۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

امید به آینده بازار کانتینری در آفریقا

امید به آینده بازار کانتینری در آفریقا
آفریقای غربی توانسته است با داشتن مراکز تولید نفت همسو با تولیدکنندگان بزرگ حرکت کند و امید به آینده کانتینری آن پررنگ است.
کد خبر: ۸۲۲۲۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، آفریقای غربی با داشتن سه خط ساحلی و دسترسی به منابع نفت و گاز می‌تواند مرکز توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی باشد. افزون بر آن، توان عملیاتی کانتینری در سه بندر بزرگ منطقه سودآوری قابل توجهی را توانسته است بیش از دو سال افت به همراه داشته باشد. 
آفریقای غربی در مجموع از ۲۵ کشور مختلف کوچک و بزرگ، ساحلی و فراساحلی و پنج کشور محصور در خشکی تشکیل شده است. مساحت خط ساحلی و خشکی گل منطقه به ترتیب به ۹.۷۰۰ و ۱۲.۷۵ میلیون کیلومتر مربع می‌رسد. این کشور بیش از ۵۳۵ میلیون نفر جمعیت دارد و ارزش تجارت آن به ۲۹۷ میلیارد دلار می‌رسد. افزون بر آن، میزان تولید ناخالص داخلی آن ۸۰۲ میلیارد دلار آمریکا برآورده شده است.
آفریقای غربی سه خط ساحلی دارد، آتلانتیک شمالی-Mauritanis به لیبریا، خلیج گینه-ساحل عاج به Gabon و آتلانتیک جنوبی- کنگو به آنگولا که هر یک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. برای مثال، خلیج گینه و آتلانتیک جنوبی در بخش نفت و گاز مشارکت بسیار بالایی دارند و این مشخصه به خوبی در عملکرد اقتصادی آن‌ها بازتاب داشته است.
سهم خلیج گینه در جمعیت، تولید ناخالص داخلی و حجم تجارت کانتینری به ترتیب ۶۵، ۷۱ و ۶۳ درصد است. افزون بر آن، این منطقه مرکز بنادر بزرگ بر حسب توان عملیاتی مانند Togo، نیجریه و غنا به حساب می‌آید.
در مسیر بلوغ
آفریقای غربی در مقایسه با بخش شرقی بالواقع در مسیر رشد و بلوغ قدم گذاشته است. شناور‌ها بزرگتر شده و نه تنها بر تعداد آن‌ها افزوده شده است، بلکه وجود اپراتور‌های بین المللی بندری نیز پررنگ‌تر شده است. در سال گذشته میلادی، ۲۸۵ فروند شناور کانتینری در هفت مسیر تجاری بین قاره‌ای به مقصد آفریقای غربی سفر کردند که ظرفیت میانگین آن‌ها با وجود ۲۴ اپراتور مختلف به ۳.۳۰۰ TEU رسید.
ترمینال‌ها و بنادر آفریقای غربی از سرمایه گذاری‌های خارجی که از طرف اپراتور‌های ترمینالی و رشد شناور‌ها حاصل می‌شود، سود قابل توجهی را تجربه می‌کند و به همین علت است که عموما، مناطق این قاره مجهز هستند. اپراتور‌های ترمینالی خارجی عبارتند از ترمینال‌های APM، Bollore، بنادر بازرگانی چین، دی پی ورلد، ICTSI، Portek، TUL Group (MSI)، و حمل کنندگان بار مانند شرکت کشتیرانی CMA CGM فرانسه که در کامرون، نیجریه، Grimaldi در نیجریه و NileDutch در آنگولا تردد دارند.
میزان تولیدات نفتی آفریقای غربی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی همزمان با افت شدید میانگین قیمت نفت در روند پر شیب نزولی قرار گرفت. در نتیجه، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی ارزش تجارت بازرگانی این منطقه یک سوم افت کرد و به ۲۹۴ میلیارد دلار رسید. کشور‌هایی که بیشترین زیان را در این میان شاهد بودند، نیجریه و آنگولا اعلام شد چرا که تجارت آن‌ها به شدت به صنعت نفت و گاز وابسته است و تنها منطقه‌ای که به نظر می‌رسد رشد قابل توجهی را در کارنامه خود ثبت کرده است، آتلانتیک شمالی است. در کل، حجم جابه جایی کانتینری در آفریقای غربی ۱.۴ درصد در بازه زمانی مذکور رشد داشت. 
اما امید‌ها برای این منطقه روبه رشد است چرا که قیمت نفت خام در روندی صعودی حرکت می‌کند و نقطه بازگشتی برای سرمایه گذاران به حساب می‌آید. به بیانی دیگر علی رغم افت شدید در تجارت منطقه طی دو سال گذشته سال جاری میلادی امیدی بسیار برای بهبود رشد وجود دارد. از این رو، پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱ میلادی حجم جابه جایی کانتینری رشد قابل توجه پنج درصدی را تجربه کند.
از سوی دیگر و همزمان با پدیده ادغام در جهان، تعداد اپراتور شناور‌ها طی دو سال گذشته کاهش یافته و تنها ۲۴ خط در حال حاضر فعال هستند که خط کشتیرانی مرسک در رده نخست قرار می‌گیرد. در مجموع، امروزه ۵۴ سرویس کانتینری در دنیا وجود دارد که به آفریقای غربی متصل می‌شود. تا سال آتی میلادی همچنین، تعدادی از بنادر آفریقای غربی قادر به مدیریت شناور‌هایی با ظرفیت بیش از شش هزار TEU و حتی ۱۰ هزار TEU خواهند بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار