۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

سالانه دو تن خاویار پرورشی در کشور تولید می شود

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از تولید سالانه حدود دو تن خاویار پرورشی در مراکز پرورش ماهیان خاویاری کشور خبر داد و بیان داشت: در سالهای نه چندان دور شاهد افزایش میزان تولید خاویار پرورشی خواهیم بود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۳۲۷
سالانه دو تن خاویار پرورشی در کشور تولید می شود
دکتر محمد پور کاظمی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هم اکنون با توجه به کاهش چشمگیر ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر و ممنوعیت صید تجاری این گونه با ارزش، توسعه پرورش ماهیان خاویاری به یکی ازمهمترین سیاست های اصلی سازمان شیلات ایران تبدیل شده است.     
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: البته سالانه صید ماهیان خاویاری با هدف بازسازی ذخایر و تحقیقات از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان صورت می گیرد.                    
وی با بیان اینکه ذخایر ماهیان خاویاری بین پنج کشور حاشیه دریای خزر مشترک است، بیان داشت: ترمیم ذخایر از دست رفته به زمان بسیار طولانی نیاز دارد که ممنوعیت صید ماهیان خاویاری می تواند در راه تحقق این هدف بزرگ بسیار موثر واقع شود.                        
دکتر پورکاظمی همچنین از تداوم روند ممنوعیت صید ماهیان خاویاری دریای خزر در دو سال آینده با توافق کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و گفت: در سی و ششمین اجلاس کمیسیون منابع زنده آبی دریای خزر که چندی پیش در قزاقستان برگزار شد، صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر در سالهای 2016 و 2017 میلادی نیز ممنوع اعلام شد.                                                                                
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: امیدواریم با این اقدامات بتوانیم تاحدود زیادی شاهد بازسازی ذخایر این گونه با ارزش دریای خزر باشیم.
وی اظهار داشت: بنابراین با وضع پیش آمده، یکی ازمهمترین راه های برون رفت از این وضعیت، توسعه پرورش ماهیان خاویاری است که می تواند تا حدود زیادی ضرر و زیان وارده به کشورهای حاشیه دریای خزر ناشی از قطع صادرات خاویار را جبران کند.              
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون پرورش ماهاین خاویاری در دستور کار پنج کشور حاشیه دریای خزر قرار گرفته است، بیان کرد: در همین راستا طی سالهای اخیر شاهد جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در این خصوص بوده ایم.
وی، استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی از نقاط مختلف کشور از این امر را بسیار خوب عنوان کرد و ادامه داد: پرورش ماهیان خاویاری پس از گذشت چند سال می تواند بازده اقتصادی بسیار خوبی برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.                        
دکتر پورکاظمی در ادامه بیانات خود اذعان داشت: همچنین با حمایت سازمان شیلات ایران، لاروهای ماهیان خاویاری نیز جهت پرورش از سوی مراکز تکثیر ماهیان خاویاری در اختیار پرورش دهندگان بخش خصوصی تحت حمایت سازمان شیلات ایران قرار می گیرد.       
وی تاکید کرد: با تحقق اهداف در نظر گرفته شده از پرورش ماهیان خاویاری در سال های نه چندان دور شاهد تولید گوشت ماهیان خاویار و خاویار به مقدار قابل توجه جهت صادرات خواهیم بود که این امر باعث توسعه صنعت شیلات کشورمان خواهد شد.                          
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به فعالیت چندین مرکز پرورش ماهیان خاویاری در کشور اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان داده است که توسعه پرورش ماهیان خاویاری در مراحل اولیه دارای رشد بسیار خوبی بوده است.                       
وی با اشاره به تولید حدود دو تن خاویار پرورشی طی سال گذشته، تصریح کرد: امیدواریم سالانه شاهد افزایش میزان تولید خاویار و به دنبال آن توسعه صادرات باشیم.
برچسب ها: خاویار
ارسال نظرات
آخرین اخبار