۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

تایوان؛ هاب لجستیکی آسیا

نقش کلیدی تایوان در تجارت جهانی به موجب رسیدن به نقطه ای برای جذب سرمایه گذار خارجی در صنعت کشتیرانی مشهود است.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۸۵۷
تایوان؛ هاب لجستیکی آسیا
به گزارش گروه بین الملل مانا، امروزه تایوان نقشی کلیدی در زنجیرۀ تامین تکنولوژی در سطح جهان دارد و بازار مهمی برای تجارت جهانی به حساب می آید چرا که آمادگی سرمایه گذاری خارجی را بیش از پیش دارد. از این رو، مفهوم "معجزه تایوان" مفهوم جدیدی نیست. اما تغییر مهیج در این کشور داستان موفقیت آن را به گونه دیگری شرح می دهد؛ صنعتی شدن و رشد سریع طی دهه های اخیر و تبدیل تایوان به یک نیروگاه با تکنولوژی بالا و پیشرفته این کشور را به یک عنصر کلیدی در صنعت کشتیرانی و هاب لجستیکی در منطقه آسیا-پاسفیک تبدیل کرده است.
بر اساس این گزارش رنکینگ تایوان در شاخص رقابت جهانی اقتصاد جهانی در سال 2017/18 میلادی به اندازه ایی افزایش یافت که این کشور را در مقام 15جهان قرار داد. حکومت قانونمند، کسب و کار دوستانه و افزایش تمایل برای دوبرابر کردن نوآوری ها، زیرساخت های طبقاتی جهان را به نحوی تحت تاثیر خود قرار داده که این عوامل می توانند چشم انداز پرجاذبه ای را برای شرکت های کشتیرانی و لجستیکی به همراه داشته باشد.
اقتصاد تایوان به شدت به صادرات و تجارت بین المللی وابسته است و موقعیت جغرافیایی استراتژیکی آن بدان معناست که کشور جایگاه ویژه ای دارد و می تواند دروازه ای در منطقه آسیا-پاسفیک باشد.
جریان های متغیر تجارت
توسعه هایی که ارتباط بین کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی را افزایش داده تجارت بین آنها را نیز ارتقا داده و تمایل آنان را به استفاده حداکثری از ابزار توسعه تقویت کرده است. جریان های متغیر تجارت بدون شک فرصت هایی را برای تایوان به ویژه در حمایت از صادرات مواد خامِ مورد نیاز توسعه زیرساخت ها در اقتصادهای نوظهور آسیا فراهم آورده است. 
در همین راستا و با هدف تقویت و افزایش تقاضا و رقابت کشور، دولت تایوان برنامه زیرساختی «لایحه زیرساختی روبه جلو» را معرفی کرده که به موجب آن اقتصاد تایوان وارد فاز جدید رشد خواهد شد. این طرح شامل سرمایه گذاری در انرژی سبز، ساخت ریل و زیرساخت دیجیتالی است.
رویکرد آینده نگرانه
تایوان شهرت بسیاری در نوآوری و نگرش های آینده نگرانه به دست آورده و آنها را از دولت به تجارت انتقال داده است. برای مثال، برخلاف اینکه این کشور هنوز بخشی از توافق نامه آب و هوایی پاریس قرار نگرفته، دولت تایوان تلاش های خود را مبنی بر توجه ویژه به تغییرات جوی و کاهش انتشار آلاینده های ناشی از فعالیت های مختلف بندری دوچندان کرده است.
در همین راستا، می توان به لایحه مدیریت و کاهش گازهای گلخانه ای پرداخت که به دنبال کاهش انتشار 50 درصدی آلاینده کربن تا سال 2030 میلادی است. افزون بر آن، سازمان بین المللی بنادر تایوان (TIPC) بی وقفه مشغول فعالیت است تا گواهینامه های بنادر اقتصادی را برای بنادر اصلی خود دریافت کند. گواهینامه ها پس از آنکه از نظر سازمان بنادر دریایی اروپا گذشت، به عنوان مدرک تشخیص تعهد بنادر به عملیات پایدار به کار گرفته می شوند. این کشور همچنین، از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر در جستجوی نیروگاههای تولید برق مانند توربین های بادی فراساحل است.
به وضوح می توان گفت تمامی توسعه های مذکور فرصت هایی را برای شرکت های کشتیرانی و لجستیکی تامین می کند و بخش شکوفاشده انرژی های تجدید پذیر کشور با تکیه بر ابزار حمل و نقل و ترانشیپ، خدمه و کشاورزی تنها نمونه های از توسعه های جدیدی است که به تازگی این کشور شاهد آن است.
رشد استراتژیک سرمایه گذاری
تایوان به تامین گنندگان شرکت های کشتیرانی و لجستیکی امکان سرمایه گذاری، رشد مستمر و نیز افزایش حضور فعال در منطقه را می دهد. یکی از این شرکت ها GAC است.
شرکت تایوانی GAC در سال 1999 تاسیس و دفتر اصلی آن در پایتخت Taipei واقع شده است. در سال 2014 میلادی این شرکت با هدف توسعه فرصت ها در تایوان جنوبی به جنوب این کشور نیز توسعه داده شد. سپس و در ماه ژانویه سال 2017 میلادی، افتتاح دفتری در Kaohsiung با ارائه تمامی خدمات کشتیرانی و با هدف برآورده کردن نیاز آژانس های رو به رشد در بنادر تایوان، جایگاه فعلی شرکت مذکور را بیش از پیش تقویت کرد. حمایت این شرکت موجب شد تا میزان پهلوگیری تانکرها، شناورهای فله بر و کروز در مقایسه با پنج سال گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کند. این بخش تقاضای روبه رشد کشور را برای مواد خام با هدف زنده نگه داشتن صنعت، و نفت و گاز برای قدرت افزایی توسعه را به خوبی بازتاب می نماید.
تایوان با دیگر نقاط جهان تفاوتی ندارد اما رقابت سخت، سود حاشیه ای پایین و افزایش هزینه های عملیاتی از چالش هایی هستند که صنعت دریایی این کشور با آنها و به موجب شرایط اقتصادی موجود دست و پنجه نرم می کند. صرفه جویی در هزینه به عنوان اولویت کلیدی برای کارخانه دارها، شرکت های تجاری و حمل شناور باید مورد توجه قرار گیرد. مشتریان ترجیح می دهند بار خود را از طریق دریا جابه جا کنند. این تغییر در نوع الگوهای تجاری فضا را برای شرکت های لجستیکی و کشتیرانی فراهم آورده چرا که با افزایش حجم جابه جایی بار، میزان تقاضا نیز رشد قابل توجهی را تجربه می کند.
کیفیت خدمات؛ کارآمدی هزینه ها و اعتبارسنجی سه عامل حیاتی در فضای رقابتی امروز است به گونه ای که شرکت GAC مرتبا و با سختگیری های جدی بر تامین کنندگان نظارت دارد تا بتواند استانداردهای بالا را برای تحویل بار و ارئه دیگر خدمات فراهم آورد.
شایان ذکر است، تایوان در حال حاضر نقشی اساسی و انکارناپذیر در تجارت جهانی ایفا می کند و شانس آن برای پیشرفت در آینده بسیار زیاد است. رشد مداوم و توسعه در منطقه فرصت های بی بدیل جدیدی را برای شرکت های لجستیکی ایجاد می کند و در صورتی که نیازها پاسخ داده شوند، تایوان جایگاه آتی خود در جهان را تثبیت خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار