۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵

مروری برتجارت نفت و گاز و فله خشک چین درماه جولای

جریان تجاری و کالا در چین و در ماه ژوئن و شش ماه نخست سال جاری میلادی با فراز و نشیب هایی همراه بود.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۵۵۶۱
مروری برتجارت نفت و گاز و فله خشک چین درماه جولای
بخش نخست 
به گزارش گروه بین الملل مانا، واردات و صادرات فلزات، سنگ آهن، غلات و دانه های روغنی و نفت و گاز در ماه ژوئن و نیمۀ نخست سال جاری میلادی روال های مثبت و منفی را در تجارت کشور چین دنبال کرد که در این گزارشِ دو بخشی به آن پرداخته می شود.
 
بازار فلزات چین؛
افزایش 5.7 درصدی در بازده فولاد چین در ماه ژوئن
بازده فولاد چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی با ثبت رکورد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5.7 درصد رشد کرد و به 73 میلیون تن رسید و از آمار ثبت شده در ماه آوریل با 72 میلیون و 780 هزار تن پیشی گرفت. در شش ماه نخست سال 2017 میلادی، تولید فولاد چین 419 میلیون و 750 هزار تن اعلام شد که خبر از رشد 4.6 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال 2016 میلادی می دهد. اما این امر عرضۀ بیش از تقاضای روشنی را در چین نشان نمی دهد. قرارداد اصلی میل گرد در شانگهای به ارزش سه هزار و 506 یوان در تاریخ 21 ماه جولای بسته شد که افزایش 32 درصدی را از آغاز سال جاری میلادی نشان می دهد.

 
کاهش ظرفیت فولاد با درجه پایین تا 120 میلیون تن درچین
روزنامه دولتی اقتصاد روزانه چین از بسته شدن بیش از 600 کارخانه فولاد که فولاد با درجه پایین تولید می کردند در نیمۀ نخست سال جاری میلادی خبر داد به گونه ای که ظرفیت تولید این نوع فولاد تا 120 میلیون تن کاهش یافت. چین کنترلی سختیگرانه در تولید میل گرد با درجۀ پایین دارد تا منابع مازاد را کاهش دهد و به آلودگی کمک کند. کشور چین بررسی هایی در خصوص کیفیت ساخت فولاد و دستگاه های آن از ماه جولای تا ماه سپتامپر خواهد داشت چرا که می خواهد در جهت تولید فولاد با درجه پایین گام هایی مثبت بردارد.
 
رکود بی سابقه بازده سنگ آهن در چین پس از 20 ماه- قیمت های شناور
بازده سنگ آهن چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی از ماه اکتبر سال 2015 میلادی به بالاترین سطح خود رسید. این در حالی است که قیمت های روزافزون معدنچیان را در کشورهای برتر مصرف کنندۀ مواد خام فولاد سازی تشویق کرد تا میزان تولیدات را تقویت کنند. بر همین اساس، داده های ادرۀ ملی آمار چین نشان می دهد بازده سنگ آهن با پنج درصد رشد همراه شد و به 124 میلیون و 700 هزار تن رسید.

واردات سنگ آهن در ماه ژوئن افزایش یافت
واردات سنگ آهن در چین همزمان با افزایش تقاضا و قیمت ها افزایش 16 درصدی در ماه ژوئن را تجربه کرد. واردات سنگ آهن در ماه می سال جاری میلادی در حالی به 97 میلیون و 700 هزار تن رسید که در مدت مشابه سال گذشته 81 میلیون و 630 هزار تن ثبت شده بود. مجموع واردات در شش ماه نخست سال جاری میلادی 9.2 درصد رشد کرد و به 539 میلیوت و 500 هزار تن رسید.

احیای صادرات بوکسیت مالزی برخلاف ممنوعیت استخراج از معدن
رویترز نوشت: به یک سال و نیم پس از گذشت ممنوعیت استخراج بوکسیت، و با وجود اینکه مالزی بیش از 9 میلیون تن بوکسیت را به چین صادر کرده حجم ذخایر مالزی بدون تغییر باقی ماند.
واردات ماهانه سنگ آهن چین-فصلی                                                     
 
در ماه ژوئن سال 2017 میلادی؛ چین 94 میلیون و 700 هزار تن سنگ آهن را وارد کرد که در مقایسه با آمار ماه گذشته 3.5 و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی 16 درصد افزایش یافت. مجموع واردات در نیمۀ نخست سال جاری میلادی و به موجب سطح بالای تولید فولاد، ذخایر سنگ آهن و تولید داخلی که جایگزین واردات سنگ آهن با کیفیت بالاتر و قیمت ارزان تر شد رشد 9.2 درصدی را در مقایسه با سال 2016 میلادی به همراه داشت و به 539 میلیون و 500 هزار تن رسید.
 
 قیمت 36 ماه اخیر واردات سنگ آهن چین
 
 
در ماه ژوئن سال 2017 میلادی، قیمت میانگین واردات سنگ آهن چین، 57.5 میلیون دلار در هر تن برآورد شد که در مقایسه با ماه گذشته 7.9 درصد افت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشتۀ میلادی 9.8 درصد رشد داشت.قیمت های سنگ آهن به موجب مازاد ظرفیت با افت همراه شد به ویژه با ورود پروژه های جدید استرالیا و برزیل که به صورت آنلاین تعریف شدند و ذخایر سنگ معدن در بنادر چین فراوان ماند.

چین- ذخایر سنگ آهن در 33 بندر اصلی

  
 
ذخایر سنگ آهن در بنادر چین جهت صعودی داشته از زمان حداقل 80 میلیون تن در سال 2015 میلادی به بالاترین رکورد بیش از 145 میلیون تن در اواخر ماه ژوئن سال جاری میلادی رسید.
 
چین- بازده ماهانه فولاد خام- فصلی
 

بازده فولاد چین در مجموع به 73 میلیون و 200 هزار تن رسید که رشد 1.3 درصدی در مقایسه با ماه گذشته و 5.7 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی می دهد. بازده کلی در شش ماه نخست سال جاری میلادی 419 هزار میلیون تن ثبت شد که خبر از افزایش 4.2 درصدی آن در مقایسه با نیمۀ نخست سال 2016 میلادی می دهد. بازده کارخانه های فولاد چین به موجب تقاضای قدرتمند و حاشیه های مثبت در بازار فولاد به دنبال رشد قیمت ها وضعیت خوبی را تجربه کردند (به دلیل موارد مذکور مورد حمایت قرار گرفتد).


                                                                چین- قیمت های تولید فولاد- 36 ماه اخیر
 
 
قیمت فولاد در چین از ماه اکتبر سال 2016 میلادی تا اوایل ماه می سال جاری میلادی به طور ناگهانی افزایش یافت و نگرانی هایی را مبنی بر اینکه پکن کاهش ظرفیت تولید را تشدید کند و تجار ذخایره با فولاد کم را دوباره پر کنند ، به همراه داشت. افت قیمت ها از بالاترین میزان در ماه مارس کاهش ظرفیت را به همراه داشت و کوره های با کیفیت پایین را هدف قرار می داد و چشم انداز منطقی برای ساخت و تولید را در برداشت.
 
                                                        چین- صادرات و واردات ماهانه محصول فولاد
 
در ماه ژوئن سال جاری میلادی، چین 6.8 میلیون تن محصولات فولادی را صادر کرد که کاهش 2.4 درصدی در مقایسه ماه به ماه و 37.7 درصدی در مقایسه سال به سال را نشان می دهد. صادرات در نیمۀ نخست سال جاری میلادی به 41 میلیون تن رسید که خبر از کاهش 28.4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشتۀ میلادی می دهد. در ماه ژوئن، واردات چین به 1.1 میلیون تن رسید که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب با رشد 2 و 0.5 درصدی همراه شد. مجموع واردات فولاد در شش ماه نخست با افزایش 5.3 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 6.8 میلیون تن رسید. 
 
چین- واردات ماهانه بوکسیت- فصلی

چین در ماه ژوئن سال 2017 میلادی 6.9 میلیون تن بوکسیت وارد کرد که در مقایسه ماه به ماه و سال به سال به ترتیب 21.6 و 97.2 درصد افزایش را تجربه کرد. واردات بوکسیت در شش ماه نخست سال جاری میلادی 32.1 میلیون تن ثبت شد که با افزایش 27.5 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه شد. چین در ماه مارس سال جاری میلادی از اجرایی شدن طرح هایی خبر داد که به موجب آن تولیدکنندگان آلومینیوم در 28 شهر ملزم به کاهش بازده تولیدی این محصول در فصل زمستان و از ماه نوامبر هستند. افزون بر آن اعمال اقدامات سختگیرانه بر ظرفیت غیرقانونی آلومینیوم می تواند سیر صعودی در واردات بوکسیت را محدود کند.

چین- واردات ماهانه کانی نیکل- فصلی

 
چین 3.7 میلیون تن کانی نیکل را در ماه ژوئن سال جاری میلادی وارد کرد که 22.1 و 6.4 درصد به ترتیب در مقایسۀ ماه به ماه و سال به سال رشد داشت. واردات در شش ماه نخست سال جاری میلادی به 11.9 میلیون تن رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 4.2 درصدی همراه شد. با وجود اینکه تولید ذخایر فیلیپین در مقایسه سال به سال و در بازۀ زمانی ماه ژانویه-ژوئن شش درصد کاهش یافت این کشور تامین کنندل اصلی کانی نیکل باقی ماند به گونه ای که 84 درصد از واردات چین را به خود اختصاص می دهد. اما، اندونزی و New Caledonia بر کساد سایه انداخته در تولید ذخایر غلبه کرده و با افزایش 219 و 341 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشتۀ میلادی به ترتیب به 0.56 و 0.5 میلیون تن رسیدند.
 
زغال سنگ کک/ حرارتی

افزایش بازده زغال سنگ چین در ماه ژوئن
چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی 308.35 میلیون تن زغال سنگ استخراج کرده است که خبر از افزایش 10.6 درصدی آن در مقایسۀ سال به سال می دهد. در بازۀ زمانی ماه ژانویه-ژوئن این کشور توانست 1.712.63 میلیون تن زغال سنگ را با رشد پنج درصدی در مقایسه با نیمۀ نخست سال 2016 میلادی استخراج کند.

افزایش ظرفیت تولید زغال سنگ چین به 200 میلیون تن در سال 2017
کمیسیون اصلاحات و توسعۀ ملی چین اعلام کرد حدود 200 میلیون تن از ظرفیت خالص افزایش یافتۀ زغال سنگ امسال و با هدف تامین کافی منابع به بهره برداری می رسد. این آمار 90 میلیون تن ظرفیت زغال سنگ را دربرمی گیرد که در نیمۀ نخست سال جاری به بهره برداری رسیده است. قیمت زغال سنگ حرارتی نیز در بحبوحۀ نگرانی ها در خصوص کمبود منابع طی وجود موجی از گرمای طولانی در سرتاسر شمال کشور با یک جهش ناگهانی روبه رو شد و به بیش از 600 یوان در هر تن رسید. افزایش شش درصدی در مصرف برق نیز موجب افزایش قیمت زغال سنگ و قرار رفتن آن در بالاترین سطح طی هشت ماه گذشته باشد.

طوفان ظرفیت مولد برق را کاهش داد، تقاضای ذغال سنگ بهبود یافت
باران های سیل آسا چین را وادار کرد تا ظرفیت را در نیروگاه مولد برق Three Gorges and Gezhouba را به میزان دو سوم کاهش دهد تا فشار بر رودخانۀ Yangtze را به حداقل برساند و تاسیسات را وادار به تولید زغال سنگ کند. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه جهان است و ظرفیت نصب شده ای برابر با 22.5 گیگاوات دارد.

تولیدکنندگان زغال سنگ چین در مسیر کسب سود
با توجه به افزایش قیمت زغال سنگ سود ترکیبی بنگاه های اقتصادی بزرگ زغال سنگ با گردش مالی حداق 20 میلیون تن یوان در سال به 123 میلیارد و 340 میلیون یوان در پنج ماه نخست سال جاری میلادی رسید که افزایش متناوب 9 هزار درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

واردات چین از مغولستان و روسیه افزایش می یابد
صادرات زغال سنگ از مغولستان به چین در ماه ژوئن سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 58.9 درصدی همراه شد و به 3.71 میلیون تن رسید. صادرات روسیه نیز 41.7 درصد افزایش یافت و به 2.57 میلیون تن رسید. در نیمۀ نخست سال جاری میلادی، واردات از مغولستان 79.5 درصد در مقایسه با سال گذشته با افزایش همراه شد و به 10.4 میلیون تن رسید. تولید ذخایر از استرالیا شش درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه تجربه کرد به 6.35 میلیون تن در ماه ژوئن رسید. محمولات اندونزی در ماه ژوئن 19.4 درصد افت داشت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و به 2.33 میلیون تن رسید. چین در ماه می و ژوئن از کرۀ شمالی زغال سنگی وارد نکرد.

چین- واردات ماهانه زغال سنگ کک- فصلی

 
در ماه ژوئن سال جاری میلادی چین 5.8 میلیون تن زغال سنگ کک وارد کرد که خبر از افزایش 24.6 درصدی آن در مقایسه ماه به ماه و کاهش 0.4 درصدی در مقایسه سال به سال می دهد. مجموع واردات در نیمۀ نخست سال جاری میلادی به 36.1 میلیون تن رسید و در مقایسه با آمار سال گذشته 33.7 درصد رشد داشت. تقاضای واردات زغال سنگ کک از سوی چین به دنبال تقاضای بالای از کارخانه های فولاد داخلی بود اگرچه کمبود منابع استرالیا به کم بودن حجم تولید زغال سنگ کک در ماه می باز می گردد. اما، ممنوعیت واردات زغال سنگ می تواند بر میزان واردات که در برخی بنادر کوچک که از نخستین روز ماه جولای آغاز شده است تاثیر بگذارد.  
 

قیمت زغال سنگ کک استرالیا- 12 ماه اخیر

قیمت زغال سنگ کک استرالیا در نمیۀ نخست سال جاری میلادی و به دنبال طوفان «دیبی» جهش ناگهانی داشت زیرا قطع منابع برق به دلیل آنکه خطوط ریلی معادن زغال سنگ که کویین لند را به بنادر متصل می کرد از شدت سیلاب و لغزش جاده آسیب دید. ذخایر ذغال سنگ پس از آغاز مجدد فعالیت، اصلاحاتی را در روند نزولی قیمت ها تجربه می کنند. 

چین- واردات زغال سنگ بخار+ زغال سنگ قهوه ای- فصلی

 
در ماه ژوئن سال 2017 میلادی، میزان واردات چین در زغال سنگ بخار و قهوه ای در مقایسۀ ماه به ماه و سال به سال به ترتیب 9.9 و 0.8 درصد کاهش یافت. مجموع واردات در شش ماه نخست نیز به 97.2 میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20.1 درصد افزایش یافت. تقاضای واردات زغال سنگ بخار و قهوه ای از سوی چین به دنبال تقویت تولید نیروی برق حرارتی اتفاق افتاد. اما، ممنوعیت واردات زغال سنگ و افزایش بازده تولید زغال سنگ داخلی می تواند بر میزان واردات که در برخی بنادر کوچک که از نخستین روز ماه جولای آغاز شده است تاثیر بگذارد.
 

قیمت فوب (FOB) زغال سنگ حرارتیِ نیوکاسل- 36 ماه اخیر

 
قیمت بین المللی زغال سنگ حرارتی در ماه ژانویه سال 2016 میلادی پس افت بیش از 40 درصدی از دسامبر سال 2013 کیلادی به کمترین حد خود رسید. اما، قیمت ها در بازۀ زمانی ماه ژوئن-نوامبر سال 2016 میلادی به موجب افزایش تقاضای واردات زغال سنگ از سوی چین و به دنبال قطع تولید در ذخایر افزایش ناگهانی 88.1 درصدی را تجربه کرد. قیمت ها پس از اینکه چین محدودیت های بازده تولید زغال سنگ را برداشت، به حالت تعادل رسید.

چین- تولید ماهانه نیروی برق حرارتی- فصلی

 
تولید نیروی برق حرارتی در چین در نیمۀ دوم سال 2016 میلادی افزایش یافت به گونه ای که این افزایش تا سال جاری میلادی نیز ادامه داشت. در شش ماه نخست سال جاری میلادی، بازده برق حرارتی به 2.202 TWh رسید و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش 7.6 درصدی را تجربه کرد.
یادداشت: به دلیل ترکیب آمار بازۀ زمانی ماه ژانویه-فوریه در چین، آمار فصلی دو ماه نخست از آمار سال گذشته گرفته شده است.
 
پایان بخش اول
برچسب ها: تانکر نفت
ارسال نظرات
آخرین اخبار