۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

معیشت هزاران صیاد مجاز خوزستانی درخطر صید غیرمجاز

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: با تداوم صیدغیر قانونی وغیرمجاز درصیدگاههای شمال غرب خلیج فارس، معشیت 40هزارصیاد مجاز در خوزستان با خطر مواجه شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۷۲۰۵
معیشت هزاران صیاد مجاز خوزستانی درخطر صید غیرمجاز
دکتر نبی الله خون میرزایی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: با تداوم صید غیرمجاز و غیرقانونی، تا پنج سال آینده بسیاری از صیادان مجاز از کار بیکار خواهند شد.
وی با بیان اینکه تنها مرجع صدور پروانه صید، سازمان شیلات ایران است، افزود: برخی افراد سودجو با وعده دریافت پروانه صید، اقدام به گرفتن پول از صیادان غیرمجاز کرده اند که این افراد باید در برابر قانون و مراجع قضایی پاسخگو باشند.
مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه وضعیت اقتصادی صیادان غیرمجاز نگران کننده است اما از آنان از روی ناچاری و گذران زندگی خود به صدی غیرمجازروی آورده اند،عنوان کرد: شیلات مسئول معیشت کسانی است که به آنان پروانه صید داده است نه صیادان غیرمجاز.
دکتر خون میرزایی تاکید کرد: شیلات نمی تواند به بهانه عدم شغل، به افراد متخلف اجازه دهد منابع دریایی استان را از بین ببرند و آینده شغلی صیادان مجاز را به خطربیندازند.
وی صید بی رویه و استفاده از ادوات غیرمجاز صیادی را دو چالش اصلی صید و صیادی در آبهای شمال غرب خلیج فارس بیان کرد و اظهارداشت: سیاست سازمان شیلات ایران محدود کردن صید است.
وی گفت:روندکاهش میزان صید در سال های اخیرنشان می دهد منابع آبزیان دریایی آبهای شمال غرب خلیج فارس به شکل غیرقابل برگشت در حال نابودی هستند و یکی از راههای پیشگیری از این روند مخرب، جلوگیری از صید غیرمجاز است.
دکتر خون میرزایی تعرض صیادان عراقی به صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس بخصوص در فصل های ممنوعیت صید را یکی از چالش های نابودکننده منابع آبزیان منطقه بیان کرد و یادآور شد: باید تمهیداتی برای جلوگیری از صید بی رویه و غیرقانونی صیادان عراقی اجرایی تا بتوان از منابع آبزیان صیانت و حفاظت کرد.
وی توسعه آبزی پروری در مناطق ساحلی و اعمال محدودیت های شدید برای جلوگیری از صید دریایی را از راههای مهم بهبود ذخایر آبزیان صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس بیان کرد.
در سال 1395 درمجموع 43هزار تن ماهی و میگو در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس صید شد که نسبت به سال ماقبل آن حدود 10درصد کاهش نشان می دهد. بیش از سه هزار فروند شناور و قایق صیادی در ناوگان صید و صیادی خوزستان فعال هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار