۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲

شیب درآمد مالکان کیپ سایز رو به بالا خواهد بود

شیب درآمد مالکان کیپ سایز رو به بالا خواهد بود
پس از اینکه طی چندین سال کام مالکان فله خشک تلخ بود، اما سرانجام بازار آن روی سکه خود را نشان داد و نرخ کرایه حمل در سال جاری میلادی روند بهبود را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۸۲۱۵۷

به گزارش گروه بین الملل مانا بیکمو نوشت: درسال جاری میلادی پیشی گیری تقاضا از رشد ظرفیت ناوگان فله خشک بهبود نرخ کرایه حمل را به ارمغان آورده است و انتظارمی رود این روند همچنان استمرار داشته باشد.

هم چنین درسال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل چارتری فله خشک بهبود چشم گیری را درمقایسه با سال 2017 میلادی نشان داد، به طوریکه نرخ چارتر برای بازه زمانی یک ساله رشد بیش از 30 درصد را درهمه بخش ها به همراه داشت.

این گزارش ادامه داد: با تکیه بر سه عامل می توان پیش بینی چشم انداز مثبتی را برای بازار فله خشک داشت، نخست اینکه، تجارت سنگ آهن در مسیر برزیل- چین و استرالیا- چین به دنبال تولید قوی فولاد چینی درفصل زمستان پر رونق خواهد بود. دوم اینکه، فرا رسیدن زمستان منجر به افزایش انباشته سازی دوباره ذغال سنک می شود، درنتیجه تقاضای ذغال سنگ حرارتی درآسیا و اروپا حرکتی رو به بالا خواهد داشت و سوم اینکه، تجارت قوی کالاهای فله جزئی روزهای پرمشغله ای را برای فله برهای سوپراماکس هندی سایز رقم می زند. 

افزون براین درسال 2017 میلادی تعداد 219 فروند به اوراق رفتند، اما درسال جاری میلادی تنها 34 مالک به اوراق 37 فروند چراغ سبز نشان دادند. رقمی که پایین ترین سطح ازسال 2007 میلادی تاکنون را نشان می دهد. اگر پیش بینی اوراق تنها پنج میلیون DWT محقق شود، ناوگان فله خشک رشد 2.7 درصد را تجربه خواهد کرد.

رویهم رفته بازار اوراق درسال جاری میلادی پارچین پاورچین حرکت می کند، بی شک دلیل این روند کاهشی به نرخ کرایه حمل بالاتر بازمی گردد، عاملی که اشتهای مالکان برای فرستادن شناورهای خود به یاردها را کاهش می دهد.

پیش بینی می شود، ظرفیت ناوگان فله خشک درسال 2019 میلادی افت کمی را به همراه داشته باشد، چرا که با نزدیک شدن به زمان لازم الاجراشدن قانون سوخت با سولفور پایین آیمو IMO اشتیاق مالکان برای مجهزکردن شناورهای خود به اسکرابرها افزایش و درنتیجه ظرفیت چشم گیری از تناژ برای چند هفته از گردونه فعالیت خارج می شود.

درآمد مالکان کیپ سایز افزایش می یابد

تحلیل ها نشان می دهد که کاهش اوراق درسال 2019 میلادی به پنج میلیون DWT از نه میلیون DWT ( برآورد شده در حال حاضر) منجر به رسیدن رشد ناوگان به 2.3 درصد خواهد شد.

 انتظارمی رود روند جهشی تجارت ذغال سنگ درآسیا وهم چنین تولید قوی فولاد در چین نیاز به فله برهای کیپ سایز درسه ماهه چهارم سال جاری میلادی را افزایش بدهد. شاخص بالتیک پاناماکس BPI در پایان ماه سپتامبر سال جاری میلادی به یک هزار و 689 واحد رسید که بالاترین سطح را از ابتدای سال جاری میلادی تا آن زمان به نمایش گذاشت. پیش بینی می شود نرخ کرایه حمل برای فله بر پاناماکس در ماه جاری روند پایداری را طی کند.

شیب حرکتی بازار فله بر افراماکس نیز در ماه سپتامبر سال جاری میلادی رو به بالا بود، هم چنین با توجه به بهبود تجارت کالاهای فله جزئی چشم انداز مثبتی برای فله بر هندی سایز تصور می شود، در ماه مذکور شاخص بالتیک هندی سایز BHI با 563 واحد آغاز و سپس با افزایش 66 واحدی بر روی عقربه 629 واحد در پایان ماه فیکس شد.

این گزارش در پایان نوشت: پیش بینی می شود، به دنبال تقویت تجارت کود شاهد جذب تعداد بیشتری بیشتر فله برهندی سایز و درنتیجه افزایش درآمد در این بخش باشیم، هم چنین افزایش تقاضا برای نصب اسکرابرها سبب انقباض ناوگان در کوتاه مدت خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار