۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

میگوی گلستان به ارزش 591 میلیون دلار صادر شد

میگوی پرورشی استان گلستان تاکنون به کشورهای عمان، امارات و ویتنام به ارزش 591 میلیون دلار صادر شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۱۲۲
میگوی گلستان به ارزش 591 میلیون دلار صادر شد
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: فصل برداشت میگو از مزارع پرورش میگو گمیشان از نیمه مهرماه آغاز شده است و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد.
سید جواد قدس علوی در خصوص صادرات میگوهای تولید شده، بیان کرد: امسال بیش از 200 تن میگوی تولید شده در سایت پرورش میگوی گمیشان به کشورهای عمان، امارات و ویتنام صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: صادرات میگوی پرورشی استان گلستان به طور میانگین پنج دلار به ازای هر یک کیلوگرم میگوی صادراتی ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.
این مقام مسئول در شیلات استان گلستان تاکید کرد: بر این اساس صادرات میگوی گلستان امسال به کشورهای همسایه و آسیای شرقی تا کنون 591 میلیون دلار برای کشور ارزآوری به همراه داشته است.
وی افزود: مقادیر دیگری از میگوی صادراتی آماده رسیدن به دست مشتری است که با اعلام نیاز بازارهای جهانی، صادرات این محموله ها نیز انجام خواهد گرفت.
وی با اشاره به رشد قابل توجه میزان برداشت میگو امسال در گلستان اظهار کرد: تاکنون بیش از 600 تن میگو از مزارع پرورش میگو استان برداشت شده که با توجه به زمان باقیمانده صید میگو پیش بینی می شود این رقم به حدود 800 تن هم برسد.
این مقام مسئول در استان گلستان با افزایش وزن میگوی تولید شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: میگوی صید شده استان در سال گذشته با میانگین وزن 15 گرم بود و امسال با وزن 17 گرم صید شد که از این نظر نیز امسال در بخش پرورش میگو با رشد همراه بوده ایم.
مدیر کل شیلات استان گلستان عنوان کرد: میگوی گلستان در کشور به لحاظ کیفیت، با توجه به شفافیت رنگ و نرمی و طعم خوب گوشت منحصربه فرد است.
قدس علوی با بیان اینکه میگوی گلستان هم اکنون در کشور به یک برند تبدیل شده است، اعلام کرد: دلیل آن استفاده از آب سالم دارای کلسیم، دما و شوری مناسب است که این آب طی عملیات سنگین کانال کشی صورت گرفته در سال گذشته، مستقیم از دریا به مجتمع می رسد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از مزیت های ممتاز مجتمع پرورش میگو گمیشان ضریب تبدیلی غذایی بسیار مناسب آن است، خاطرنشان ساخت: سال گذشته ضریب غذایی میگو های گمیشان 4.1 بوده است که این رقم امسال با توجه به انتقال مستقیم آب از دریا به 9 رسیده است.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان بیان کرد: به این مفهوم که با دادن 800 گرم غذا، یک کیلوگرم میگو برداشت می کنیم و دلیل آن غذای زنده ای است که در آب دریای خزر وجود دارد.
وی اذعان داشت: از آنجا که یکی از مهمترین معضلات و هزینه های پرورش میگو تامین غذا است با این روش توانسته ایم باعث کاهش هزینه در بحث غذای میگو شویم.
قدس علوی، به افزایش سرانه مصرف داخلی میگو اشاره کرد و گفت: عمده تولید ما با توجه به شرایط ایده ال، صرف صادرات و عرضه در بازارهای جهانی می شود اما هدف شیلات استان افزایش سرانه مصرف داخلی است.
مدیر کل اداره شیلات استان گلستان یادآور شد: برای تحقق این امر امسال بخشی از میگوی تولید شده در استان نیز در بازارداخلی به فروش خواهد رسید.
وی در ادامه از رشد 60 درصدی تولید میگوی گمیشان در مقایسه با سال گذشته خبر داد و اذعان داشت: سال گذشته 481 تن میگو از سطح مزارع استان برداشت شد که این رقم، امسال به مرز 800 تن، خواهد رسید.
به گفته این مقام مسئول در استان گلستان، همچنین در واحد سطح نیز امسال حدود سه تن برداشت خواهیم داشت که نسبت به دو تن سال گذشته با افزایش بیش از 60 درصدی همراه خواهد بود.
برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار