۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰

رژیم حقوقی دریای خزر تعریف نشده است/حمل دو میلیون تن کالا از سوی کشتیرانی دریای خزر در سال جاری

مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: در سال 95 یک میلیون و 935 هزار و 959 تن کالا توسط ناوگان کشتیرانی دریای خزر جابه‌جا شد که حاکی از بهره‌وری 20 برابری نسبت به تناژ ناخالص ناوگان کشتیرانی دریای خزر است.
نویسنده: فاطمه ثابت
کد خبر: ۷۴۸۴۷
رژیم حقوقی دریای خزر تعریف نشده است/حمل دو میلیون تن کالا از سوی کشتیرانی دریای خزر در سال جاری
کاپیتان مهرداد باقری‌نژاد امروز در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کشتیرانی دریای خزر در بندر انزلی در جمع خبرنگاران گفت: کشتیرانی دریای خزر به عنوان تنها ناوگان ملی در این دریا از سال 71 با سه فروند کشتی و ظرفیت 10 هزار و 800 تن فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با 23 فروند کشتی و ظرفیت ناخالص 95 هزار تن حضور پر رنگ خود را به نمایش گذاشته است.                                                   
وی افزود: این شرکت در راه تعامل و توسعه گام برمی‌دارد و با وجود چالش‌های اقتصادی و سیاسی در منطقه، روند رو به رشد خود را حفظ کرده است.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر افزایش نرخ حمل کالا در کشتیرانی دریای خزر در سال 95 را نشان‌دهنده چالش عمده شرکت‌ها و خطوط کشتیرانی ذکر کرد و ادامه داد: این چالش به دلیل افزایش کرایه حمل و عوارض بندری و تعرفه‌ها و رشد هزینه سود و حامل‌های انرژی بوده است و کشتیرانی با قدم گذاشتن به بازارهای جدید و کنترل هزینه‌ها افزایش بهره‌وری نیروی انسانی شرایط حاکم از منظر اقتصادی در منطقه را پشت سر گذاشت.
وی با بیان اینکه سال گذشته سود شرکت با 18 درصد رشد نسبت به سال 94 عملکرد مثبتی داشته است، تصریح کرد: افزایش سهم بازار در دریای خزر نتیجه عملکرد مثبت شرکت کشتیرانی دریای خزر است و سهم حمل و نقل «واردات کالا» در بنادر شمالی ایران از 28 درصد به 31 درصد ارتقا یافته و در کالای صادراتی از نرخ 44 درصد به 45 درصد رشد رسیده ایم.                                                    
باقری‌نژاد با اشاره به اینکه مجموع فعالیت این شرکت بهبود دو درصدی نسبت سال گذشته را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در سال 95 یک میلیون و 935 هزار و 959 تن کالا توسط ناوگان کشتیرانی دریای خزر جابه‌جا شد که حاکی از بهره‌وری 20 برابری نسبت به تناژ ناخالص ناوگان کشتیرانی دریای خزر است.
وی با تصریح بر اینکه  90 درصد سهم کانتینری بازار شمال ایران در اختیار ناوگان کشتیرانی دریای خزر است، یادآور شد: در سال 95 با توجه به مازاد ظرفیت حمل در منطقه، افت کرایه‌های حمل را شاهد بودیم اما شرکت با ورود به بازارهای جدید از جمله افزایش حمل کانتینری استفاده از کشتی‌های استیجاری و ترانزیت کالا توانسته است اثر کاهش کرایه‌های حمل، افزایش حامل‌های انرژی و سوخت و افزایش عوارض بندری و تعرفه‌ها را پوشش دهد.
این مقام عالی در کشتیرانی دریای خزر افزایش سهم بازار را هدف مهم این شرکت عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود 50 درصد از سهم بازار را به کشتیرانی دریای خزر اختصاص دهیم و در انتهای نقشه راه پنج ساله این امر محقق می‌شود.
وی افزایش سودآوری به واسطه افزایش بهره‌وری در نیروی انسانی و کاهش هزینه‌ها را از اهداف مهم شرکت کشتیرانی دریای خزر ذکر کرد و یادآور شد: ارتقای رضایتمندی و وفاداری مشتریان از دیگر اهداف شرکت است.
باقری‌نژاد با بیان اینکه هدف ما این است تمام ی کشتی های ناوگان کشورمان با پرچم ایران حمایت شوند، متذکر شد: هر قدر تناژ بیشتری در دریای خزر به حرکت درآوریم نسبت به رقبای خارجی از موقعیت بهتری برخوردار می‌شویم و روسیه، آذربایجان و قزاقستان حمایت بسیاری از ناوگان خود انجام می‌دهند و برای اینکه ناوگان ملی رقابت‌پذیری داشته باشد چاره‌ای به غیر از حاکمیت در دریا نیست.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزایش تعداد سفرهای دریایی را کمک به تثبیت حق حاکمیتی کشور در دریای خزر دانست و گفت: ناوگان ملی کمک می‌کند تا کشور حاکمیت خود را در منطقه به تثبیت برساند، ضمن اینکه رژیم حقوقی دریای خزر هنوز در بین پنج کشور حاشیه این دریا تعریف نشده است و حتما زمانی فرا می‌رسد که این پنج کشور نسبت به تعریف سهم خود در این دریا بر سر میز مذاکره بنشینند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار