۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
پیش بینی کلارکسونز:

ترازوی بازار فله خشک در سال 2018 متعادل می شود

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، با موشکافی زوایای مختلف بازار فله خشک پیش بینی کرد، بهبود تدریجی توازن عرضه و تقاضا در سال آینده نیز استمرار خواهد داشت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۷۰۵
ترازوی بازار فله خشک در سال 2018 متعادل می شود
 به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن ذره بین خود را به سمت بازار فله خشک برد و با پیش بینی اینکه بهبود تدریجی توازن عرضه و تقاضا در سال آینده نیز مستمر خواهد بود، نوشت: با رصد بازار فله بر در ماه اکتبر سال جاری میلادی می توان گفت روزگار به وفق مراد مالکان چرخید، به گونه ای که میانگین درآمد فله بر با رسیدن به 14 هزار و 67 دلار در روز، رشد نه درصدی ماه به ماه و هم چنین بالاترین سطح درآمد ماهانه را از اواخر سال 2013 تاکنون به نمایش گذاشت. افزون بر این، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز به 24 هزار و 35 دلار در روز افزایش پیدا کرد که از اواخر سال 2014 تاکنون بی نظیر بوده است. از سوی دیگر، درآمد فله بر پاناماکس با رسیدن به 13 هزار و 634 دلار در روز، بالاترین سطح را طی شش ماه گذشته نشان داد و درآمد فله بر سوپراماکس نیز بالاترین سطح را طی چند سال گذشته تجربه کرد. 
 
 
این گزارش ادامه داد: بخش اعظمی از بهبود بازار فله در سال جاری میلادی به رشد تقاضای قوی باز می گردد. پیش بینی می شود، تجارت دریابرد فله خشک در کل سال جاری میلادی با رسیدن به پنج میلیون و 118 هزار تن، از لحاظ تن و تن مایل به ترتیب رشد چهار و پنج درصدی را به نمایش گذارد. دلایل این رشد را می توان از یک سو به افزایش تولید فولاد در کارخانجات چینی و در نتیجه گسترش واردات دریابرد سنگ آهن چینی و از سوی دیگر رشد قوی در تجارت جهانی دریابرد ذغال سنگ مربوط دانست. 
علاوه بر این در سال جاری میلادی، به دنبال بهبود اقتصاد جهانی، تجارت فله خشک جزئی نیز شتاب بیشتری به خود گرفته است. پیش بینی های اخیر برای سال آینده نشان می دهد که اگر چه روند رشد تجارت فله خشک کمی آرام خواهد بود، اما از لحاظ تن رشد سه درصد و از لحاظ تن مایل رشد پنج درصد را به همراه خواهد داشت.
افزون بر این، پیش بینی ها حکایت از آن دارد که آهنگ رشد ناوگان فله خشک در سال آینده نسبت به سال جاری میلادی، آرام تر نواخته شود، چرا که به دنبال میزان محدود سفارش شناور در سال های اخیر، روند تحویل شناورها در سال آینده نیز با سرعت آهسته تری انجام خواهد گرفت. به عبارت دیگر، از 42 میلیون DWT در کل سال جاری میلادی به 24 میلیون DWT در سال 2018 کاهش خواهد یافت.
لازم به ذکر است: علیرغم اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، میزان سفارش ساخت شناور در بخش فله خشک با 21 میلیون DWT، روند افزایشی اندکی را تجربه کرده است، اما به طور کلی تمایل به سفارش شناور از نظر تاریخی در سطح محدودی قرار دارد، این بدان معنی است که افسار تحویل شناور در سال آینده نسبتا مهار خواهد شد.
ناگفته نماند، ناوگان فله بر شاهد رشد 3.4 درصدی ظرفیت در کل سال جاری میلادی خواهد بود.
در مجموع، پیش بینی ها نشان می دهد، در سال 2018 و برای دومین سال متوالی، تجارت دریابرد فله خشک از توسعه ظرفیت ناوگان سبقت خواهد گرفت. در نتیجه، روند تدریجی بهبود توازن عرضه و تقاضا در بخش فله بر در سال آینده نیز مستمر خواهد بود، اگرچه خطرات به قوت خود هم چنان باقی است.
افزون بر این، پیش بینی می شود، تجارت دریابرد سنگ آهن رشد نسبتا قوی پنج درصد را در کل سال جاری میلادی تجربه کند، ردپای این رشد را عمدتا باید در رشد قوی وارادات چینی جستجو کرد.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تولید قوی فولاد در کارخانجات چینی سبب افزایش تقاضای واردات چینی شده است. اما از سوی دیگر، به دنبال افت تولید فولاد با هدف کاهش آلودگی هوا در فصل زمستان در دست کم 28 شهر چین، انتظار می رود از سرعت رشد واردات سنگ آهن چینی در ماه جاری و سه ماه نخست سال آینده کاسته شود.
 
در مجموع، پیش بینی می شود، واردات دریابرد سنگ آهن چینی با رسیدن به یک میلیون و 73 هزار تن در کل سال جاری میلادی، رشد شش درصدی را به همراه داشته باشد.
در بخش عرضه، انتظار می رود در پی روند افزایش تولید در معادن Roy Hill درPilbara استرالیا وVale S11D برزیل، محمولات سنگ آهن برزیلی و استرالیایی سهم قابل توجهی از رشد صادرات دریابرد این محصول را به خود اختصاص دهند.
در کل سال جاری میلادی، صادرات سنگ آهن استرالیایی نیز با رسیدن به 831 میلیون تن و صادرات سنگ آهن برزیلی با رسیدن به 387 میلیون تن، به ترتیب رشد سه و چهار درصد را تجربه خواهد کرد. 
افزون بر این، هند مشارکت چشم گیری در رشد تجارت جهانی سنگ آهن را در سال جاری میلادی بر عهده داشت، به طوری که صادرات سنگ آهن از هند با رسیدن به 37 میلیون تن، رشد بیش دوبرابری را نشان می دهد.
با نگاهی بر آینده می توان انتظار داشت، تولید فولاد چینی در سال 2018 روند نسبتا پایداری را به نمایش گذارد، اگر چه به دنبال تغییر مسیر به سمت سنگ آهن وارداتی با کیفیت بالاتر، پیش بینی می شود واردات دریابرد سنگ آهن با رسیدن به یک میلیون و 112 هزار تن رشد چهار درصدی را در سال آینده به همراه داشته باشد.
روی هم رفته، انتظارات بر آن است، تجارت جهانی دریابرد سنگ آهن با رسیدن به یک میلیون و 540 هزار تن در سال 2018، شیب صعودی سه درصد را به نمایش گذارد.
علاوه بر این، تجارت دریابرد ذغال سنگ در کل سال جاری میلادی با رسیدن به 259 میلیون تن، چهار درصد افزایش خواهد یافت، رشدی که از سال 2014 تاکنون دیده نشده است. توسعه قوی واردات چینی پس از سالها روند نزولی، سبب افزایش تجارت دریابرد این محصول درسال جاری میلادی شده است.
در حال حاضر پیش بینی می شود، واردات دریایی ذغال سنگ کک چینی در کل سال جاری میلادی با رسیدن به 42 میلیون تن روند افزایشی 18 درصد را به نمایش گذارد. از سوی دیگر، انتظار می رود واردات ذغال سنگ کوک اروپایی در سال جاری میلادی، یک درصد رشد داشته باشد.
لازم به ذکر است: عواملی نظیر افزایش واردات به آسیای جنوب شرقی، رشد اقتصادی و هم چنین رشد فعالیت ساخت که محرکی برای تقاضای منطقه ای فولاد است، منجر به رشد تجارت ذغال سنگ کک خواهد شد.
به طور کلی پیش بینی می شود، به دنبال رشد قوی در واردات به آسیا، تجارت دریابرد ذغال سنگ کک با رسیدن به 269 میلیون تن، رشد چهار درصد را در سال 2018 تجربه کند. افزون بر این، تجارت ذغال سنگ بخار در کل سال جاری میلادی با رسیدن به 940 میلیون تن، شش درصد رشد خواهد داشت.
در حال حاضر پیش بینی می شود، تجارت جهانی غلات و گندم در سال زراعی 2017.18 با رسیدن به 359 میلیون تن، دو درصد رشد را نشان دهد. واردات غلات آسیایی نیز با رسیدن به 118 میلیون تن در سال زراعت 2017.18 نسبت به 121 میلیون سال زراعت 2016.17 روند نزولی اندکی را به نمایش خواهد گذاشت.
هم چنین انتظار میرود پس از سه سال افت، تجارت سنگ آهن نیکل با رسیدن به 45 میلیون تن در کل سال جاری میلادی، شاهد روند افزایشی ده درصد باشد. از سوی دیگر، صادرات سنگ آهن نیکل از فیلیپین با رسیدن به 35 میلیون تن، پنج درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.
در مجموع، تجارت جهانی دریابرد سنگ آهن نیکل در سال2018، با رسیدن به حدود 47 میلیون تن، شش درصد رشد را به همراه خواهد داشت.
کیپ سایز
 
 
 
در یکم ماه نوامبر سال جاری میلادی، ناوگان جهانی فله بر کیپ سایز با تعداد یک هزار و 692 فروند شناور و ظرفیت 323 میلیون و 700 هزار DWT، رشد 2.7 درصدی را از لحاظ DWT در مقایسه با ابتدای سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. افزون بر این، در مقایسه با ماه نوامبر سال 2016، رشد 1.7 درصد از لحاظ DWT به ثبت رسید. میانگین اوراق ماهانه در سال 2016 یک میلیون و 100 هزار DWT گزارش شده است، در حالی که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ماهانه به طورمتوسط، نیم میلیون DWT ظرفیت شناور روانه یاردهای اوراق شده است. افزون بر این، در ماه اکتبر سال جاری میلادی، تعداد 11 فروند کیپ سایز سفارش داده شده اند. 
لازم به ذکر است: از ابتدای سال جاری میلادی تا یکم ماه نوامبر، 68 فروند فله بر کیپ سایز به ناوگان جهانی پیوسته اند، 27 فروند اوراق و 49 فروند شناور جدید نیز سفارش داده شده اند.
 
پاناماکس
 
در ابتدای ماه جاری، ناوگان جهانی فله بر پاناماکس متشکل از دو هزار و 504 فروند فله بر کیپ سایز و ظرفیت 201 میلیون 300 هزار DWT، در مقایسه با ابتدای سال جاری میلادی از لحاظ DWT رشد 2.7 درصدی را نشان داد. در ماه نوامبر سال گذشته، رشد مذکور کمتر از نیم درصد بوده است. کاهش اوراق در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته را می توان دلیل شتاب در رشد ناوگان در سال جاری میلادی دانست. میانگین ماهانه اوراق در سال جاری میلادی 0.3 میلیون DWT بوده است، در حالی که این رقم در سال گذشته0.7 میلیون DWT گزارش شده است.
لازم به ذکر است: از ابتدای سال جاری میلادی تا یکم ماه نوامبر، 104 فله بر پاناماکس به ناوگان جهانی افزوده شده است، 46 فروند اوراق و 77 فروند شناور جدید نیز سفارش داده شده اند.
 
هندی مکس 
 
در ابتدای ماه جاری، ناوگان فله بر هندی مکس متشکل از سه هزار و 544 فروند فله بر هندی سایز با ظرفیت 195 میلیون و 500 هزار DWT رشد چهار درصدی را از لحاظ DWT در مقیاس با ابتدای سال جای میلادی نشان داد.
علاوه بر این، در مدت زمان مذکور، فله بر هندی مکس تقریبا نیمی از رشد ناوگان فله بر را از لحاظ عددی و یک سوم از رشد را از لحاظ DWT به خود اختصاص داده است.
از ابتدای سال جاری میلادی، در بخش هندی ماکس، 80 درصد از تحویل شناورها به شناورهای آلتراماکس اختصاص یافته است.
افزون بر این، ناوگان هندی سایز در ابتدای ماه نوامبر سال جاری میلادی متشکل از سه هزار و 360 فروند شناور با ظرفیت 95 میلیون و 800 هزار DWT رشد دو درصدی را نسبت به ابتدای سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. ناگفته نماند، ناوگان هندی سایز سهم 11 درصدی را در رشد ناوگان فله بر از لحاظ عددی و هفت درصدی را از لحاظ DWT به خود اختصاص داده است.
لازم به ذکر است: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ناوگان هندی ماکس شاهد تحویل 167 فروند شناور، ارواق 64 فروند و سفارش ساخت 28 فروند شناور بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار