۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

فعالیت مجدد تنها شناور تحقیقاتی دریای خزر از امسال

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از اتمام عملیات تعمیر شناور بزرگ تحقیقاتی گیلان و از سرگیری مجدد فعالیت این کشتی تا پایان سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۳۸۸
فعالیت مجدد تنها شناور تحقیقاتی دریای خزر از امسالرئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از اتمام عملیات تعمیر شناور بزرگ تحقیقاتی گیلان و از سرگیری مجدد فعالیت این کشتی تا پایان سال جاری خبر داد.
دکتر پورکاظمی در گفتگو با خبرنگار مانا درباره وضعیت تعمیر کشتی تحقیقاتی گیلان به منظور بکارگیری این کشتی در عملیات گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر، اظهار داشت: این کشتی تحقیقاتی هم اکنون مراحل تکمیلی تعمیرات را پشت سر می گذارد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در ادامه خاطرنشان ساخت: عملیات مرمت این شناور تحقیقاتی از سال گذشته آغاز شده است.
وی با بیان اینکه به منظور تعمیر این کشتی تحقیقاتی تا کنون 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: پیش بینی می شود اواخر امسال شاهد اتمام کامل تعمیرات و به آب اندازی مجدد این تنها شناور تحقیقاتی دریای خزر باشیم.                                       
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: بلافاصله پس از اتمام مراحل تعمیرات شناور تحقیقاتی گیلان، پروژه های برنامه ریزی شده برای گشت های تحقیقاتی در دریای خزر به وسیله این شناور آغاز خواهد شد.                        
به گفته دکتر پورکاظمی، فعالیت مجدد شناور تحقیقاتی گیلان، نیازمند اخذ گواهینامه های دریانوردی از سازمان بنادر و دریانوردی است که این امر هم اکنون از سوی  موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در حال پیگیری است تا پایان امسال این کشتی در دریای خزر فعالیت خود را از سر می گیرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون بررسی ذخایر آبزیان دریای خزر بر اساس میزان صید انجام شده از سوی صیادان و بررسی های علمی در کنار صیادان پره صورت می گیرد، گفت: با راه اندازی مجدد شناور تحقیقاتی گیلان، ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر از این پس به روش ترال انجام خواهد شد.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بیان داشت: علاوه بر ماهیان استخوانی که از سوی  صیادان پره صید می شود، میزان ذخایر ماهیان خاویاری نیز با استفاده از شناور تحقیقاتی گیلان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.                                     
وی با بیان اینکه، گشت های تحقیقاتی در دریای خزر با همکاری ستاد ارگان های دریایی و معاونت علمی پژوهشی ریاست جمهوری انجام می شود، تاکید کرد: ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر نیز با همکاری ارگان های مذکور صورت خواهد گرفت.                         
دکتر پورکاظمی در ادامه گفته های خود با اشاره به اینکه این شناور می تواند تا اعماق بیش ازهزار متر را پایش و نمونه برداری کند، خاطرنشان ساخت: بیش از 48 سال از عمر این کشتی تحقیقاتی که ظرفیت هزار و 100 تن را داراست، می گذرد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه قرار است شناور تحقیقاتی گیلان به شناور ملی در جنوب خزر تبدیل شود، تصریح کرد: بر این اساس سایر ارگان های دریایی و تحقیقاتی نظیر محیط زیست، سازمان نقشه برداری، پروژهشگاه اقیانوس شناسی و دانشگاه های دریایی می توانند طبق برنامه زمان بندی مشخص در انجام کارهای تحقیقاتی خود از این شناور بهره مند شوند.
به گفته وی، پژوهشکده اکولوژی دریای خزر مستقر در ساری و پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی مستقر در بندر انزلی، پروژه تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر را انجام می دهند.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور همچنین بیان کرد: پس از اتمام پروژه تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزراز سوی کارشناسان موسسه در ساری و بندر انزلی، نتایج آن برای تعیین میزان صید سال آینده به سازمان شیلات ایران اعلام خواهد شد.
وی در ادامه بیانات خود یادآور شد: همچنین نتایج به دست آمده از پایش های انجام شده در شورای عالی شیلات و بهره برداری ذخایر مطرح می شود که این نتایج مبنای اصلی برای تصمیم گیری های نهایی برای تعیین میزان صید در سال آینده خواهد بود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، چنانچه تعمیر و نوسازی کشتی تحقیقاتی گیلان تا پایان سال جاری به اتمام برسد، گشت های تحقیقاتی مشترک ایران و روسیه در آبهای خزر آغاز می شود.
دکتر پورکاظمی، برضرورت بررسی ذخایر آبزیان در آبهای دریای خزر همچنین تاکید کرد و گفت: امید است  با بهره برداری مجدد از شناور تحقیقاتی گیلان پس از وققه شش ساله  گشت های دریایی ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خزر آغاز شود.
وی یکی از مهمترین برنامه ریزی های انجام شده برای استفاده از کشتی تحقیقاتی گیلان پس از بهره برداری مجدد را انجام پایش مشترک ذخایر آبزیان دریای خزر با مشارکت کشور روسیه عنوان کرد و آن را اقدامی مهم در راستای انتقال تکنولوژی های علوم دریایی دانست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار