۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

سه نگرانی عمده مالکان شناورها !/پیش بینی هایی درباره آینده کشتیرانی چند منظوره

سه نگرانی عمده مالکان شناورها !/پیش بینی هایی درباره آینده کشتیرانی چند منظوره
موسسه Drewry نسبت به آینده کشتیرانی چند منظوره Multipurpose Shipping MPV و کشتی های مخصوص حمل کالاهای فوق سنگین Heavy Lift خوش بین است.
کد خبر: ۸۲۰۰۹

به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry درتحلیل سه ماهه سوم سال جاری میلادی نوشت: علیرغم بلاتکلیفی ها پیرامون تعرفه ها و قوانین محیطی، نسبت به آینده کشتیرانی چند منظوره Multipurpose Shipping MPV و کشتی های مخصوص حمل کالاهای فوق سنگین Heavy Lift خوش بین هستیم. محرک های اصلی تقاضا قوی باقی می ماند و انتظارمی رود ناوگان های درحال رقابت شاهد افزایش نرخ چارتری درسال 2019 میلادی باشند که باید تاثیر نشت اقتصادی را دراین بخش به همراه داشته باشد. هزینه بالقوه پیرامون اجرای قانون سوخت با سولفور کم 2020 مهمترین عامل برای نگرانی و دلواپسی برای سه ماهه آخرسال جاری میلادی محسوب می شود، ازآنجائیکه عدم شفافیت درمورد قیمت گذاری، برنامه ریزی را سخت و دشوار می سازد، مالکان اعتماد به نفس کمتری دارند و بر سر گزینه انتخابی راه حل های مطابقت با قانون مذکور در شک و تردید به سر می برند.

این گزارش ادامه داد: بخش کشتیرانی چند منظوره MPV درسه ماهه سوم سال جاری میلادی نسبتا آرام و ساکت سپری شد و فعالیت کمی در بازار دارایی به ثبت رسید. افزون براین، نرخ های دوره ای روند پایداری را به نمایش گذاشت. علیرغم اینکه عرضه کنندگان تلاش می کردند خریدارانی را پیدا کنند که تحت تاثیر تعرفه های جدید مختلف قرار نگرفته بودند، اما رویهم رفته سطوح تقاضا در اکثر بخش قوی باقی ماند.

افزون براین درسه ماهه سوم سال جاری میلادی، صندوق بین المللی پول IMF هیچ تغییری در چشم انداز رشد جهانی برای سال جاری و سال 2019 میلادی را گزارش نداد، اما هشدارهایی داده شده که در پایان سال جاری، پیش بینی ضعیف تری خواهیم داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: قیمت نفت خام همیشه یک عامل محرک مهم برای این بخش بوده است، نه تنها به این دلیل که قیمت نفت خام بر روی هزینه سوخت تاثیر ملموسی دارد، بلکه به عنوان یک محرک برای سرمایه گذاری دربخش کشتی های حمل کالای سنگین و فوق سنگین عمل می کند. به دلیل محدودیت عرضه و کاهش تولید در کشورهای چون ایران و ونزوئلا، قیمت نفت خام درسه ماهه سوم سال جاری میلادی بر روی بیش از 70 دلار برای هر بشکه در روز ایستاد. به نظر نمی رسد افزایش تولید نفت آمریکا برای نگه داشتن بازاری با سطح عرضه خوب کفایت کند، مخصوصا اینکه تولید کنندگان کشورهای عضو اوپک همانطور که قول داده بودند، تولید خود را افزایش ندادند.

درحالیکه تعدادی عامل مثبت برای چشم انداز بخش کشتیرانی چند منظوره MPV وجود دارند، اما همچنان برخی سوالات از قبیل تاثیر تعرفه ها و جنگ تجاری و هم چنین قانون سوخت با سولفور پایین برآینده این بخش مطرح است. تعرفه ها بر روی سلول ها و پانل های خورشیدی، فولاد و آلومینیوم تاثیر می گذارد. ناگفته نماند تمام این موارد از اجزای اصلی برای انرژی تجدید پذیرهستند، هم چنین فولاد و آلومینیوم در ساخت توربین های بادی مورد استفاده قرارمی گیرند. با این وجود به نظرمی رسد که بخش MPV انتخاب های کافی برای تجارت آلترنتیو دارد و تاکنون شاهد کمترین میزان تاثیر بوده ایم. اما ازآن طرف اقدامات تلافی جویانه ازسوی چین در مورد اوراق تاثیر بزرگتری بر روی بخش مذکور را به همراه خواهد داشت.

با توجه به لازم الاجراشدن قانون استفاده از سوخت با سولفور تا سقف نیم درصد از سال 2020، دغدغه های مالکان کشتیرانی چند منظوره MPV چیست؟

اخیرا Drewry یک نظرسنجی را در بین تعدادی از حمل کنندگان برای اطلاع از دیدگاهشان پیرامون محدودیت های محتوی سولفور در سوخت انجام داده است. نتیجه نگران کننده به نظرمی رسد چرا که سهم قابل توجهی یعنی %33 از پاسخ دهندگان آگاهی و درک بسیار کمی از قانون جدید داشتند و تقریبا نیمی یعنی 45% احساس می کردند که برای پذیرش تاثیر قوانین جدید انتشارات ازسوی آیمو یا آماده نیستند و یا هرگز آماده نخواهند شد. آنها نگران تاثیر هزینه های اضافی و نبود شفافیت برای روش های بهبود سوخت نیز بودند. ازآن بغرنج تراینکه، مالکان کشتی دغدغه های مشابه حمل کنندگان را در ذهن دارند.

 نبود شفافیت پیرامون قیمت آینده سوخت با سولفور پایین، طول عمر و پایداری این قانون و اینکه آیا سقف سولفور افزایش بیشتری خواهد یافت یا نه، سه نگرانی عمده به شمار می آیند.

در ادامه این گزارش آمده است: محرک های تقاضا در بخش کارگوی فله متفرقه وHeavy Lift شامل تولید جهانی فولاد، قیمت نفت، ساخت خانه جدید و هم چنین رشد تولید ناخالص داخلی GDP و حجم جهانی تجارت هستند.

شاخص مدیران خرید (PMI) یک شاخص خوب قدرت بازار Heavy Lift به شمار می آید، چرا که پنج شاخص اصلی یعنی ; سفارش های جدید، سطوح موجودی، تولید، تحویل های عرضه کننده و محیط جذب بر آن استوار است.

جنگ تجاری بین آمریکا و چین تاثیراتی را بر بازار کالاهای فله متفرقه به همراه داشته است. اگرچه حمل کنندگان شرکای جدیدی را پیدا کرده اند، اما از ابتدای سال جاری میلادی بخش تولیدات فولاد وهم چنین اوراق از روند نزولی تجاری رنج برده است. اما از سوی دیگر صنعت ساخت و ساز در آسیای جنوبی-شرقی در مسیر رونق قرار گرفته و به لطف این رونق حجم جابجایی مواد ساختمانی رو به افزایش است.

تجارت دریابرد تولیدات فولاد درسه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال جاری میلادی وهم چنین سه ماهه دوم سال 2017 میلادی روند افزایشی به ترتیب 1.07 و 0.5 درصد را به همراه داشته است. به دنبال افت قابل توجه صادرات چینی، انتظارمی رود در پایان سال جاری میلادی تولید فولاد به کمتر از سطح سال 2017 میلادی تقلیل یابد.

لازم به ذکر است: درابتدای ماه سپتامبر سال جاری میلادی، ناوگان MPV و Heavy Lift تعداد سه هزار و 188 فروند شناور با مجموع ظرفیت تقریبا 29 میلیون و 500 هزار DWT را در اختیار داشت. اگرچه از لحاظ تعداد شناورافت ناچیزی را نسبت به سه ماهه دوم سال جاری میلادی تجربه کرد، اما از آن طرف از لحاظ DWT افزایش ناچیزی را به همراه داشت. دلیل این روند پیشی گیری تعداد کاندیدهای اوراق از تعداد تحویل شناورهای جدید است.

 رویهم رفته ناوگان مذکور شاهد کاهش پنج فروند شناور با ظرفیت هر یک کمتر از ده هزار DWT و افزایش دو فروند با ظرفیت بیش از ده هزار DWT بوده است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، بازار سفارش ساخت شناور برای بخش MPV عملا درسال جاری میلادی متوقف شده است، به طوریکه ازابتدای سال جاری میلادی تنها دو فروند شناور سفارش داده شده است، هر دوی آنها کمتر از پنج هزار DWT ظرفیت دارند. به عبارت دیگر از لحاظ DWT دفتر سفارش ساخت اخیر معادل کمتر از سه درصد کل ظرفیت ناوگان عملیاتی است.

علیرغم اینکه فعالیت اوراق درطول فصل تابستان ادامه پیدا کرده است، اما با سرعت خیلی کمتری ازآنچه انتظارمیرفت، پیش رفت. احتمال می رود ظرفیت اوراق به نیم میلیون DWT درکل سال جاری میلادی برسد، رقمی که پایین ترین سطح ازسال 2008 تاکنون را نشان می دهد.

انتظار کلی برآن است که قانون استفاده ازسوخت با سولفورتا سقف نیم درصد آیمو IMO تعدادی زیادی از کشتی های چند منظوره و کشتی های حمل کالاهای فوق سنگین را روانه یاردهای اوراق کند، چرا که این شناورها ارزش تحمیل هزینه نصب اسکرابرها و یا هزینه اضافی سوخت با سولفور پایین را ندارند.

Drewry معتقد است، قانون مدیریت آب توازن تاثیر بیشتری بر روی شناورها با ظرفیت کمتر از ده هزار DWT خواهد داشت، درحالیکه قانون استفاده از سوخت با سولفور پایین شناورهای بزرگتر را که عمدتا برای تجارت درمسیر طولانی مورد استفاده قرار می گیرند، متاثر خواهد ساخت.  

لازم به ذکراست، پیش بینی می شود، انقباض کلی ناوگان حدود0.1 درصد برای هرسال تا 2022 باشد.

این گزارش در پایان نوشت: رقابت اصلی برای ناوگان MPV از بخش فله برهندی سایز (برای کالاهای فله متفرقه) و خطوط کانتینری(هم برای کالاهای فله متفرقه در کانتینرها و کشتی حمل کالاهای فوق سنگین) نشات می گیرد.هر دوی این بخش ها یک تهدید مهم برای تقاضای MPV هستند، با این وجود علایمی در بازار مشاهده می شود که حکایت از افت این تاثیر درمیان مدت دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار