۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

رونق کشتی های فله بر با افزایش واردات زغال‌سنگ هند

در حالی که موجودی زغال سنگ هند به کمترین سطح طی سه سال گذشته رسیده است، پیش‌بینی می‌شود واردات آن افزایش یابد و این امر تقاضای کشتی‌های فله‌بر را افزایش می‌دهد.
نویسنده: الهام قربانی
کد خبر: ۷۶۶۹۳
رونق کشتی های فله بر با افزایش واردات زغال‌سنگ هندبه گزارش گروه بین الملل مانا اندونزی از کشورهایی است که برای تأمین تقاضای زغال سنگ هند، صادرات این ماده را افزایش می‌دهد در حالی که موجودی زغال سنگ هند به کمترین سطح طی سه سال گذشته رسیده است، پیش‌بینی می‌شود واردات آن افزایش یابد و این امر تقاضای کشتی‌های فله‌بر را افزایش می‌دهد.لذا بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط یک گروه پژوهشی نروژی به ریاست پیتر لیندستروم، با توجه به واردات بی‌نظیر ماه سپتامبر که 18 میلیون تن گزارش شد، سه ماهه چهارم سال 2017 نیز شاهد واردات فراوانی خواهیم بود.
وی افزود: اگر همچنان موجودی زغال سنگ در سطح پایین باقی بماند، می‌توان پیش‌بینی کرد که واردات این ماده افزایش یابد. در نتیجه تقاضا برای کشتی‌های کیپ‌سایز، پاناماکس و سوپراماکس افزایش خواهد یافت.
از سوی دیگر هند زغال سنگ خود را از ایالات متحده، موزامبیک و اندونزی وارد می‌کند. بر اساس این گزارش، موجودی زغال سنگ در نیروگاه‌های هند در چهار اُکتبر 2017 به سطح 7.6 میلیون تن رسید که با توجه به نرخ مصرف کنونی، این موجودی تنها برای 6 روز کافی خواهد بود. ذخایر زغال سنگ ماهانه 33 درصد و سالانه 63 درصد کاهش یافته است.
لیندستروم دراین باره می گوید: با عقب افتادن از تولید داخلی و تقاضای پایدار، پیش‌بینی می‌شود، هند واردات زغال سنگ خود را طی هفته‌های آتی افزایش دهد تا اطمینان حاصل کند که نیروگاه‌ها ذخیره کافی دارند.
مؤسسه کلارکسونز نیز اعلام دراین باره می گوید: رشد شدید تقاضای انرژی می‌تواند در بلندمدت واردات زغال‌سنگ را افزایش دهد به خصوص اگر تولیدات داخلی نتوانند با رشد تقاضا همگام شود.
این مؤسسه همچنین تاکید کرد: با توجه به برنامه دولت هند مبنی بر ایجاد رشد اقتصادی پایدار و فراگیر برای 300 میلیون نفر مردم این کشور، حتی اگر تولیدات داخلی نیز افزایش یابد نیاز به افزایش واردات خواهد بود.
در هر حال تقاضای زغال سنگ از میزان عرضه داخلی این محصول پیشی گرفته و این امر تنها به دلیل تولید نیرو نیست بلکه تولید فولاد نیز در آن نقش داشته است.
بر اساس آمار سازمان جهانی فولاد، در هشت ماهه نخست سال 2017، تولید فولاد هند به 66.5 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2016، رشد 5.1 درصدی داشته است.
البته تنها هند نیست که پیش‌بینی می‌شود واردات زغال سنگ را افزایش دهد. ذخایر کم زغال سنگ در چین در حالی که این کشور محدودیت‌هایی در تولید داخلی به دلیل مسائل آلودگی آب و هوایی دارد، منجر به آن خواهد شد تا چین نیز واردات زغال سنگ خود را افزایش دهد.
بر اساس اظهارات لیندستروم، ژاپن، کره جنوبی و تایوان نیز واردات خود را اخیراً افزایش داده‌اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار