۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

کاهش 25 درصدی صید کیلکا در آبهای مازندران

رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازنداران گفت: صید کیلکا در آبهای مازندران در مقایسه با سال گذشته با کاهش 25 درصدی همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۰۰۸
کاهش 25 درصدی صید کیلکا در آبهای مازندران
مهرداد قلی پور، در گفتگو با خبرنگار مانا اظهارداشت: شرایط جوی نامساعد در آبهای مازندران که از ابتدای تابستان شاهد آن بوده ایم باعث شده تا کیلکاگیران نتوانند دریاروی داشته باشند.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران تصریح کرد: آمار میزان صید کیلکا حاکی از آن است که صید کیلکا در آبهای مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش 25 درصدی همراه است.
وی ادامه داد: در سال جاری همچون سال های گذشته 44 فروند شناور کیلکاگیر در آبهای مازندران به صید کیلکا مشغول هستند.
قلی پور اذعان داشت: سازمان شیلات ایران علی الرغم وعده هایی که داده است از کیلکاگیران حمایت کافی و لازم را انجام نمی دهد.
وی عنوان کرد: سازمان شیلات ایران وعده بود که با فرهنگ سازی و حمایت از کیلکاگیران شرایطی فراهم کند تا 50 درصد کیلکای صید شده وارد زنجیره غذایی کشور شود.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران خاطرنشان کرد: تحقق این امر نیازمند خرید ماشین آلات لازم برای کارخانه های صنایع شیلاتی است تا بتوانند فراورده های مختلف غذایی را از کیلکا تهیه کنند.
وی در ادامه گفت: در این صورت عموم مردم نیز با فرآورده های کیلکا آَشنا شده و آن را در سبد غذایی خود قرار می دهند.
قلی پور در خصوص صادرات کیلکا به روسیه که از سوی سازمان شیلات ایران وعده آن داده شده است، اظهار داشت: به طور قطع امسال شاهد تحقق این امر نخواهیم بود.
وی اذعان داشت: هم اکنون سالانه 400 تا 500 تن ماهی کیلکای صید شده در آبهای مازندران به ترکمنستان صادر می شود که امسال هنوز این امر صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه در ترکمنستان کیلکا بسیار پرطرفدار است، خاطرنشان کرد: صادرات به ترکمنستان از طریق ترانزیت زمینی صورت می گیرد.
به گفته رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران، صادرات کیلکا به بازارهای جهانی بازده اقتصادی بسیار مناسبی را برای صیادان به همراه خواهد داشت.
وی یادآور شد: اما اگر کیلکاهای صادراتی با انجام اعمال فراوری روی آنها صادر شوند، بازده اقتصادی بیشتری خواهد داشت.
قلی پور گفت: به طور مثال تهیه کیلکای دودی، سس ماهی کیلکا، ترشی کیلکا و سایر محصولاتی که می توان در قالب تنوع غذایی فراوان از کیلکا به دست آورد.
وی تاکید کرد: تحقق این امر نیازمند خرید تجهیزاتی برای کارخانه های صنایع شیلاتی است که به دلیل قیمت بالا به راحتی نمی توان آنها را خریداری کرد.
رئیس اتحادیه کیلکاگیران استان مازندران اظهار داشت: سازمان شیلات ایران قول پرداخت وام برای این امر داده است اما پس از سه سال هنوز موفق به دریافت تسهیلات لازم نشده ایم.
وی اذعان داشت: امیدواریم دولت و سازمان شیلات ایران توجه ویژه ای به وضعیت کیلکاگیران داشته باشند تا آنها نیز بتوانند با فعالیت خود، سود قابل قبولی را به دست آوردند.
برچسب ها: کیلکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار