۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
رئیس اتاق تهران تاکید کرد:

حمل محمولات کشور از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: خوشبختانه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است و حجم بالایی از حمل‌ونقل توسط این شرکت انجام می‌شود.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۷۱۴۰
حمل محمولات کشور از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامیبه گزارش خبرنگار مانا مسعود خوانساری در همایش بین‌المللی حمل‌ونقل و لجستیک ایران با اظهار تأسف از اینکه در زمان تحریم بیشترین ضربه به حمل‌ونقل کشور وارد شد، گفت: با توجه به اینکه حمل‌ونقل عمدتاً در بازار بین‌المللی باید رقابت کند بنابراین در دوران تحریم ضربه بیشتری متحمل شد.
وی با بیان اینکه ایران از نظر سوق‌الجیشی می‌توانست بهترین هاب دریایی و هوایی منطقه باشد، افزود: متأسفانه هاب دریایی در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس و هاب هوایی به ترکیه و قطر منتقل شد و در حال حاضر اکثر کشورها از مسیر ترکیه و قطر پرواز دارند در صورتی که بهترین هاب هوایی فرودگاه امام بود اما نتوانستیم به جایگاه لازم دست یابیم.
وی ادامه داد: کشور ایران در همسایگی هفت کشور خشکی قرار دارد و دارای یک بازار چهارصد میلیونی در همسایگی خود است اما بسیاری از کالاها به جزایر جنوبی خلیج‌فارس می‌رود به عبارتی تحریم‌ها ضربات زیادی به کشور وارد کرد.
خوانساری تصریح کرد: باید تلاش کنیم مجدداً به بازار جهانی بپیوندیم و سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: در حالی که هم‌اکنون بیش از 50 تا 60 میلیارد دلار در جزایر جنوبی کشورهای خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد ما کمتر از یک میلیارد دلار در جزایر جنوبی خود سرمایه‌گذاری کرد‌ه‌ایم این در حالی است که باید سرمایه‌گذاری خارجی را در ساخت بنادر و خطوط کشتیرانی جذب کنیم و سهم بیشتری را از بازار کسب کنیم.
خوانساری با بیان اینکه خوشبختانه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده است اظهار داشت حجم بالایی از حمل‌ونقل توسط این شرکت انجام می‌شود اما باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت گیرد. چنانچه در بنادر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند می‌توانیم لاینرهای بیشتری وارد کنیم.
وی ادامه داد در بخش هوایی امیدواریم با رفع تحریم‌ها خطوط هوایی توسعه پیدا کند همچنین ما در زمینه فرودگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی با مشارکت داخلی داریم تا فرودگاه امام توسعه پیدا کند.
خوانساری در ارتباط با حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اگرچه 90 درصد حمل‌ونقل جاده‌ای کشور توسط بخش‌ خصوصی صورت می‌گیرد اما باید مشکلات این بخش در داخل حل و فصل شود. موضوع مهم در این زمینه بحث پیمایش حمل‌ونقل جاده‌ای است که تنها یک سوم پیمایش عمومی در دنیاست.
وی گفت: اثرات این بخش در کلیه بخش‌های صنعتی و تجاری مشاهده می‌شود زیرا در داخل اگرچه بخش خصوصی حضور دارد اما رقابت به صورت کامل انجام نمی‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه رشد ارزش‌افزوده حمل‌ونقل حدود هفت درصد است که سال‌هاست رشد چندانی نداشته، گفت: متأسفانه سود آن نیز در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌شود و سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل بسیار پایین است.
خوانساری حمل‌ونقل را موتور محرکه اقتصاد دانست و افزود: صنعت، تجارت و صادرات به واسطه حمل‌ونقل توسعه پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: متأسفانه بودجه کشور با مشکل مواجه است بانک‌ها هم با توجه به مشکلاتی که دارند نمی‌توانند در ساخت زیربناها مؤثر عمل کنند بنابراین عموماً باید با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی بهره‌ ببریم.
وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی در بنادر به خصوص بندر شهیدرجایی و امام آمادگی همکاری دارد ادامه داد در زمینه فرودگاه‌ها هم سرمایه‌گذاری می‌تواند با مشارکت داخلی و خارجی انجام شود.
خوانساری در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: تغییر سیاست‌ها و فشارها یک مشکل اساسی در این بخش است اما به هر حال باید این مسئله به مرور حل شود زیرا در این صورت حجم سرمایه‌گذاری بهره‌ورتر می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار