۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

شیب تند درآمد نفتکش های غول پیکر

افزایش صادرات نفت از خاورمیانه و حوزه آتلانتیک برای تامین نیاز زمستان در مناطقی که جز مصرف کنندگان اصلی هستند، سبب افزایش نرخ کرایه حمل تانکرهای نفت خام شده است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۷۹۲
شیب تند درآمد نفتکش های غول پیکر
به گزارش گروه بین الملل مانا افزایش صادرات نفت از خاورمیانه و حوزه آتلانتیک برای تامین نیاز زمستان در مناطقی که جز مصرف کنندگان اصلی هستند، رشد نرخ کرایه حمل تانکرهای نفت خام را به همراه داشته و در میان فعالیت شدید بازار چارتر، انتظار می رود این حرکت صعودی در هفته های آینده نیز شیب تندتری به خود گیرد.
این گزارش ادامه داد: انعکاس گسترده خبر کاهش تولید نفت خام در ماه آینده به 560 هزار بشکه در روز از سوی عربستان سعودی، نتوانست تمایل بازار را فروکش کند، برخی از تحلیل گران بر این باورند که اقدام عربستان ممکن است در عمل به تقاضای بازار تانکر نیز کمک کند.
افزون بر این،عربستان سعودی برنامه صادراتی هفت میلیون و 100 هزار بشکه در روز را برای ماه نوامبر پیش بینی کرده است که نسبت به میزان صادرات ماه جاری رشد 6.3 درصدی را نشان می دهد.
موسسه مالی Arctic Securities اسلوی نروژ در یاداشتی نوشت، غول صادرات نفت دنیا سهم صادراتی خود را در زمانی کاهش می دهد که تقاضا روبه افزایش است، به طوری که وارد کنندگان آسیایی بشکه های نفت را از مناطق دورتر طلب می کنند و این مسئله تقاضای تن مایل را افزایش می دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: بازار نفتکش های غول پیکر VLCC نیز شاهد تمایل صعودی نرخ کرایه حمل بوده است، جایی که فعالیت بالای معامله در سراسر مناطق سبب افزایش روزانه درآمد در مسیر TD 3 ژاپن- خاورمیانه به 30 هزار و 47 دلار در روز جمعه هفته جاری شد که نسبت به هفته گذشته رشد 23 درصدی و از پایان ماه آوریل سال جاری میلادی تاکنون بالاترین سطح را به نمایش می گذارد.
 
 
  
آمار و ارقام از سوی شرکت کشتیرانی Charles R Weber آمریکا نیز نشان داد در هفته گذشته 28 مورد معامله در بازار خاورمیانه انجام گرفته که نسبت به هفته پیش از آن 12 درصد رشد را تجربه کرد، از سوی دیگر در بازار آفریقای غربی هشت مورد معامله گزارش شده است.
به دنبال فعالیت قوی در مدیترانه، مناطق دریای شمال و دریای سیاه، میانگین درآمد نرخ اجاره زمانی تانکرهای افراماکس بر روی شاخص بالتیک به 18هزار و 695 دلار در روز جمعه افزایش یافت، این در حالی است که در هفته پیش از آن،هشت هزار و 69 دلار در روز بوده است.
افزون بر این، میانگین نرخ اجاره زمانی سوئزماکس از نه هزار و 120 دلار به 12 هزار و 489 دلار افزایش پیدا کرد،  تقاضا در آفریقای غربی و مدیترانه که نرخ کرایه حمل افراماکس را افزایش داد، برخی از چارترها را به سمت سوئزماکس های بزرگتر و ارزان تر ترغیب کرد.
شرکت Maritime Strategies International لندن در این باره گفت: چشم انداز مثبت نسبت به تقاضا در سه ماه چهارم سال جاری میلادی و هم چنین افزایش عمده در فعالیت پالایشگاهی، انتظارات را نیز نسبت به رشد نرخ کرایه حمل در سراسر بازار شعله ورتر می سازد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار