاری میلادی رسید و درمقایسه با سه ماهه دوم سال جاری میلادی و سه ماهه سوم سال 2017 میلادی به ترتیب رشد شش و 2.5 درصدی را به نمایش گذاشت. اما با این وجود حجم کانتینری که ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون درحال حمل شدن است، بسیار پایین ارزیابی می شود چرا که رشد تنها 1.7 درصد را نشان می دهد.

مسیرتجاری مهم و طولانی شرق دور به آمریکای شمالی خیلی قوی ترعمل کرد، به گونه ای که حجم جابه جایی درسه ماهه سوم سال جاری میلادی درمقایسه با سه ماهه دوم سال جاری میلادی و سه ماهه سوم سال 2017 میلادی به ترتیب رشد هفت و 4.8 درصد را به همراه داشت.

لازم به ذکراست، تاثیرجنگ تجاری را می توان با نگاهی به جدیدترین داده های کشتیرانی کانتینری لمس کرد، براساس این داده ها، تقاضای جهانی درسه ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به سه ماهه دوم سال جاری میلادی افت 1.5 درصدی را تجربه کرده است. دراین میان حجم صادرات اروپا و آمریکای شمالی به طورقابل ملاحظه ای درسه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم کاهش یافته است.

تحلیل جدید بازار کانتینری بیمکو // رشد کند تقاضا یک چالش دائمی است

حجم جابه جایی درون آسیایی درسه ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به سه ماهه دوم سال جاری میلادی افت 3.8 درصد را نشان می دهد، اما درقیاس با ابتدای سال تاکنون حکایت از رشد 4.6 درصد دارد.

نرخ کرایه حمل فوری از شانگهای به ساحل شرقی آمریکا USEC و ساحل غربی آمریکا USWC به طورمشخصی درسه ماهه سوم سال جاری میلادی بهبود یافته است، همچنین نرخ کرایه حمل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون با رشد به ترتیب 6.4 و 8.4 درصد شیب تند صعودی را به نمایش گذاشته است. افزون براین شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری چین در USEC و USWC به ترتیب رشد 1.3 و 2.8 درصد به همراه داشت.

تحلیل جدید بازار کانتینری بیمکو // رشد کند تقاضا یک چالش دائمی است

در بیست و چهارم ماه سپتامبر سال جاری میلادی زمانیکه آمریکا تعرفه ها برکالاهای وارداتی چین به ارزش 200 میلیارد دلار را اعمال کرد، بیش از 22 میلیون و 400 هزارتن از کالاهای کانتینری در تجارت دریابرد تحت تاثیر قرارگرفتند. رویهم رفته درحال حاضر سه میلیون و 600 هزار TEU کانتینر متاثر از جنگ تجاری هستند.

لازم به ذکراست، بیمکو انتظار دارد، کمی بیشتر از یک میلیون و 300 هزار TEU ظرفیت جدید تا پایان سال تحویل داده شود. براین اساس، رشد سالانه ناوگان درسال جاری میلادی 5.8 درصد خواهد بود. درحال حاضر سایز کلی ناوگان 21 میلیون و 985 هزار و11 TEU است که نسبت به ابتدای سال جاری میلادی رشد 5.4 درصد را نشان می دهد.

نکته مهم دیگر اینکه، استقرارتعداد زیاد کشتی های کانتینری آلتراماکس درمسیرتجاری با رشد آهسته شرق دور به اروپا منجر به افت نرخ کرایه حمل شده است. نرخ های کرایه حمل فوری از 584 دلار الی 959 دلار برای هرTEU متغیر بودند، درمجموع میانگین نرخ کرایه حمل به 825 دلار برای هر TEU رسید.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، یک میلیون و 176 هزارTEU ظرفیت سفارش داده شده است. 476 هزارTEU از مجموع ظرفیت سفارش داده شده درماه سپتامبر به ثبت رسید، این سفارش شامل هشت فروند کشتی با ظرفیت 15هزار و 300 TEU و12 فروند با ظرفیت 23 هزار TEU به یاردهای کره جنوبی بود.

به طورکلی کشتی های کانتینری با ظرفیت یازده هزارTEU یا بالاتر سهم 82 درصدی از مجموع سفارش ها را به خود اختصاص می دهند، درحالیکه کشتی های کانتینری با ظرفیت سه هزار و 100 TEU یا پایین ترسهم 18 درصدی را برعهده دارند. بخش اعظمی از کشتی ها درسال 2020 تحویل داده خواهند شد.

درصورتی که ظرفیت اوراق به بیش از 100 هزار TEU برسد، رشد ظرفیت ناوگان باید کمتر از سه درصد درسال 2019 میلادی بایستد. 

 چشم انداز

درحال حاضرجنگ تجاری با تمام قدرت درحال پیش روی است و بخش های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می دهد. واردکنندگان آمریکایی مجبور به پرداخت 50 درصد بیشتربه دلیل تعرفه ها درماه سپتامبر سال جاری میلادی درمقایسه با ماه سپتامبر سال گذشته بودند. درچین جائیکه کالاهای وارداتی فله خشک عمدتا مورد هدف قرار گرفته اند، واردات بسیاری از کالاها به شدت کاهش یافته است. هم چنین هفت میلیون و 100 هزارتن کالاهای کانتینری وارداتی چین متاثر از جنگ مذکور شده اند.

از آنجائیکه مشخصا بازار نیازی به تناژ جدید ندارد، یک روند نزولی در نرخ کرایه حمل تناژ چارتری شکل گرفته است. کشتی های با سایز کوچکتر تا حدی افزایش درآمد را داشته اند، درحالیکه کشتی های سایز بزرگتر مانند شش هزار و 500 TEU و هشت هزار و 500 TEU با نرخ کرایه حمل به ترتیب زیر ده هزار دلار در روز و 12 هزار دلار در روز فیکس می شوند.

این سوال مطرح می شود که آیا درکوتاه مدت شاهد تغییرخواهیم بود؟ به احتمال زیاد خیر. چیزی که برای متوقف کردن شیب نزولی و افزایش دوباره نرخ های چارتری لازم به نظر می رسد، تقاضای بالاتراز سوی مالکان کارگواست. این مسئله باید برخی از خطوط عملیاتی را به سمت کشتی های بزرگتر برای چارترینگ یا انواع متفاوت کشتی ها نسبت به آنچه اخیراستفاده می کنند، سوق دهد، به طوریکه بتوانند با این کشتی ها مقتضیات فصلی و یا افزایش کلی در تقاضا را پاسخگو باشند.

 برطبق آلفالاینر در پایان ماه اکتبرسال جاری میلادی، ظرفیت ناوگان بیکار 700 هزار TEU بوده است.

این گزارش درپایان نوشت: با توجه به رشد برآورد شده ناوگان، به نظرمی رسد سال 2019 میلادی سالی باشد که درآن توازن فاندمنتال ها تنها بهبود می یابد، اما جنگ تجاری به قوت خود باقی است. علیرغم مذاکرات بین آمریکا و چین برای حل مناقشات اما هیچ مصالحه ای هنوز انجام نگرفته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار