۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
مومنی تاکید کرد:

کم کاری دولت ها اصلی ترین دلیل غفلت از مناطق آزاد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم کم کاری دولتها قبل و خصوصا دولت گذشته را اصلی ترین دلایل مغفول ماندن مناطق آزاد دانست.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۵۴۸۶۰
کم کاری دولت ها اصلی ترین دلیل غفلت از مناطق آزاد
به گزارش خبرنگار مانا از قشم، حمیدرضا مومنی در نشستی خبری اظهار کرد: یکی از دلایل عمده ایجاد مناطق آزاد، ایجاد و انتقال تکنولوژی بوده است.
وی پرورش نیروی انسانی متخصص و استفاده از مزیت های این مناطق در برقراری ارتباط با همسایگان و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را از دیگر اهداف مهم تشکیل این مناطق عنوان کرد و افزود: عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم با اهداف اصلی فاصله معنی داری دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تحریم های اعمال شده پس از جنگ را از مشکلات عمده این سازمان دانست که مانع توسعه قشم شده است.
مومنی با اظهار اینکه در تمام دنیا مناطق آزاد یکی از مهمترین مناطق محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: دولت های قبل باید به وظایف حاکمیتی خود در این مناطق عمل می کرده و بر اساس اهداف مشخص، زیرساخت ها را تامین می کردند و در اختیار بخش خصوصی قرار می داده که اینچنین نشده است.
وی با بیان اینکه یکی از عمده دلایل مغفول ماندن مناطق آزاد همین کم کاری دولتها و خصوصا دولت قبل است، تاکید کرد: باید برای مناطق آزاد بیشتر از اینها سرمایه گذاری می کردند، اما این منطقه در حالی با مشکلات روبروست که در دولت قبل 700 میلیون دلار درآمد نفتی بوده و اگر تنها 10 درصد این مبلغ برای این مناطق صرف شده بود، وضع بهتری داشتیم.
مومنی اضافه کرد: یکی از اصلی ترین برنامه های دولت یازدهم، توجه به بحث زیرساخت های مناطق آزاد است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: از طرفی دیگر، محدودیت های برای مناطق آزاد پیش بینی شده قرار بوده این مناطق هزینه درآمدی باشند و کلیه هزینه های جاری و عمرانی را خودشان تامین کنند.
وی گفت: زمین های موجود، اصلی ترین محل درآمدزایی مناطق آزاد هستند که متاسفانه به شکل غلط انجام شده و در گذشته اقدام به فروش زمین کرده اند، در حالی که باید از این زمین ها و همچنین پروانه های اعطایی، به عنوان سهم آورده سازمان استفاده می شده و از درآمد آن استفاده می کردند.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از راه های تامین اعتبار مورد نیاز در منطقه آزاد قشم، این است که از سرمایه گذاران دعوت کنیم و پس از استقرار و انجام توافقات، سازمان از محل عوارض آن منتفع شود، زیرا اخذ عوارض و وضع مالیاتها دومین کد درآمدی مهم ما است.
مومنی با اشاره به حواشی مطرح شده در خصوص منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه بزرگنمایی و اغراق صورت گرفته است، تاکید کرد: این مسایل نباید به محافل عمومی کشیده شود، زیرا نظام را زیر سوال می برد.
وی با بیان اینکه وقتی این اتفاقات می افتد، یعنی به وظایف عمل نشده است، اظهار کرد: رقم های مطرح شده در خصوص مسئله برج مراقبت فرودگاه نیز صحت نداشته و اغراق شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه به دنبال حقوق خودمان از این مسئله هستیم، گفت: در فروش این اراضی شکی نبوده اما مسئله این است که باید ببینیم در آن زمان قیمت هر متر زمین چقدر بوده که به این مبلغ فروخته شده است.
وی تاکید کرد: بر اساس چیزی که اکنون مطرح است، میزان اختلاس صورت گرفته دو هزار میلیارد تومان است و مبالغی که در رسانه عنوان شده صحت ندارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار