۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
درسال 96:

مجموع صید ماهیان آبهای کشور به 678 هزار تن رسید

مجموع صید ماهیان آبهای کشور به 678 هزار تن رسید
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مجموع صید ماهیان در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان 678 هزار تن برآورد شد که این آمار نسبت به میزان صید سال گذشته رشد هفت درصدی را نشان می دهد.
کد خبر: ۸۰۰۱۸
سید حسن صالحی در گفتگو با خبرنگار مانا درباره وضعیت صید ماهیان دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر در سال 96 اظهار داشت: براساس آماراخذ شده و بررسی های کارشناسی، مجموع صید ماهیان در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان 678 هزار تن برآورد می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه مجموع صید ماهیان دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس در سال گذشته 634 هزار تن بوده است، افزود: مقایسه میزان صید امسال با سال گذشته، حاکی از رشد هفت درصدی صید در سال جاری است.
وی تصریح کرد: بر این اساس در بخش صید سطح زیان درشت که عمدتا شامل تن ماهیان و شبه تن ماهیان می شود در سال گذشته شاهد صید 274 هزار تن بودیم که پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال جاری به 290 هزار تن برسد.
دکتر صالحی عنوان کرد: آمار مذکور حاکی از رشد پنج درصدی صید تن ماهیان و شبه تن ماهیان در سال جاری است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود به صید سطح زی ریز شامل ساردین و موتو اشاره کرد و گفت: سال گذشته صید این گونه ماهیان سطح زی، به میزان 78 هزار تن بوده است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری رقم صید این گونه ماهیان با افزایش پنج درصدی نسبت به سال گذشته به 82 هزار تن برسد. 
وی همچنین از افزایش 66 درصدی صید میکتوفیده ( فانوس ماهیان) در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: پیش بینی می شود صید این گونه ماهیان تا پایان سال به 250 هزار تن برسد و این در حالی است که سال گذشته شاهد صید تنها 15 هزار تن میکتوفیده بودیم.
رئیس سازمان شیلات ایران، افزایش صید فانوس ماهیان دریای عمان در سال جاری را بر اساس اجرایی شدن سیاست های شیلات در برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش صید این گونه ماهیان در قالب اقتصاد مقاومتی، اعلام کرد.
وی با بیان اینکه امسال 78 فروند کشتی مشغول فعالیت در زمینه صید فانوس ماهیان هستند، خاطرنشان ساخت: تمام این کشتی ها ایرانی هستند و قراراست با اعطای تسهیلات در زمینه خرید شناورهای صیادی، به زودی تعداد این شناورها را افزایش دهیم.
به گفته دکتر صالحی این تعداد کشتی فعال در امر صید فانوس ماهیان دریای عمان، موجب اشتغال بیش از هزار و 100 نفر به صورت مستقیم شده است که امید می رود با توسعه هر چه بیشتر صید فانوس ماهیان در آبهای دریای عمان تا پایان برنامه ششم توسعه شاهد افزایش چشمگیر اشتغال زایی در این بخش باشیم.
رئیس سازمان شیلات ایران، همچنین حجم سرمایه گذاری در بخش صید فانوس ماهیان را حدود پنج هزار و 40 میلیارد ریال عنوان کرد و بیان داشت: بخشی از این سرمایه گذاری از طریق جذب سرمایه گذار خارجی تامین شده است که این امر در توسعه هر چه بیشتر این بخش تاثیر بسزایی داشته است.
وی در ادامه از افزایش پنج درصدی صید کفزیان در خلیج فارس و دریای عمان خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته 223 هزار تن انواع کفزیان در آبهای جنوبی کشور صید شد که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این رقم به 235 هزار تن افزایش یابد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران اظهار امیدواری کرد: با همکاری صیادان و بازسازی ذخایر آبزیان آبهای کشور در سالهای آینده شاهد افزایش میزان صید و به دنبال آن افزایش صادرات و بهره وری اقتصادی برای کشور باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار