۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

آغاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر

صید ماهیان استخوانی دریای خزر برای صیادان سه استان شمالی کشور آغاز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۶۴۶۰
آغاز صید ماهیان استخوانی دریای خزرمدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس انجام گشت های تحقیقاتی توسط کارشناسان موسسه علوم شیلاتی کشور، سازمان شیلات ایران بیستم مهر ماه را به عنوان زمان آغاز صید ماهیان استخوانی دریای خزر اعلام کرد.
مختار آخوندی ادامه داد: برای اساس صیادان استان های مازندران، گیلان و گلستان در قالب 120 تعاونی صیادی پره از تاریخ اعلام شده به صید ماهیان استخوانی دریای خزر خواهند پرداخت.
به گفته وی، از تعداد 120 شرکت تعاونی پره، 54 تعاونی به استان مازندران، 51 تعاونی به استان گیلان و 17 تعاونی به استان گلستان اختصاص دارد.
وی اذعان داشت: بر اساس آمار اخذ شده نیمه دوم امسال در مجموع حدود 10 هزار صیاد استان های شمالی در قالب تعاونی های صید پره به صید ماهیان استخوانی دریای خزر خواهند پرداخت.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در خصوص زمان اتمام صید ماهیان استخوانی در دریای خزر گفت: به منظور بررسی ذخایر ماهیان استخوانی به طور مرتب گشت های تحقیقاتی انجام خواهد شد و با برگزاری جلسات کمیته مدیریت صید، زمان نهایی اتمام صید در سه استان شمالی مشخص خواهد شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: صید ماهیان استخوانی معمولاً هر ساله از دهم مهر آغاز و تا 15 فرودین ماه سال بعد آن ادامه خواهد داشت که امسال با توجه به گشت های تحقیقاتی انجام شده زمان صید بستم مهرماه اعلام شده است.
وی خاطرنشان ساخت: زمان دقیق اتمام صید نیز ممکن است بنا به انجام گشت های تحقیقاتی چند روز زودتر یا دیرتر از 15 فرودین ماه به اتمام رسد.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: در دریای خزر بالغ بر 15 گونه ماهی استخوانی زیست می کنند که در این میان هر ساله سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می دهند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع پنج هزار و 300 تن انواع ماهیان استخوانی در سه استان شمالی صید شد، گفت: این آمار کاهش سه درصدی در صید ماهیان استخوانی را نشان می داد.
آخوندی ادامه داد: طبق آمار اخذ شده سال گذشته شاهد کاهش 21 درصدی صید ماهی سفید و افزایش 68 درصدی کفال ماهیان در آبهای دریای خزر بودیم که در مجموع این آمار، صیددریای خزر با 3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن به اتمام رسید.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر بررسی آمار صید سالهای گذشته نشان می دهد که صید ماهیان استخوانی در سال 94 در مقایسه با صید این گونه ماهیان در 20 سال گذشته بسیار ضعیف بوده به طوری که صید ماهیان استخوانی در سال 94 در مقایسه با سال 93 با کاهش 35 درصدی همراه بوده است.
آخوندی یکی از مهمترین دلایل کاهش صید سال گذشته را کاهش تعداد دریاروی صیادان پره عنوان کرد و گفت: به دلیل تعدد روزهای طوفانی، صیادان کمتر موفق به دریاروی شدند که این امر به تبع تاثیر بسیار زیادی در کاهش صید آنها داشت.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: آلودگی آب و افزایش صید غیرمجاز طی سالهای اخیر نیز باعث کاهش ذخایر ماهیان استخوانی و به دنبال آن کاهش میزان صید این گونه ماهیان شده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: با توجه به رهاسازی انواع بچه ماهیان استخوانی در رودخانه های منتهی به دریای خزر از سوی سازمان شیلات ایران طی چهار سال گذشته، انتظار می رود شاهد افزایش صید ماهیان استخوانی باشیم.
به گفته آخوندی، سلانه بین 20 تا 400 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی از سوی سازمان شیلات ایران در رودخانه های منتهی به دریای خزر رهاسازی می شود.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد: تمام ماهیان استخوانی صید شده در دریای خزر به هیچ عنوان صادر نمی شوند و تمام آنها در بازار داخلی کشور به مصرف می رسند.
برچسب ها: صید آبزیان خزر
ارسال نظرات
آخرین اخبار