۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳

عراق در تدارک ساخت بزرگترین بندر در فاو

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: عراق هم اکنون بزرگترین بندرعملیاتی را در همجوار بندر فاو در منتهی الیه جنوب این کشور در دست ساخت دارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۶۲۲۴
عراق در تدارک ساخت بزرگترین بندر در فاو
عبدالله سامری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: مراحل ساخت این بندر با مشارکت شرکت های خارجی به سرعت در حال انجام است تا میزان اتکا به بنادر بصره، ابوفلوس و ابوالخصیب را کاهش دهد.
وی گفت: با ساخت این بندر عراقی در آینده نزدیک، شاهد تغییراتی در حجم جابجایی کالا و مبادلات تجاری بین کشورهای منطقه خواهیم بود.
نماینده خرمشهر با اشاره به اینکه بندر فاو عراق ، صرفا یک بندر  نفتی است گفت: بندر جدید عراق در جوار این بندر در ساحل اروندرود جانمایی شده است.
سامری افزود:عراق در بین کشورهای منطقه از کمترین میزان بهره مندی از ساحل و دسترسی به آبهای بین المللی برخوردار است و بنادر این کشور برای پذیرش کشتی های بزرگ اقیانوس پیما با مشکلات و محدودیت هایی روبرو بوده است.
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه با افتتاح این بندر عراقی، میزان اتکاء عراق به اروندرود کاهش می یابد افزود:عراقی ها عملا تمایلی به لایروبی اروندرود ندارند و در این ارتباط  به انحا مختلف از مسئولیت خود شانه خالی می کنند.
سامری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ فنی توانایی لایروبی آبراه اروندرود را دارد ولی بر اساس معاهده 1975الجزایر ، لایروبی این آبراه باید به صورت مشترک صورت گیرد.
وی گفت: چنانچه لایروبی اروندرود صورت گیرد شاهد رونق اقتصادی بنادر خرمشهر و آبادان خواهیم بود واین امکان فراهم می شود کشتی های بالای 25هزار تن در این بنادر پهلو بگیرند.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئله لایروبی اروندرود بارها از سوی دولت عراق مورد تاکید قرار گرفته است افزود: تاکنون شاهد هیچ گونه اقدام عملی از سوی دولت عراق برای شروع لایروبی اروندرود نبوده ایم.
لایروبی اروندرود به طول 85کیلومتر یک آبراه مشترک بین ایران و عراق است و آخرین بار در سال1356لایروبی شده است.
رژیم بعثی عراق در31 شهریور ماه 1359 به بهانه حاکمیت مطلق بر آبراه اروندرود، جنگ هشت ساله ای را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد ولی در مرداد ماه 1369عراق رسما قرارداد 1975 الجزایر که صدام معدوم پیش از شروع جنگ تحمیلی آن را در برابر چشم جهانیان پاره کرد بود پذیرفت.    
عراق از طریق اروندرود و خور عبدالله به آبهای بین المللی و خلیج فارس راه می یابد.
برچسب ها: بندرفاو
ارسال نظرات
آخرین اخبار