۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

بازار بی رونق صادرات میگو در سال 94

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: بازار صادرات میگوی پرورشی در سال جاری رونق ندارد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۸۱۷
بازار بی رونق صادرات میگو در سال 94هادی سنگانیان، در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: کاهش قیمت جهانی میگوی پرورشی همچون سال گذشته امسال نیز ادامه دارد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر مشتری برای خرید میگوی پرورشی بسیار کم است که همین بر مشکلات صادرات کنندگان افزوده است.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران، اذعان داشت: مهمترین بازار صادرات میگوی ایران در سالهای گذشته ویتنام بود که این کشور با خرید میگوهای ایران، این میگوها را به چین صادر می کرد.
وی بیان کرد: اما امسال دولت چین از صادرات غیرمستقیم میگوی ایرانی از طریق کشور ویتنام جلوگیری به عمل آورده است و همین امر باعث شده تا بسیاری از صادرکنندگان متضرر شوند.
وی به شیوع بیماری لکه سفید در بسیاری از سایت های پرورش میگوی کشور به ویژه بوشهر اشاره کرد و گفت: بخش اعظم تولید میگوی پرورشی کشور هرساله به استان بوشهر اختصاص داشت که با شیوع بیماری در مزارع این استان و تلفات فراوان، ضرر بسیاری به صنعت پرورش میگوی کشور وارد شد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران خاطرنشان ساخت: با شرایطی که پیش روی صادرات میگوی پرورشی وجود دارد، اگر دولت به طور مستقیم برای سر و سامان دادن اوضاع ورود پیدا نکند، به زودی شاهد نابودی صنعت میگوی کشور خواهیم بود.
سنگانیان یادآور شد: در حال حاضر بیش از 12 هزار نفر از طریق صنعت پرورش میگو در کشور امرار معاش می کنند که رقم قابل توجهی است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران یادآور شد: پیش بینی می شود امسال در مجموع از مزارع میگوی آبادان، 700 تن برداشت شود.
وی همچنین در خصوص برداشت میگو از مزارع چابهار گفت: امسال خوشبختانه بیماری در مزارع میگوی پرورشی چابهار شیوع پیدا نکرد و بیش از 200 تن میگو پیش بینی می شود در مزارع چابهار برداشت شود.
سنگانیان در ادامه یادآور شد: حضور سرمایه گذاران چینی در کنار پرورش دهندگان چابهار نتیجه مثبتی به همراه نداشت.
وی تاکید کرد: پیش بینی می شود امسال در مجموع شاهد کاهش بین 30 تا 40 درصدی تولید میگوی پرورشی در مقایسه با سال گذشته در کل کشور باشیم.
این عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران خاطرنشان ساخت: علاوه بر شیوع بیماری و ایجاد مشکلات فراوان برای پرورش دهندگان، مشکل بیمه نیز از دیگر مشکلات پیش روی پرورش دهندگان است.
وی گفت: امیدواریم دولت با اعطای تسهیلات مناسب به پرورش دهندگانی که امسال نتوانسته بودند به دلیل کمبود نقدینگی مزارع خود را بیمه کنند و بیماری به مزارعشان شیوع یافته بود، بتواند به ادامه فعالیت آنها در سال آینده کمک کند.
سنگانیان متذکر شد: هم اکنون صنعت میگو با وضعیت اسفناکی روبه رو شده است که اگر وزارت جهاد کشاورزی اقدامات لازم را به موقع انجام ندهد، نابودی صنعت میگو حتمی خواهد بود.
به گفته وی، نوار ساحلی جنوبی کشور از پتانسیل بسیار بالایی برای پرورش میگو برخوردار است که در صورت وجود نقدینگی ، پرورش دهندگان می توانند با فراق بال نسب به تولید در حجم انبوه اقدام کنند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران متذکر شد: امسال مزارع میگو در استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و گلستان زیر کشت رفته بود.
برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار