۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷

واکاوی علل کمرنگ شدن نقش کشتیرانی آلمان در جهان

واکاوی علل کمرنگ شدن نقش کشتیرانی آلمان در جهان
سهم ناوگان تجاری آلمان در جهان از 8.3 درصد در سال 2008 به 5.9 درصد در حال حاضر کاهش یافته است. آیا این روند نزولی همچنان ادامه خواهد داشت؟
کد خبر: ۸۱۸۰۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، طی دو سال گذشته و در پی اقدام بانک‌های آلمان برای سامان‌دهی ترازنامه خود، بسیاری از شرکت های معروف از لیست بانک‌ها خط خوردند.
در پی این حذف و ادغام، شرکت‌های معروفی چون مدیریت کشتی Rickmers، گروه Conti و شرکت Ahrenkiel Steamship از صحنه فعالیت در صنعت کشتیرانی آلمان خارج شدند.
در طول 6 سال گذشته ناوگان آلمان از منظر تعداد کشتی به یک سوم کاهش یافته و بسیاری از کارشناسان بر این باورند این روند رو به پایین، ادامه خواهد داشت.
رئیس بخش کشتیرانی بانک HSH Nordbank معتقد است: کاهش تناژ حمل از سوی مالکان آلمانی ادامه خواهد داشت چرا که در شرایط جدید و سخت‌تر هنوز شرکت‌هایی هستند که از پس بدهی‌های خود برنمی‌آیند و بانک‌ها به دنبال وصول مطالباتشان هستند.
وی اعلام کرد: این امر به معنی آن است که مؤسسات مالی حامی پروژه‌ها باید در دنبال ساختارهای بهتری با مالکان قوی‌تر باشند. تغییر مالکیت در خیلی از مواقع با تحول مدیریت همراه بوده است و از آن‌جایی که مالکان جدید اغلب سرمایه‌گذاران خارجی هستند، از رده خارج شدن مالکان آلمانی همچنان ادامه می‌یابد.
وی بر این باور است، طی پنج سال آینده تعداد شرکت‌های کشتیرانی مطرح آلمان که توانایی مدیریت قراردادها و یا شروع پروژه‌های جدید توسط خودشان یا برون‌سپاری را دارند تنها به 20 تا 30 شرکت خواهد رسید.
بانک HSH Nordbank تحت مالکیت جدید در نهایت به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش کشتیرانی است.
همچنین رئیس بخش تحقیقات کشتیرانی بانچروکاستا ریشه مشکلات بخش کشتیرانی آلمان را در سقوط بخش مالی کشتیرانی در این کشور در طول 10 سال گذشته می‌داند.
وی اظهار کرد: سیستم KG (مشاوره مالی) که 20 سال پیش سرآمد بود، اکنون حرفی برای گفتن ندارد. در گذشته تعداد زیادی رجیستر کشتی به دلیل مسائل مالی صورت گرفته که اکنون مسئله ساز شده است.
وی همچنان معنقد است به دلیل آنکه تمرکز کشتیرانی آلمان بیشتر بر بخش کانتینری بوده است، اکنون قربانی فشارهای بازار شده و کنترلی بر آن ندارد. بخش کانتینری در طول چند سال اخیر حجم گسترده‌ای از ادغام و یکپارچه‌سازی را تجربه کرده و در چنین بازار منسجمی تأمین‌کنندگان مستقل نقش کوچکی را بازی می‌کنند.
اطلاعات مؤسسه تحقیقاتی کلارکسون نشان می‌دهد، بزرگترین سهم کشتیرانی آلمان همچنان بخش کانتینری با 19.3 درصد است اما این سهم به صورت شگفت انگیزی از سطح 32.6 درصد در سال 2008 کاهش یافته است.
از سال 2013، ظرفیت ناوگان آلمان سالانه سه درصد کاهش یافته در حالی که اعداد و ارقام جهانی به‌طور قابل ملاحظه ای رشد داشته است.
با وجود آنکه سهم کشتیرانی آلمان در بازار جهانی بسیار کاهش یافته و به 5.9 درصد رسیده است و در سال 2017، 10 شرکت کشتیرانی آلمانی با بیش از 50 کشتی در اختیار، از بازار خارج شدند، اما آلمان همچنان یکی از بزرگترین گروه مالکان جهان را در اختیار دارد و جایگاه چهارم را در بین ملیت مالکان جهانی با 78.3 میلیون تناژ ناخالص داراست. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار