۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴

امروز؛ صید کیلکا در آبهای دریای خزر آغاز شد

مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران گفت: صید ماهیان کیلکا در آبهای دریای مازندران توسط 44 فروند شناور کیلکاگیر در آبهای استان مازندران آغاز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۷۹۹
امروز؛ صید کیلکا در آبهای دریای خزر آغاز شد
 مهرداد قلی پور در این باره به خبرنگار مانا گفت: صید ماهیان کیلکا در آبهای خزر به دلیل تخم ریزی این گونه ماهیان از اواسط فروردین ماه تعطیل اعلام شده بود.                                                               
وی افزود: تعطیلی صید کیلکا در سالهای اخیر با هدف کمک به بازسازی ذخایر کیلکا ماهیان دریای خزر از سوی کیلکاگیران استان های مازندران و گیلان اعمال می شود.                                                                                
مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران با اشاره به اینکه تعطیلی صید کیلکا خودجوش است،خاطرنشان کرد: تعطیلی صید کیلکا به صورت خودجوش و جلوتر از اعلام سازمان شیلات ایران و پژوهشکده اکولوژی دریایی خزر، توسط جامعه صیادی کیلکا انجام می شود.
این مقام مسئول در اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران بر حس مسئولانه صیادان کیلکا نسبت به ضرروت بازسازی ذخایر این گونه ماهیان در دریای خزر تاکید کرد.                                                                  
قلی پور گفت: این امر از اهمیت بسیار زیادی برای صنعت شیلات کشور برخوردار است، چرا که بی توجهی صیادان نسبت به ضرورت بازسازی ذخایر آبزیان می تواند اثراب بسیار منفی را در نهایت برای شیلات کشور به همراه داشته باشد.
وی با بیان علت تعطیلی مجدد صید کیلکا اظهار داشت: با توجه به تجارب سالهای گذشته و اتمام رسیدگی جنسی این گونه ماهیان در اواخر بهار، پانزدهم خردادماه صید کیلکا را آزاد کردیم اما بعد از دریاروی معلوم شد که هنوز رسیدگی جنسی کیلکا ماهیان ادامه دارد، بنابراین به صورت مجدد صید کیلکا متوقف شد.
مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران با اشاره به اینکه به نظر می رسد هم اکنون فصل تخم ریزی ماهیان کیلکا به طور کامل به اتمام رسیده است، بیان داشت: از امروز، کیلکاگیران جهت صید این گونه ماهیان در سال 95 به دریا خواهند رفت.
وی بیان داشت: البته طی چند روز اخیر دریا طوفانی بوده و امکان دریا روی وجود نداشته است که امیدواریم امشب با مساعد بودن شرایط جوی این امکان برای کیلکاگیران فراهم شود که برای صید به دریا روند.
مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران، شرایط آب و هوایی مساعد را عامل مهمی در افزایش میزان صید برشمرد و گفت: امیدواریم در فصل تابستان تعداد روزهای طوفانی دریا کاهش یابد تا با شرایط مناسب دریا، امکان دریاروی برای کیلکاگیران و به دنبال آن افزایش میزان صید فراهم شود.
وی با اشاره به  سال ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا اظهار داشت: این گونه شانه دار از اواخر دهه 70 وارد آبهای خزرشدند که با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا سبب کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دردریای خزر می شوند.
قلی پوربا اشاره به میزان صید کیلکا در سال یادآور شد: تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به آبهای مازندران، در مجموع استانهای مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می شد که این میزان هم اکنون حداکثر به 23 هزار تن در سال رسیده است.
مدیر عامل اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران گفت: همچنین 212 فروند شناور کیلکاگیر به 44 فروند در استان مازندران و 36 فروند در استان گیلان تعدیل شدند.
وی بر ضرورت حمایت بیشتر دولت از کیلکاگیران تاکید و بیان داشت: با توجه به روند کاهشی ذخایر کیلکای دریای خزر و متضرر شدن سالانه صیادان کیلکاگیر، دولت باید چاره ای در خصوص حمایت جدی از این قشر جامعه صیادی بیاندیشد.
قلی پور اذعان داشت: از سوی دیگر نرخ فروش ماهیان کیلکا بسیار اندک است که مهمترین دلیل آن سرانه پایین مصرفی عمومی است
ارسال نظرات
آخرین اخبار