۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

گینه، تجارت بازار فله خشک را مختل کرده است!!

گینه، تجارت بازار فله خشک را مختل کرده است!!
اعتصاب معدن بوکسیت خلیج گینه به پیکره تجارت‌های فله خشک آسیب وارد کرده است.
کد خبر: ۸۰۷۷۷
به گزارش گروه بین الملل مانا اعتصاب معدن Societe Miniere de Boke گینه بارگیری‌های بوکسیت را مختل کرده است و منجر به افزایش عرضه فله بر‌های کیپ سایز و پاناماکس در هر دو حوزه آتلانتیک و پاسیفیک شده است.
این گزارش ادامه داد: از آنجائیکه که گینه گوی سبقت را از استرالیا ربوده و اکنون به عنوان بزرگترین تامین کننده سنگ آهن به چین به شمار می‌رود، اعتصاب معدن SMB این کشور تقاضای فله بر‌ها را تحت تاثیر قرار داده و تقاضای تن مایل را به طور شدیدی کاهش خواهد داد.
اعتصاب ده روزه در معدن SMB گینه به طور کامل تولید بوکسیت را متوقف کرده و در مجموع ضرر تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن را به همراه داشته است.
لازم به ذکر است، بازار تجارت جهانی دریابرد بوکسیت که در تولید آلومینیوم به کار می رود در غبضه واردکنندگان چینی قرار دارد.
بر طبق آمار منتشر شده از سوی شرکت گارگزاری بانچراکستا، چین ۶۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوکسیت را در سال ۲۰۱۷ میلادی وارد کرده است. ناگفته نماند، واردات از گینه به چین تقریبا از صفر در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۷ رسید.
از سوی دیگر به دنبال تقاضا و سرمایه گذاری قوی چینی، تولید بوکسیت گینه روند افزایشی چشم گیری را طی سال‌های اخیر شاهد بوده است.
مجموع صادرات بوکسیت گینه به چین با رسیدن به ده میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سه ماه نخست سال جاری میلادی رشد دوبرابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
طی روزهای گذشته و به دنبال اعتصاب نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز به حدود پنج هزار دلار افت کرد، چرا که هر دو حوزه آتلانتیک و پاسیفیک آسیا شاهد افزایش عرضه بود.
Howe Robinson نیز دیدگاه مشابه‌ای داشت و در گزارش روزهای اخیر خود نوشت: نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در نتیجه اعتصاب معدن گینه در مسیر C۳ از ۱۸ هزار و ۶۹ دلار در روز به ۱۷ هزار و ۳۲ دلار در روز افت کرد.
در پایان روزهای گذشته در مسیر چین- برزیل C۳ نرخ کرایه حمل با رسیدن به ۱۷ هزار و ۲۸ دلار در روز نسبت به  روزهای گذشته آن افت یک هزارو ۷۳ دلار را نشان داد.
آمار و ارقام منتشر شده از سوی لویدزلیست اینتلیجنس نشان می‌دهد، در حدود ۱۱ فروند شناور در بندر کامسار گینه در انتظار بارگیری بوکسیت به سر می‌برند.
علیرغم اینکه تجارت بوکسیت دو درصد از کل تجارت فله خشک را نشان می‌دهد، تجارت این محصول بین گینه و چین سهم ۱۳ درصدی در رشد تقاضای تن مایل را در سال ۲۰۱۷ میلادی برعهده گرفت.
این گزارش در پایان نوشت: به دنبال کاهش حجم صادراتی از گینه انتظار میرود چین بوکسیت بیشتری را از استرالیا و اندونزی وارد کند که به طور بالقوه تقاضای تن مایل را کاهش خواهد داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار