۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

نگاهی به بنادر برتر خاورمیانه و جنوب آسیا

با حضور کانتینربرهای غول پیکر و عقد توافقنامه های جدید، بنادر واقع در خاورمیانه و بخصوص دبی همچنان رو به رشد هستند.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۴۶۳۵
نگاهی به بنادر برتر خاورمیانه و جنوب آسیابه گزارش گروه بین الملل مانا، بندر دبی با 11.8 درصد افزایش حجم جابه جایی در سال 2014، رتبه نخست برترین بندر منطقه را از آن خود کرد. جابه جایی 5.2 میلیون TEU رکورد جدیدی را برای شرکت Dp World، کشور امارات و در بعد بزرگ تر، خاورمیانه ثبت کرد.
براساس این گزارش، موفقیت بندر دبی به عقیده کارشناسان مدیون سطح مراودات تجاری در منطقه خاورمیانه است.
بندر دبی با ساخت و ساز های فراوان و ارائه سرویس مستقیم آسیا – خاورمیانه و پذیرش کشتی های بزرگ تر، به یک هاب در منطقه تبدیل شده است.
شرکت اپراتوری DP World با افتتاح ترمینال کانتینری جبل علی 3، 4 میلیون TEU به حجم جابه جایی در این بندر افزود.
کارشناس ارشد موسسه Drewry انگلیس، در مورد بندر دبی اظهار داشت: بندر دبی نمونه بارز بهره گیری از سایز است. بعنوان یک هاب ترانشیپ، بندر هر چه بزرگ تر باشد از جابه جایی بیشتری در آن بهره گرفته می شود.
کشتی های بزرگ تر به این بندر فراخوانده می شوند و در نتیجه ترانشیپ بالاتری نصیب بندر می شود.
به هرحال وی معتقد است میزان جابه جایی در منطقه با تحریم ها علیه ایران کاهش داشته است.
 
کلمبو بعنوان بندر اصلی سریلانکا با 14 درصد افزایش در میزان جابه جایی در سال گذشته مقام دوم برترین بنادر خاورمیانه و جنوب آسیا را از آن خود کرده است.
ترمینال جدید این بندر با نام China Merchant سال گذشته با تمام توان آغاز بکار کرد که همراه با پذیرش کشتی های بزرگ تر، به رقیبی برای همتایان خود در منطقه تبدیل شده است.
بندر جده نیز 7.5 درصد کاهش جابه جایی ها در سال گذشته را تجربه کرد که آغاز بکار بندر گرین فیلد کینگ عبدالله در سواحل این کشور را دلیل اصلی آن می دانند.
بندر جده با قرارگیری در منطقه ویژه، بعنوان هاب اصلی شرق – غرب میان آسیا و اروپا محسوب می شود که در عین حال به مناطق صنعتی جده، ریاض، یانوب و شهرهای پرجمعیت مکه و مدینه و جده نزدیک است.
در ماه نوامبر شاهد افتتاح سومین اسکله در بندر یاد شده بودیم که یک هزار و 150 متر به طول بارانداز و 18 متر به عمق این بندر افزود.
بندر جده همچنین در مسیر کشتی های عبوری از کانال سوئز واقع شده است اما به عقیده دیوسیون، کارشناس ارشد موسسه Drewry، به دلیل وجود بنادر جبل علی و دمام در نزدیکی آن نمی توان بندر جده را با بندر کلمبو مقایسه کرد.
بندر جواهر لعل نهر و هند از سوی دیگر در رقابت برای ترانشیپ وارد نشده است اما بهرحال شاهد رشد 7.5 درصدی جابه جایی ها در سال گذشته و به عبارتی جابه جایی 4.47 میلیون TEU در این بندر بودیم.
به هرحال این کارشناس معتقد است به لحاظ اقتصاد رو به رشد هند، انتظار می رود شاهد رشد روزافزون در این بندر باشیم.
در سال گذشته دولت هند بندر جواهر لعل نهرو را بعنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی کرد که نشان از تلاش برای افزایش جابه جایی کالاو درآمد در این بندر دارد.
برچسب ها: بنادر
ارسال نظرات
آخرین اخبار