۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

تاثیر جنگ تجاری بر تجارت حوزه آتلانتیک!

تاثیر جنگ تجاری بر تجارت حوزه آتلانتیک!
درصورت تشدید جنگ تجاری آمریکا- اروپا، توازن مثبت تقاضا که در ترنس آتلانتیک حاکم است، می تواند به خطر بیفتد.
کد خبر: ۸۱۰۹۰

به گزارش گروه بین الملل مانا در سه ماه نخست سال جاری میلادی نرخ کرایه حمل و حجم تجارت کانتینری به شدت افزایش یافت، اما در صورتی که جنگ تعرفه ها تشدید شود، روزگار برای خطوط کشتیرانی که در حال حاضر حاشیه سود اندکی را به دست آورده اند، بر خلاف جهت مراد خواهد چرخید.

این تهدید نیز وجود دارد که طول صف کشتی های بزرگ در مسیرهای آتلانتیک شمالی بیشتر از نیاز امتداد یابد.

به گفته یکی از تحلیلگران در موسسه تحقیقی Drewry اگر جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا تشدید شود، توازن مثبت تقاضا که از ابتدای سال جاری میلادی سایه خود را بر روی تجارت ترنس آتلانتیک انداخته است، می تواند به خطر بیفتد.

این گزارش ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری میلادی جابه جایی محمولات کانتینری درسفر رفت از اروپای شمالی به آمریکای شمالی، شامل آمریکا، کانادا و مکزیک رشد پنج درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت. ناگفته نماند در کل سال 2017 میلادی رشد تنها 1.5 در مقایسه با سال 2016 ثبت شده بوده است.

علیرغم اینکه این جهش تا حدی در ماه آوریل و می سال جاری میلادی فروکش کرد اما با توجه به اینکه میانگین ارزش دلار به یورو و پوند به ترتیب افت 12 و نه درصدی را در این مدت به نمایش گذاشت اما قدرت تجارت کانتینری همچنان چشم گیر بود.

این گزارش در ادامه یادآور شد: دلار ضعیف تر موضوع قابل توجهی است، چرا که بسیاری از کالاهای با ارزش پایین که از آمریکای شمالی مانند الوار،کاغذ، خمیر چوب مخصوص کاغذ سازی، صمغ کاج و محصولات کشاورزی حمل می شوند، نسبت به نوسانات ارز حساس تر هستند.

از یک سو تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه ها بر محصولات فولاد و آلومینیوم اروپایی و از طرف دیگر  اقدمات تلافی جویانانه نمادین می تواند منادی این باشد که رشد تجاری آتلانتیک ساز مخالف را خواهد زد.

این احتمال هم چنان وجود دارد که عمر مناقشه و جنگ تجاری طولانی نخواهد بود، اما درحالیکه کالاهای تحت تاثیر قرار گرفته، کالاهای اصلی برای جابه جایی در کریدور نیستند، مالیات اضافی سبب تحریک تجارت بین دو منطقه نخواهد شد.

 افزون بر این روند نزولی بالقوه در تقاضا می تواند منجر به کاستن ظرفیت فعالیت در تجارت ترنس آتلانتیک از سوی خطوط شود. اخیرا ائتلاف اقیانوسیه حلقه سرویس دهی TAT4/TAX را کنسل کرده است. افزون بر این کشتیرانی مرچنت هیوندایی در ماه گذشته اعلام کرد که از تجارت در مسیر اروپا-آمریکای شمالی خارج خواهد شد، این کشتیرانی در بیانیه ای افزود: شرایط بازار به گونه ای است که این کشتیرانی را به  سمت متمرکز کردن تلاش های خود بر دیگر تجارت های هسته ای سوق می دهد.

موسسه  Drewry معتقد است، دلیل واقعی برای تعلیق خطوط سرویس دهی احتمالا بیشتر به مسئله اقتصاد تا ترس از یک جنگ تجاری بازمی گردد. سودآوری برای خطوط در این بازار خیلی کاهش یافته است . یک شیب صعودی تند در هزینه های عملیاتی به همراه افزایش قیمت های سوخت و نرخ های چارتر می تواند شرایط سخت و آزاردهنده ای را به وجود آورد.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: طی 12 ماه گذشته نرخ های کرایه حمل حدود 200 دلار برای هر کانتینر40 فوتی افزایش پیدا کرده بود، اما طی دو ماه گذشته روند نزولی به خود گرفته است.

 با این وجود، درنتیجه تلاش خطوط سرویس دهی موجود برای ارتقاء سایز کشتی ها، ظرفیت حجم تجاری درترنس آتلانتیک روند مستمری رو به رشدی را به نمایش گذاشته است. به طوریکه در ماه می سال جاری میلادی تعداد 33 فروند کشتی با ظرفیت دست کم هشت هزارTEU در ترنس آتلانتیک فعالیت کردند، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته تنها شش فروند شناور فعال بودند.

 این گزارش در پایان نوشت: با توجه به اینکه حجم تجارت سفر رفت و نرخ کرایه حمل روند افزایشی مستمری را تجربه می کند، خطوط کشتیرانی امیدوار خواهند بود که اثر هر گونه جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا دفع شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار