۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

جنگ تجارت و تاثیر آن بر اقتصاد آسیای جنوب شرقی

جنگ تجارت و تاثیر آن بر اقتصاد آسیای جنوب شرقی
بانک جهانی در خصوص تاثیر جنگ تجاری بین چین و آمریکا بر اقتصاد‌های آسیای جنوب شرقی هشدار داد.
کد خبر: ۸۰۳۷۶
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از بلومبرگ، بانک جهانی اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور‌های جنوب شرقی آسیا وابسته به صادرات است و آغاز جنگ تجاری بین دو کشور چین و آمریکا این امر را تحت تاثیر غیرمستقیم خود قرار می‌دهد.
بر همین اساس، اقتصاددان اصلی بانک جهانی معتقد است بسیاری از کشور‌های منطقه با تاثیرات افزایش تعرفه دست و پنجه نرم خواهند کرد چراکه آن‌ها به زنجیره‌های تامینی که نقش خوراک صادرات چین را ایفا می‌کنند، وابستگی بسیاری دارند.
این اقتصاددان در ادامه گفت: بسیاری از این خوراک‌ها نتیجه زنجیره ارزش هستند که در منطقه به ویژه در اقتصاد کشور‌های بزرگ آسیای جنوب شرقی پراکنده شده است.
وی افزود: موفقیت منطقه بر اساس تجارت آزاد و توسعه زنجیره‌های ارزش که طی دهه اخیر مرکز آن در چین بوده، بنا نهاده شده است.
دو اقتصاد بزرگ جهان یکدیگر را به اعمال تعرفه در مقابل صادرات تهدید کرده‌اند که علامت سوال‌های بزرگی را در خصوص چشم انداز تجارت و رشد جهانی به دنبال دارد. 
در همین راستا، رئیس جمهور چین قول باز گذاشتن بخش‌هایی را در اقتصاد داده است تا از این طریق برخی تنش‌ها را متوقف سازد.
اقتصاددان بانک جهانی ضمن اشاره به تاثیر تعرفه‌ها بر دو کشور آمریکا و چین ادامه داد: تعرفه‌های اعمال شده از سوی دو کشور پیش از هر چیز بر اقتصاد کشور‌های پیشرفته‌ای، چون آمریکا تاثیر مستقیم می‌گذارد و رشد اقتصادی آن را در روندی نزولی قرار می‌دهد.
بر این اساس میزان صادرات در مجموع در برخی کشور‌ها مانند مالزی و فیلیپین از فوریه سال گذشته میلادی با افت همراه شد و همچنان نیز ادامه دارد. 
دبیرکل وزارت تجارت و صنعت بین الملل مالزی نیز در این باره گفت: هیچ کشوری حاضر نیست تا در این جنگ تجارت شاهد کسب منافعی باشد. امروزه، تجارت موضوعی وابسته است و مالزی که بازاری کوچک است چشم به بازار جهانی دوخته است. افزون بر آن، ما بخشی از مجموعه زنجیره تامین هستیم و صادرات قطعات و اقلام دیگر به چین و آمریکا را بر عهده داریم. زمانی که تعرفه‌های بالایی برای صادرات اقلام به دو کشور تعریف شده باشد، اقتصاد کشور ما متاثر از این امر خواهد شد و به ناچار باید میزان صادرات خود را به بازار‌هایی با اقتصاد پیشرفته کاهش دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار