۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

مخالفت ها با انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران بالا گرفت

مخالفت ها با انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران با ورود امام جمعه موقت اهواز و عضو مجلس خبرگان به این موضوع ، بالا گرفت.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۶۴۷۱
مخالفت ها با انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران بالا گرفت
به گزارش خبرنگار مانا ، آیت الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز و عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد شدید از طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران ، خواستار توقف این طرح زیست محیطی شد و گفت: اگر آب کارون به فلات مرکزی ایران انتقال یابد خوزستان در آینده به بیابانی لم یزرع تبدیل خواهد شد.
وی گفت: انتقال آب کارون به مناطق مرکزی ایران مجوز زیست محیطی ندارد ولی با این حال اعتبار کلانی برای اجرای آن از منابع ملی اختصاص یافته است.
حیدری با بیان اینکه خوزستان هم اینک با کمبود آب در بخش کشاورزی محدودیت کشت روبرو است گفت: هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد آب کارون که شاهرگ حیاتی خوزستان است به اصفهان و یزد برود این خلاف قانون و عقل است.
وی از بازرسی کل کشور و رئیس قوع قضائیه خواست به موضوع طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران ورود کند و اجازه ندهد منابع ملی کشور به هدر برود.
عضو مجلس خبرگان رهبری درادامه گفت: دبیرخانه شورای نگهبان در باره انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران به رئیس جمهوری نامه نوشت و وزارت نیرو اعلام کرد انتقال آب کارون فقط برای شرب است در حالی که این دروغ محض است.
وی ادامه داد: قرار است چهار برابر آب شرب مورد نیاز مناطق مرکزی انتقال یابد و این خلاف مصوبه شورای عالی آب است.
حیدری گفت: شورای عالی آب تنها برای انتقال 550میلیون متر مکعب در سال مجوز داده در حالی که بیش از دو میلیارد متر مکعب آب انتقال یابد.
به گزارش مانا ، تاکنون چندین زنجیره انسانی در سواحل کارون در اعتراض به انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران انجام شده است.
کارون که به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان و مشروب کردن هزاران هکتار از اراضی کشاورزی و آب شرب هزاران روستا و چند شهر مسیر، در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود.
در سال جاری آورد آب کارون از 17میلیارد متر مکعب به 14میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که دلیل اصلی آن خشکسالی وکاهش بارندگی ها بوده است.
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار