۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶

دستورالعمل حمایت از صیادان فعال در آب های فراساحلی تدوین شد

دستورالعمل حمایت از صیادان فعال در آب های فراساحلی با همکاری وزارت کشور، سازمان ها و ارگان های مرتبط تدوین شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۲۹۶۶
دستورالعمل حمایت از صیادان فعال در آب های فراساحلی تدوین شد
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران در گفت و گو با خبرنگار مانا در خصوص اقدامات صورت گرفته در سال 95 گفت: در حوزه بندری به دنبال افزایش خدمات بندری بودیم که خوشبختانه این موضوع رشد خوبی داشته است و ما شاهد ارائه خدمات بیشتر به جامعه صیادی هستیم.
علی اصغر مجاهدی افزود: هدف ما این است که در همان محل بنادر نیازهای سفرهای دریایی و زندگی حرفه ای صیادان برطرف شود. 
وی تصریح کرد: از جمله فعالیت هایی که طی سال های آینده باید اتفاق افتد و زمینه های ایجاد آن هم فراهم شده استقرار دفاتر پیشخوان دولت در بنادر ماهیگیری است به گونه ای که جامعه صیادی بتواند علاوه بر خدمات شیلاتی و ماهیگیری خدمات عمومی را نیز دریافت کند. 
وی ایجاد ارزش افزوده، بازار رسانی، حمل و نقل و تخلیه و بارگیری را از جمله برنامه هایی بیان کرد که طی سال آینده باید در حوزه فعالیت های بندری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این که در عرصه پرورش ماهی در قفس نیازمندی های جدیدی برای دسترسی ها و پشتیبانی از این فعالیت در دریا تعیین شده است گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته امیدواریم در سال آینده بتوانیم نقاط دسترسی را برای این خدمات ایجاد کنیم و یا بنادر موجود بتوانند به این نوع فعالیت ها خدمات ارائه کنند. 
 
توجه ویژه به تردد ایمن و امنیت دریانوردی 
مجاهدی با اشاره به دستورالعمل تهیه شده به منظور سامان دهی ورود و خروج شناورها و پایانه های بندری اظهار داشت:  با مشارکت دستگاه های مرتبط پیش نویس این دستورالعمل با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهایی شده که تا پایان سال به مرحله ابلاغ می رسد. بر اساس این دستورالعمل مجموعه پایانه های دریایی در کشور می توانند از طریق هماهنگی های بین سازمانی موقعیت بهتری را برای اطمینان از کارکرد پایانه ها برای مسئولین و بهره برداران فراهم کنند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران با اشاره به توجه ویژه به موضوع تردد ایمن و امنیت دریانوردی در سال 95 افزود: دو کار جدی در این حوزه انجام شد اول اینکه لازم بود مجموعه ظرفیت های ملی برای حمایت، پشتیبانی، نظارت و مدیریت شناورهایی که برای عملیات ماهیگیری وارد حوزه آب های فراساحلی می شوند بکار گرفته شود که با مساعدت وزارت کشور و همکاری سازمان ها و ارگان های ذیربط دستورالعملی تحت عنوان صید فراساحلی تهیه شد و در این دستورالعمل نقش و مسئولیت سازمان های ذیربط تهیه شده است. این دستورالعمل کمک می کند جامعه صیادی با شرایط بهتر و ایمن تری در آب های فراساحلی تردد داشته باشند و در صورت مواجهه با مشکل پشتیبانی های بیشتری را دریافت کنند همچنین مدیریت و نظارت بیشتری بر فعالیت آنها صورت گیرد. 
وی ادامه داد: همچنین در حوزه آب های سرزمینی با مشارکت دستگاه های مختلف دستورالعملی تنظیم شد که تا پایان سال ابلاغ می شود بر اساس این دستورالعمل نقش هر یک از ارگان ها و سازمان ها برای ایجاد هماهنگی تردد ایمن دریانوردی و امنیت دریانوردان پیش بینی شده است. 
 
پایش الکترونیکی آنلاین شناورهای صیادی
وی ماهواره ای شدن سیستم پایش الکترونیکی شناورهای صیادی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال 95 برشمرد و گفت: از ابتدای اسفند ماه جاری ده فروند شناور در مرحله پایلوت مورد بررسی و کنترل قرار گرفته اند، همچنین پیش بینی می شود در سال آینده حدود 900 فروند شناور ماهیگیری تحت پوشش پایش الکترونیکی آنلاین قرار گیرند. این پایش  جنبه های مدیریتی، ایمنی و ارتباطی را تقویت می کند. 
وی افزود: در همین رابطه سه ایستگاه زمینی ایجاد شده  در تهران، چابهار و بندرعباس اطلاعات را به صورت پردازش شده دریافت می کنند.
مجاهدی خاطرنشان کرد: به واسطه این سیستم و با افزایش جنبه های ایمنی و ارتباطی، جامعه صیادی با امنیت بیشتری به آب های دور سفر می کنند.
 
افزایش 50 درصدی صید فانوس ماهیان
وی در ادامه با اشاره به هدف گذاری های صورت گرفته در حوزه صید فانوس ماهیان گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال 95 بیش از 50 درصد نسبت به سال 94 رشد داشته باشیم که این روند در سال 96 نیز ادامه خواهد داشت.
مجاهدی خاطرنشان کرد: با توجه به ذخیره قابل توجه فانوس ماهیان در دریای عمان امکان برداشت سالانه 200 تا 300 هزار تن از این ذخیره که بین ایران و کشور عمان مشترک است وجود دارد بنابراین باید تلاش کنیم با بهره برداری بهتر از این منابع اشتغال و تولید را افزایش دهیم.
وی افزود: این نوع ماهی می تواند در آینده در سبد غذایی مردم قرار گیرند اگرچه در حال حاضر از این گونه بیشتر برای تولید پودر ماهی استفاده می شود.
 
حمایت دولت از تعاونی های صید پره
وی در خصوص صید در دریای خزر گفت: از مدت ها قبل تعدیل شرکت های تعاونی صید پره ماهیان استخوانی به دلیل غیر اقتصادی بودن در دستور کار قرار گرفته بود که خوشبختانه دولت در اواخر سال جاری منابعی حدود ده میلیارد تومان را برای حمایت از این شرکت ها اختصاص داد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران در پایان با بیان وجود حدود 70 بندر و 120 مرکز تخلیه صید در سطح کشور خاطرنشان کرد:  در حال حاضر حدود 11 هزار فروند شناور صیادی در کشور فعال است که متناسب با بهبود روش صید، نوسازی ناوگان صیادی هم انجام خواهد شد.
وی گفت: اصلاح و کارآمد کردن روش صید جزو برنامه های سازمان شیلات است که به همین منظور شناورها باید تجهیزات مناسب تری را دارا باشند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار